– Både på den teoretiske og praktiske siden har det vært en økning i strykprosent de siste årene. I tillegg til strengere krav, henger det også sammen med at dagens unge tar for lett på dette med lappen, sier pressesjef Kjell Vinje i Statens vegvesen.

Bla deg lengre ned i saken for å teste egne ferdigheter.

KAN VISE TIL ØKNING I STRYKPROSENT: Pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje. Foto: etatsavis

Økning i strykprosent

Forrige måned meldte vi at nær halvparten, 42 prosent, strøk på teoriprøven i fjor.

En fersk oversikt vi har fått tilgang til fra Statens vegvesen, viser at fylkene som gjør det best på oppkjøring – er fylkene som gjør det dårligst på teoriprøven.

Se hvordan fylkene gjør det på teoriprøven nederst i saken.

– Det er flere nå enn tidligere som må ta én eller flere runder ekstra for å gjøre seg fortjent til førerretten, legger han til.

Dette sliter vi mest med

Statens vegvesen har ikke noen oversikt over hva det er folk sliter mest med i forbindelse med teoriprøven. Derfor har vi tatt kontakt med teoritentamen.no, som har landets største samling av teorioppgaver, for å få en pekepinn.

– Elever sliter generelt med oppgaver som omhandler fartsgrenser, bremselengder og reaksjonstid. Jeg tror også at mange svarer feil fordi man ikke har lest eller forstått oppgaven skikkelig, sier Ole Magnus Ekelund i teoritentamen.no.

Teoriprøven har i utgangspunktet 45 spørsmål med syv tilatte feil. Vi har samlet de ti spørsmålene folk sliter mest med.

– Et enkelt, men godt tips kan være å lese både oppgaver og svaralternativer grundig før man svarer, råder Ekelund dersom du vil teste dine egne ferdigheter:

Testen er laget i samarbeid med teoritentamen.no.

HELE OVERSIKTEN: Her består flest teoriprøven

FylkeProsentandel beståttProsentandel ikke bestått
Akershus6436
Hordaland6238
Oslo6040
Oppland5941
Rogaland5941
Sør-Trøndelag5941
Sogn og Fjordane5842
Buskerud5743
Møre og Romsdal5743
Nord-Trøndelag5743
Vest-Agder5743
Vestfold5743
Aust-Agder5644
Hedmark5644
Østfold5644
Telemark5446
Troms5446
Finnmark5149
Nordland5050

Kilde: Statens vegvesen