Bilprodusenter frister med konseptbiler. Nye modeller er mer eller mindre tildekket. Alt for å klistre elbilkunder til ventelister og biler på ønskelister.
Det er gjerne sparsomt med opplysninger om priser og tekniske spesifikasjoner:
Kommer den nye modellen med firehjulstrekk?
Er det mulighet for hengerfeste?
Når leveres den rimeligste utgaven med den minste batteripakken?
Vi har sett nærmere på disse spørsmålene. Pluss mye mer.
Nb! Usikker på om du bør kjøpe elbil, ladehybrid, bensin eller diesel? Disse bilene er billigst å eie.
Fjerde kvartal 2020
Følgende elbiler er forventet å rulle ut på norske veier i løpet av årets tre siste måneder:
Xpeng G3
Den er blitt kalt «Tesla-klone». Kinesiske Xpeng G3, som importeres av det nystartede norske selskapet Zero Emission Mobility. Døm selv. Sikkert er det at service, reparasjon og garantisaker vil bli tatt hånd om av verkstedkjedene NAF og Meca.
De første forhjulsdrevne SUV-ene med bakkeklaring på 13 centimeter skal være på norske veier i november. Rekkevidden på opptil 450 kilometer lar seg høre. Men hurtiglading på maks 50 kW er langt fra raskest i klassen.
Startpris: 358.000 kroner
Rekkevidde: 450 km WLTP
Batterikapasitet: 66,5 kWt
Hurtiglading: 50 kW (Chademo)
Hk/Nm: 145/300
0–100 km/t: 8,6 s
Bagasjerom: 388 liter
Tilhengerfeste: Ukjent
Taklast: Ja (på rimeligste modell)
Forventet levering: November 2020
Mål 4,45 x 1,82 x 1,60 meter (L x B x H)
Vekt: 1637 kg
Maxus Euniq
Er du i markedet for en praktisk storfamiliebil, er kinesisk Maxus Euniq én av flere nykommere. Denne utfordrer Nissan e-NV200 Evalia i klassen storvokste familiefraktere med syv seter.
Maxus importeres til Norge og Norden av RSA Bil. De melder om at man har passert 300 forhåndssalg i det norske markedet. De første bilene leveres til kunder i november.
Startpris: 399.900 kroner
Rekkevidde: Inntil 356 km WLTP
Batterikapasitet: 52,5 kW (netto)
Hurtiglading: Opptil 120 kW
Hk/Nm: 177
0–100 km/t: 9,5 sek
Bagasjerom: 1026 l (5-seter)/485 l (7-seter)
Tilhengerfeste: 400 kg
Taklast: Ja
Forventet levering til norske kunder: November 2020
Mål 482 x 182 x 177 cm (L x B x H)
Vekt: 1810 kg
Mercedes EQV
Mercedes-Benz er også på veien med en elektrisk storfamiliefrakter før jul. Startprisen er nær det dobbelte av hva Maxus skal ha for sin.
Mercedes EQV leveres som 7- og 8-seter. Setene sitter på skinner og skal enkelt kunne justeres eller tas ut etter behov. EQV leveres i to ulike lengder.
Startpris: 749.900 kroner
Rekkevidde: 357 km WLTP
Batterikapasitet: 90 kWt (netto)
Hurtiglading: 110 kW
Hk/Nm: 204/362
0–100 km/t: Ikke oppgitt
Bagasjerom: 1030 liter (avhengig av konfigurasjon)
Tilhengerfeste: Nei (mulighet for sykkelstativ bak)
Taklast: 100 kg
Forventet levering til norske kunder: Fjerde kvartal 2020
Mål 514/537 x 193 x 191 cm (L x B x H)
Vekt: 3500 kg
Levering i 2021
Volkswagen ID. 4
Volkswagen trakk nylig de kamuflerende klistremerkene av sin første el-SUV ID.4. I januar forventer Volkswagen å levere ut de første av de to bakhjulsdrevne utstyrsversjonene ID. 4 1st, og ID. 4 1st Max.
Første modell med firehjulsdrift vil først være klar til sommeren.
Startpris: 426.900 kroner
Rekkevidde: 487 km (Max-versjonen) og 496 km
Batterikapasitet: 82 kWt/77 kWt (brutto/netto)
Hurtiglading: 125 kW
Hk: 204/310
0–100 km/t: 8,5 sek
Bagasjerom: 543 liter
Tilhengerfeste: 1000 kg (750 kg u/brems)
Taklast: Ja
Forventet levering: Januar 2021
Mål 458 x 185 x 161 cm (L x B x H)
Vekt: 2049 kg
Skoda Enyaq IV
Skodas elektrisk familie-SUV ble ikke like tøff som konseptbilen bar bud om. Men bagasjerommet på 585 liter lar seg utvilsomt høre for en elektrisk mellomklassebil på 4,65 meter.
Først ut er IV 60- og IV 80-utgavene. De har bakhjulsdrift og rekkevidde på opptil 390 og 510 kilometer. Innstegsmodellen IV 50 med 340 km rekkevidde og den firehjulsdrevne IV 80X er først klare for kundene i andre halvår. Sistnevnte med en rekkevidde på 468 km.
Startpris: 348.520 kroner
Rekkevidde: 340 km til 510 km
Batterikapasitet: 50 kWt, 60 kWt og 80 kWt
Hurtiglading: 50 kW, 100 kW og 125 kW (CCS)
Hk/Nm: 148–265/220–425
0–100 km/t: 6,2–11,5
Bagasjerom: 585 liter
Tilhengerfeste: 1000 og 1200 kg (leveres ikke på IV 50)
Taklast: Ja
Forventet levering: Første halvår 2021
Mål 464 x 187 x 161 cm (L x B x H)
Vekt: Ukjent
BYD Tang
BYD (Build Your Dreams) er en av flere kinesiske elbilprodusenter som skal konkurrere på vårt marked. 2021-modellen av den storvokste el-SUV-en Tang vil, ifølge den norske importøren RSA Bil, bli levert med BYDs nye «Blade»-batteri.
Dette skal være både mindre, sikrere og koboltfritt. Batterikapasiteten forventes å ligge litt over dagens batteri på 82,8 kWt.
Startpris: 599.900 kroner
Rekkevidde: Inntil 500 km NEDC (WLTP ikke klar)
Batterikapasitet: 82,8 kWt
Hurtiglading: Blir bekreftet 1. kv 2021
Hk/Nm: 489/669
0–100 km/t: 4,6 sek
Bagasjerom: Opptil 940 liter
Tilhengerfeste: 1500 kg
Taklast: Ja
Forventet levering til norske kunder: Juni 2021
Mål: 487 x 195 X 172 cm (L x B x H)
Vekt: 2295 kg
Ford Mustang Mach-E
Koronapandemien har gjort at Ford har utsatt den planlagte utleveringen. Den er flyttet fra slutten av året til begynnelsen av 2021. Til gjengjeld vil alle tre modellvarianter være klare da. Ikke bare den topputstyrte og for lengst utsolgte «First Edition»-utgaven.
Mot slutten av 2021 kommer toppversjonen Mustang Mach-E GT. Her snakker vi 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder, 486 hestekrefter og 830 Newtonmeter (NM). Pris er ikke fastsatt.
Startpris: 422.000 kroner
Rekkevidde: 420 km til 600 km
Batterikapasitet: 68 kWt eller 88 kWt (netto)
Hurtiglading: 115, 150 kW (CCS)
Hk/Nm: 290–346 hk/430–580 Nm
0–100 km/t: 5,1–6,2 s
Bagasjerom: 410 liter + 100 liter «frunk»
Tilhengerfeste: 750 kg
Taklast: Nei
Forventet levering: Første kvartal 2021
Mål: 471 x 188 X 162 (L x B x H) cm
Vekt: Ukjent
Opel Mokka-e
Opel Ampera-e er historie. Nå er det Mokka-e som gjelder sammen med den mindre Opel Corsa-e. Bilen kommer til Oslo i november. De første Mokke-e-kundene skal etter planen rulle lydløst av gårde i mars neste år.
Bilen deler elektrisk drivlinje og plattform med Peugeot e-208, e-2008, DS 3 Crossback Etenze og Citroën e-C4, som alle eies av franske PSA.
Startpris: Ikke fastsatt
Rekkevidde: 330 km
Batterikapasitet: 50 kWt
Hurtiglading: 100 kW
Hk/Nm: 136 / 260
0–100 km/t: 9 sek
Bagasjerom: 310–1060 liter
Tilhengerfeste: Nei
Taklast: 70 kg
Forventet levering til norske kunder: Mars 2021
Mål: 415,1 x 198,7 x 153,2cm (L x B x H)
Vekt: 1598 kg
Citroën ë-C4
Den norske importøren av Citroën forventer at de første bilene vil være på plass hos forhandler rundt årsskiftet. Citroën gjør ikke uventet et poeng ut av komfort når den mellomstore SUV-en skal beskrives.
ë-C4 er blant annet utstyrt med Citroëns Progressive Hydraulic Cushions-støtdempere. Det skal også være jobbet ekstra med isolasjon av støy i kupeen.
Startpris: 284.900 kroner
Rekkevidde: 350 km
Batterikapasitet: 50
Hurtiglading: 100 kW
Hk/Nm: 136 / 260
0–100 km/t: 9,7 sek
Bagasjerom: 380 liter
Tilhengerfeste: /N
Taklast: 70 kg
Forventet levering til norske kunder: 1. kvartal 2021
Mål: 426 x 180 x 152 cm (L x B x H)
Vekt: 1650 kg
Tesla Model Y
De første bilene ruller allerede på amerikanske veier. Her hjemme leveres Model Y når Teslas nye bilfabrikk i Berlin får opp dampen. Det forventer Tesla vi skje «tidlig i 2021».
Model Y vil i 2021 kunne bestilles som syvseter mot et pristillegg på 25.100 kroner.
Startpris: 534.900
Rekkevidde: 480 og 505 km
Batterikapasitet: 75
Hurtiglading: 250 kW
Hk/Nm: Ikke oppgitt
0–100 km/t: 3,7 og 5,1 s
Bagasjerom: Ikke oppgitt
Tilhengerfeste: 1600 kg
Taklast: Ikke oppgitt
Forventet levering: Tidlig i 2021
Mål 477 x 185 x 160 cm (L x B x H)
Vekt: Ikke oppgitt
Audi Q4 e-tron
Til sommeren skal Audi Q4 e-tron være leveringsklar både som SUV og en SUV-coupé, eller Sportback som det heter i Ingolstadt. Sistnevnte er én centimeter lenger og lavere.
Teknisk er de eneggede tvillinger. Begge versjoner kan leveres med bak- eller firehjulstrekk fra start.
Startpris: Ikke fastsatt
Rekkevidde: Over 450 km (bakhjulstrekk: over 500 km)
Batterikapasitet: 82 kWt (brutto)
Hurtiglading: 125 kW
Hk/Nm: 306/-
0–100 km/t: 6,3 s
Bagasjerom: Ukjent
Tilhengerfeste: Ukjent
Taklast: Ukjent
Forventet levering: I midten av 2021
Mål 459/460 x 190 x 159/160 cm (L x B x H)
Vekt: Ukjent
Nissan Ariya
Nissan beskriver Ariya som en «mellomklasse crossover SUV». Bilen leveres med for- eller firehjulstrekk og CCS kontakt for hurtig lading.
Ariya er den første Nissan-modellen med trådløs og automatisk oppdatering av programvare (OTA ‒ Over The Air).
Startpris: Settes i januar
Rekkevidde: Inntil 500 km
Batterikapasitet: 63 og 87 kWt
Hurtiglading: 130 kW
Hk/Nm: 217 – 394/300 – 600
0–100 km/t: 5,1 – 7,6 s
Bagasjerom: 466 liter (408 liter m/firehjulstrekk)
Tilhengerfeste: 1500 kg
Taklast: Ja
Forventet levering: 2. halvår 2021
Mål: 459 x 185 x 165 cm (L x B x H)
Vekt: 1800 – 2300 kg
NB!
Flere bilimportører understreker at opplysninger og tekniske verdier ved bilene kan endres når typegodkjennelse foreligger. Det tas også forbehold om at spesifikasjonene for de endelige produksjonsmodellene først kommer når bilene er lansert.