Bilprodusenter frister med konseptbiler. Nye modeller er mer eller mindre tildekket. Alt for å klistre elbilkunder til ventelister og biler på ønskelister.

Det er gjerne sparsomt med opplysninger om priser og tekniske spesifikasjoner:

Kommer den nye modellen med firehjulstrekk?

Er det mulighet for hengerfeste?

Når leveres den rimeligste utgaven med den minste batteripakken?

Vi har sett nærmere på disse spørsmålene. Pluss mye mer.

Nb! Usikker på om du bør kjøpe elbil, ladehybrid, bensin eller diesel? Disse bilene er billigst å eie.

Fjerde kvartal 2020

Følgende elbiler er forventet å rulle ut på norske veier i løpet av årets tre siste måneder:

Xpeng G3

Det automatiske kjøreassistent-systemet på Xpeng G3 er utstyrt med til sammen 20 sensorer. Her fra en visning på Aker brygge. Foto: Zero Emission Mobility

Den er blitt kalt «Tesla-klone». Kinesiske Xpeng G3, som importeres av det nystartede norske selskapet Zero Emission Mobility. Døm selv. Sikkert er det at service, reparasjon og garantisaker vil bli tatt hånd om av verkstedkjedene NAF og Meca.

De første forhjulsdrevne SUV-ene med bakkeklaring på 13 centimeter skal være på norske veier i november. Rekkevidden på opptil 450 kilometer lar seg høre. Men hurtiglading på maks 50 kW er langt fra raskest i klassen.

  • Startpris: 358.000 kroner

  • Rekkevidde: 450 km WLTP

  • Batterikapasitet: 66,5 kWt

  • Hurtiglading: 50 kW (Chademo)

  • Hk/Nm: 145/300

  • 0–100 km/t: 8,6 s

  • Bagasjerom: 388 liter

  • Tilhengerfeste: Ukjent

  • Taklast: Ja (på rimeligste modell)

  • Forventet levering: November 2020

  • Mål 4,45 x 1,82 x 1,60 meter (L x B x H)

  • Vekt: 1637 kg

Maxus Euniq

Maxus frir til elbilkunder med plassbehov. Foto: RSA Bil

Er du i markedet for en praktisk storfamiliebil, er kinesisk Maxus Euniq én av flere nykommere. Denne utfordrer Nissan e-NV200 Evalia i klassen storvokste familiefraktere med syv seter.

Maxus importeres til Norge og Norden av RSA Bil. De melder om at man har passert 300 forhåndssalg i det norske markedet. De første bilene leveres til kunder i november.

  • Startpris: 399.900 kroner

  • Rekkevidde: Inntil 356 km WLTP

  • Batterikapasitet: 52,5 kW (netto)

  • Hurtiglading: Opptil 120 kW

  • Hk/Nm: 177

  • 0–100 km/t: 9,5 sek

  • Bagasjerom: 1026 l (5-seter)/485 l (7-seter)

  • Tilhengerfeste: 400 kg

  • Taklast: Ja

  • Forventet levering til norske kunder: November 2020

  • Mål 482 x 182 x 177 cm (L x B x H)

  • Vekt: 1810 kg

Mercedes EQV

Mercedes-Benz mener EQV passer like godt til storfamilien, som til profesjonell persontransport. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz er også på veien med en elektrisk storfamiliefrakter før jul. Startprisen er nær det dobbelte av hva Maxus skal ha for sin.

Mercedes EQV leveres som 7- og 8-seter. Setene sitter på skinner og skal enkelt kunne justeres eller tas ut etter behov. EQV leveres i to ulike lengder.

  • Startpris: 749.900 kroner

  • Rekkevidde: 357 km WLTP

  • Batterikapasitet: 90 kWt (netto)

  • Hurtiglading: 110 kW

  • Hk/Nm: 204/362

  • 0–100 km/t: Ikke oppgitt

  • Bagasjerom: 1030 liter (avhengig av konfigurasjon)

  • Tilhengerfeste: Nei (mulighet for sykkelstativ bak)

  • Taklast: 100 kg

  • Forventet levering til norske kunder: Fjerde kvartal 2020

  • Mål 514/537 x 193 x 191 cm (L x B x H)

  • Vekt: 3500 kg

Levering i 2021

Volkswagen ID. 4

VW ID. 4 har et bagasjeromsvolum på 543 liter med bakseteryggen i oppreist stilling. Foto: VW

Volkswagen trakk nylig de kamuflerende klistremerkene av sin første el-SUV ID.4. I januar forventer Volkswagen å levere ut de første av de to bakhjulsdrevne utstyrsversjonene ID. 4 1st, og ID. 4 1st Max.

Første modell med firehjulsdrift vil først være klar til sommeren.

  • Startpris: 426.900 kroner

  • Rekkevidde: 487 km (Max-versjonen) og 496 km

  • Batterikapasitet: 82 kWt/77 kWt (brutto/netto)

  • Hurtiglading: 125 kW

  • Hk: 204/310

  • 0–100 km/t: 8,5 sek

  • Bagasjerom: 543 liter

  • Tilhengerfeste: 1000 kg (750 kg u/brems)

  • Taklast: Ja

  • Forventet levering: Januar 2021

  • Mål 458 x 185 x 161 cm (L x B x H)

  • Vekt: 2049 kg

Skoda Enyaq IV

Den produksjonsklare versjonen av Skoda Enyaq IV ble lansert 1. september. Skoda Enyaq IV deler plattform og drivlinje med sine konsernsøskenbarn Audi Q4 e-tron og VW ID.4/ID.4x. Foto: NTB-Scanpix

Skodas elektrisk familie-SUV ble ikke like tøff som konseptbilen bar bud om. Men bagasjerommet på 585 liter lar seg utvilsomt høre for en elektrisk mellomklassebil på 4,65 meter.

Først ut er IV 60- og IV 80-utgavene. De har bakhjulsdrift og rekkevidde på opptil 390 og 510 kilometer. Innstegsmodellen IV 50 med 340 km rekkevidde og den firehjulsdrevne IV 80X er først klare for kundene i andre halvår. Sistnevnte med en rekkevidde på 468 km.

  • Startpris: 348.520 kroner

  • Rekkevidde: 340 km til 510 km

  • Batterikapasitet: 50 kWt, 60 kWt og 80 kWt

  • Hurtiglading: 50 kW, 100 kW og 125 kW (CCS)

  • Hk/Nm: 148–265/220–425

  • 0–100 km/t: 6,2–11,5

  • Bagasjerom: 585 liter

  • Tilhengerfeste: 1000 og 1200 kg (leveres ikke på IV 50)

  • Taklast: Ja

  • Forventet levering: Første halvår 2021

  • Mål 464 x 187 x 161 cm (L x B x H)

  • Vekt: Ukjent

BYD Tang

Med en prislapp på 599.000 kroner skal BYD Tang konkurrere med biler som Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og Jaguar i-Pace Foto: RSA Bil

BYD (Build Your Dreams) er en av flere kinesiske elbilprodusenter som skal konkurrere på vårt marked. 2021-modellen av den storvokste el-SUV-en Tang vil, ifølge den norske importøren RSA Bil, bli levert med BYDs nye «Blade»-batteri.

Dette skal være både mindre, sikrere og koboltfritt. Batterikapasiteten forventes å ligge litt over dagens batteri på 82,8 kWt.

  • Startpris: 599.900 kroner

  • Rekkevidde: Inntil 500 km NEDC (WLTP ikke klar)

  • Batterikapasitet: 82,8 kWt

  • Hurtiglading: Blir bekreftet 1. kv 2021

  • Hk/Nm: 489/669

  • 0–100 km/t: 4,6 sek

  • Bagasjerom: Opptil 940 liter

  • Tilhengerfeste: 1500 kg

  • Taklast: Ja

  • Forventet levering til norske kunder: Juni 2021

  • Mål: 487 x 195 X 172 cm (L x B x H)

  • Vekt: 2295 kg

Ford Mustang Mach-E

Bagasjerommet er oppgitt til relativt beskjedne 412 liter, men under panseret på Ford Mustang Mach-E finner du et bagasjerom, en såkalt frunk, på hele 100 liter. Foto: Ford

Koronapandemien har gjort at Ford har utsatt den planlagte utleveringen. Den er flyttet fra slutten av året til begynnelsen av 2021. Til gjengjeld vil alle tre modellvarianter være klare da. Ikke bare den topputstyrte og for lengst utsolgte «First Edition»-utgaven.

Mot slutten av 2021 kommer toppversjonen Mustang Mach-E GT. Her snakker vi 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder, 486 hestekrefter og 830 Newtonmeter (NM). Pris er ikke fastsatt.

  • Startpris: 422.000 kroner

  • Rekkevidde: 420 km til 600 km

  • Batterikapasitet: 68 kWt eller 88 kWt (netto)

  • Hurtiglading: 115, 150 kW (CCS)

  • Hk/Nm: 290–346 hk/430–580 Nm

  • 0–100 km/t: 5,1–6,2 s

  • Bagasjerom: 410 liter + 100 liter «frunk»

  • Tilhengerfeste: 750 kg

  • Taklast: Nei

  • Forventet levering: Første kvartal 2021

  • Mål: 471 x 188 X 162 (L x B x H) cm

  • Vekt: Ukjent

Opel Mokka-e

Vi tipper startprisen på Mokka-e legger seg rundt de 294.000 kronene Peugeot forlanger for sin e-2008. Foto: Opel

Opel Ampera-e er historie. Nå er det Mokka-e som gjelder sammen med den mindre Opel Corsa-e. Bilen kommer til Oslo i november. De første Mokke-e-kundene skal etter planen rulle lydløst av gårde i mars neste år.

Bilen deler elektrisk drivlinje og plattform med Peugeot e-208, e-2008, DS 3 Crossback Etenze og Citroën e-C4, som alle eies av franske PSA.

  • Startpris: Ikke fastsatt

  • Rekkevidde: 330 km

  • Batterikapasitet: 50 kWt

  • Hurtiglading: 100 kW

  • Hk/Nm: 136 / 260

  • 0–100 km/t: 9 sek

  • Bagasjerom: 310–1060 liter

  • Tilhengerfeste: Nei

  • Taklast: 70 kg

  • Forventet levering til norske kunder: Mars 2021

  • Mål: 415,1 x 198,7 x 153,2cm (L x B x H)

  • Vekt: 1598 kg

Citroën ë-C4

Citroën ë-C4 er en mellomstor SUV. Foto: NTB-Scanpix

Den norske importøren av Citroën forventer at de første bilene vil være på plass hos forhandler rundt årsskiftet. Citroën gjør ikke uventet et poeng ut av komfort når den mellomstore SUV-en skal beskrives.

ë-C4 er blant annet utstyrt med Citroëns Progressive Hydraulic Cushions-støtdempere. Det skal også være jobbet ekstra med isolasjon av støy i kupeen.

  • Startpris: 284.900 kroner

  • Rekkevidde: 350 km

  • Batterikapasitet: 50

  • Hurtiglading: 100 kW

  • Hk/Nm: 136 / 260

  • 0–100 km/t: 9,7 sek

  • Bagasjerom: 380 liter

  • Tilhengerfeste: /N

  • Taklast: 70 kg

  • Forventet levering til norske kunder: 1. kvartal 2021

  • Mål: 426 x 180 x 152 cm (L x B x H)

  • Vekt: 1650 kg

Tesla Model Y

Tesla Model Y er SUV-lillebroren til Model X. Foto: NTB-Scanpix

De første bilene ruller allerede på amerikanske veier. Her hjemme leveres Model Y når Teslas nye bilfabrikk i Berlin får opp dampen. Det forventer Tesla vi skje «tidlig i 2021».

Model Y vil i 2021 kunne bestilles som syvseter mot et pristillegg på 25.100 kroner.

  • Startpris: 534.900

  • Rekkevidde: 480 og 505 km

  • Batterikapasitet: 75

  • Hurtiglading: 250 kW

  • Hk/Nm: Ikke oppgitt

  • 0–100 km/t: 3,7 og 5,1 s

  • Bagasjerom: Ikke oppgitt

  • Tilhengerfeste: 1600 kg

  • Taklast: Ikke oppgitt

  • Forventet levering: Tidlig i 2021

  • Mål 477 x 185 x 160 cm (L x B x H)

  • Vekt: Ikke oppgitt

Audi Q4 e-tron

Audi vil foreløpig ikke ut med prisen på Q4 e-tron-modellene. Den norske importøren hevder prisene vil bli «svært konkurransedyktige». Foto: AUDI

Til sommeren skal Audi Q4 e-tron være leveringsklar både som SUV og en SUV-coupé, eller Sportback som det heter i Ingolstadt. Sistnevnte er én centimeter lenger og lavere.

Teknisk er de eneggede tvillinger. Begge versjoner kan leveres med bak- eller firehjulstrekk fra start.

  • Startpris: Ikke fastsatt

  • Rekkevidde: Over 450 km (bakhjulstrekk: over 500 km)

  • Batterikapasitet: 82 kWt (brutto)

  • Hurtiglading: 125 kW

  • Hk/Nm: 306/-

  • 0–100 km/t: 6,3 s

  • Bagasjerom: Ukjent

  • Tilhengerfeste: Ukjent

  • Taklast: Ukjent

  • Forventet levering: I midten av 2021

  • Mål 459/460 x 190 x 159/160 cm (L x B x H)

  • Vekt: Ukjent

Nissan Ariya

Ti år etter at bestselgeren Leaf ble lansert, er Nissan klare med en SUV. Nissan Ariya vil få europeisk lansering i januar. Foto: Nissan

Nissan beskriver Ariya som en «mellomklasse crossover SUV». Bilen leveres med for- eller firehjulstrekk og CCS kontakt for hurtig lading.

Ariya er den første Nissan-modellen med trådløs og automatisk oppdatering av programvare (OTA ‒ Over The Air).

  • Startpris: Settes i januar

  • Rekkevidde: Inntil 500 km

  • Batterikapasitet: 63 og 87 kWt

  • Hurtiglading: 130 kW

  • Hk/Nm: 217 – 394/300 – 600

  • 0–100 km/t: 5,1 – 7,6 s

  • Bagasjerom: 466 liter (408 liter m/firehjulstrekk)

  • Tilhengerfeste: 1500 kg

  • Taklast: Ja

  • Forventet levering: 2. halvår 2021

  • Mål: 459 x 185 x 165 cm (L x B x H)

  • Vekt: 1800 – 2300 kg

NB!

Flere bilimportører understreker at opplysninger og tekniske verdier ved bilene kan endres når typegodkjennelse foreligger. Det tas også forbehold om at spesifikasjonene for de endelige produksjonsmodellene først kommer når bilene er lansert.