Bilmarkedet er i endring. De praktiske flerbruksbilene utviklet til beste for store og små familier, selger dårlig. Og salget av vanlige familiebiler går tilbake, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Derimot vil norske bilkjøpere sitte høyt, og de vil gjerne ha bil med drift på alle hjul. Det er årsaken til at de høybygde SUV-ene så langt i år utgjør 28,8 prosent av alle nysolgte personbiler, mens 32,8 prosent velger en modell med 4x4. Norske bilkjøpere prioriterer nå også automat om slikt er innen teknisk og økonomisk rekkevidde.
Kostbare
Firehjulstrekkere med høy sittestilling og automatgir betinger nesten alltid også stor motor. Slik vil man ha det i bilavgiftsfrie Europa, men den store motoren drar avgiften opp i Norge og gjør som oftest slike biler svindyre.
Så grunn av det norske avgiftsregimet skiller vi oss klart ut fra de fleste europeiske land ved å kjøpe små motorer i kombinasjon med 4x4. Ikke rart at Suzuki-importør Frank Dunvold gnir seg i hendene og igjen snakker om folkebil når han de siste ukene nærmest har teppebombet norske bilkunder med begrepet «som skapt for norske forhold» i annonser for Suzuki SX4 S-cross.
Folkebilen?
I kompaktbilstore S-cross kombineres alle disse mulighetene uten å ruinere kjøperen. Med 120 hk stor bensinmotor koster den 4,30 meter lange Suzukien 280 000 kroner, 4x4 inkludert.Pluss på 15 000 for automatgir (CVT), og du er fortsatt under 300 000 kroner. Der befinner knapt noen av konkurrentene seg.
De viktigste konkurrentene til SX4 C-Cross, så som Mitsubishi ASX, Subaru XV og Nissan Qashqai, koster fra 50 000 mer og oppover når man krysser av for 4x4 og automat.
Ujålete bruksbil
Vi har prøvekjørt SX4 på asfalt og ikke minst der asfalten slutter.
Så la oss ta konklusjonen først: Dette er en ujålete bil med tilstrekkelig motorkraft, passe høy sittestilling, ganske god bagasjeplass og et baksete med altfor lav takhøyde når bilen har stort glasstak.Høyden er eksempelvis ni cm lavere bak enn foran (98 mot 89 cm). De som får plass til hodet der bak, sitter til gjengjeld høyt med god sikt framover.
Den nye Suzukien kjører helt på det jevne, den tar deg til 100 km/t på litt over 11 sekunder, og den stopper fra 80 km/t på 24,3 meter, noe som er helt gjennomsnittlig for personbiler.
Lett å like
Først og fremst er dette en bil som er lett å like fordi den ikke gir seg ut for å være noe mer enn det den er.Med firehjulstrekk og 17 cm bakkeklaring (som er 3-4 cm mer enn i standard kombibiler) tar Suzukien seg lett fram på dårlige hytteveier.
Men la det være klart: Dette er ingen terrengbil.
Firehjulstrekket kobler inn ved behov, hvilket betyr at bilen normalt trekker på forhjulene og derfor ikke slurper mer drivstoff enn nødvendig.
Firehjulsdriften kan i tillegg styres med programmer for blant annet snø, og den kan tvinges til å fordele kraften likt til for— og bakaksel.
I sport-mode skal bilen bli både raskere og strammere i styringen, sier reklamen – men tro ikke at den blir spesielt sportslig av den grunn. SX4 S-cross er først og fremst en bruksbil med tyngst appell til sølvgenerasjonen.
Tørst
Vi målte gjennomsnittsforbruket med bare asfaltkjøring til 0,69 l/mil, som er 21 prosent over oppgitt forbruk og egentlig altfor høyt for en bil av denne størrelsen.Suzuki forsøker stadig å bli mindre japansk og mer europeisk. Således er SX4 S-cross utviklet i Europa og produseres i Ungarn. Dieselmotoren kommer fra Fiat som en del av en gammel samarbeidsavtale mellom de to.
Men først og fremst treffer C-cross den norske tidsånden bedre enn konkurrentene, akkurat som Suzuki gjorde med Baleno for 15 år siden.