Kia Sportage inngår i Norges mest populære segment, de mellomstore-SUV-ene. De siste ti årene har slike biler blitt standardønsket for enhver familie, og har nærmest utradert stasjonsvognene.

Sportage var i fjor Kias mest solgte modell, og det er grunn til å tro at den vil fortsette med det når det nå kommer en helt ny utgave. Skjønt det er et par humper i veien som kan forkludre videre suksess.

For denne utgaven er dyr, ikke minst gjelder det toppmodellen som er testet her. Med en startpris på 540.000 er vanskelig å bruke prisen som et salgsargument.

Nå er dette riktignok en velutstyrt bil med firehjulstrekk, dobbeltkløtsj automatgirkasse og den største motoren på 177 hestekrefter, men den byr på ingen måte på noe mer enn man må forvente til en slik sum.

Billigst av de nye Sportage-utgavene er en 115 hestekrefters diesel med forhjulstrekk. Den starter på 290.000, mens man må ut med 100.000 mer for rimeligste versjon med firehjulstrekk, da med en dieselmotor på 136 hestekrefter.

TRYNEFAKTOR: Kia har valgt å lage en massiv front på Sportage. Det gjør at den skiller seg ut i et segment der mange modeller er til forveksling like, men om det er fint, er en annen sak. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Oppgradert

Samtidig er denne nye Sportagen en oppgradert bil, der det innvendige nivået, det man skal leve med mens man kjører, er på et bruksvennlig mellomnivå.

Et godt stykke unna det man gjerne kaller premium, men det er logisk satt opp, kvaliteten kjennes god. Det er ingenting som skiller seg ut, hverken som veldig smart og elegant – eller det motsatte.

BEINPLASS: Passasjerplassen er god. Det er plass store føtter og lange ben i baksetet. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Med denne toppmodellen følger en rikholdig utstyrspakke. Alle moderne kjøreassistentfunksjoner finnes, litt på godt og vondt, men det er ikke noe særegent for denne bilen.

Tanken bak disse funksjonene er god – de skal hindre føreren fra å kollidere, kjøre av veien og så videre – samtidig har gjerne en eller annen av disse funksjonene en lei tendens til å blande seg inn i kjøringen, noe som ikke er heldig.

Her er det filvarsleren som skal passe på så sjåføren ikke skjener over i andre felt, den er altfor glad i å gi små korreksjoner underveis, og det er guffent når man ligger i 110 kilometer i timen på motorvei. Noe som fører til at man helst ønsker å deaktivere den.

RYDDIG: Interiøret er oversiktlig og velutstyrt, men materialkvaliteten er middels. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Diffus styring

Kjøreegenskapene er som de skal være i dette segmentet. Med en lett og diffus styrefølelse og noe krenging i svinger. Samtidig har Kia satt sammen et veldig ryddig understell, med McPherson-fjærer foran og multilinksystem bak. Det gir lite vibrasjoner, og bilen håndterer ujevnt og dårlig underlag uten å bli stresset.

MOTORER: Sportage kan leveres med fem forskjellige motorer. To diesel, på 115 og 136 hestekrefter, og to bensin på 132 og 177. De to minste er med forhjulstrekk. Dette er den største bensinmotoren. Automatgir kommer kun i kombinasjon med firehjulstrekk. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Motoren med 177 hestekrefter gir et brukbart fraspark, men man er avhengig av å sette den i sport. I standardmodus er den seig, med en svært sedat gassrespons.Når bilen er såpass stor som Sportagen, virker det ganske snaut med den minste motoren på 115 hestekrefter, ikke minst om man fyller opp bilen med feriestemt familie og bagasje.

PLASS: Bagasjerommets volum ligger noe under mange av konkurrentenes. Det er på 503 liter, den nye Volkswagen Tiguan skal for eksempel ha plass til 615 liter. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Mange nye konkurrenter

Firehjulstrekk-systemet kan låses med en femti/femti-splitt for spesielt vanskelige forhold. Systemet vil også dra kraft vekk fra ytterhjulene og gi motstand om det merker at bilen holder på å understyre seg av veien. Bakkeklaringen er på 17 centimeter, av de lavere i klassen, og det samme som på en Volkswagen Passat Alltrack.

LED-LYS: I de to dyreste utstyrspakkene, Exclusive og GT-Line, får man LED-baklys. Det er standard foran på tre av de fire utstyrsnivåene. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Å selge mellomstore SUV-er lukrativt, og konkurransen er massiv. Valgmulighetene til kundene er større enn i så å si alle andre segmenter, og som om ikke det var nok, så kommer Sportage samtidig med helt nye utgaver av Volkswagen Tiguan og Ford Kuga.Ifølge importøren er det de mest påkostede utgavene, slik som testbilen vi har kjørt, som er mest ettertraktet i starten. Over tid regner man med at det vil være de rimeligere modellene, med tohjulstrekk, som vil være volumselgerne.

OPPGRADERT: Kia har ønsket å gi bilen et mer eksklusivt preg enn tidligere. Utsalgsprisen har også blitt høyere. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Oppsummering

Toppmodellen av Kias nye SUV er dyr. Relativt godt utstyrt til tross, kvalitetsfølelsen og kjøreegenskaper er på det jevne uten at den nye Sportage-en utmerker seg spesielt positivt på noe områder.

Det er spørs om det er nok til å overbevise norske SUV-kunder i konkurranse med biler som Mazda CX-5 og Toyota RAV 4. Og snart kommer nye Tiguan og Kuga.

Kia Sportage 1,6 T-GDI GT-Line

Pris: 539.900 kroner

Pris testbil: 545.890 kroner

Motor: 4 syl. bensin. Turbo. 1591 ccm.

Effekt: 177 hk v. 5500 o/min.

Dreiemoment: 265 Nm v. 1500 o/min

0–100 km/t: 9,1 sekunder

Toppfart: 201 km/t

Forbruk: 0,65 l/mil (landevei), 0,92 l/mil (by), 0,75 l/mil (blandet)

Utslipp: 175 g/km CO2. 10,6 mg/km NOx.

Mål (LxBxH): 4480/1855/1645 mm

Bagasjerom: 503/1492 l

Egenvekt: 1534 kilo

Tilhengervekt: 1600 kilo

Flere bilsaker verdt å lese: