Det viser en omfattende test av årets sommerdekk, utført av NAF-magasinet Motor.

Der kommer det også frem at det er jevnt mellom de beste dekkene.

Jevnt i toppen

Nokian har høyest score med sitt Hakka Blue 2-dekk, knepent foran Continental Premium Contact 5, mens Michelin Primacy kommer på tredjeplass.

– Premium-merkene leverer de beste og sikreste dekkene. Dekkene er bilens kontakt med veien, så det er en billig livsforsikring å spandere på seg gode dekk, sier Rune Korsvoll i NAF-magasinet Motor.

Hele 18 ulike dekkmerker er testet med samme biltype og under like forhold.

ERFARING: Rune Korsvoll, redaktør i Motor, har testet vinterdekk i en årrekke. Foto: Andrea Gjestvang

De siste årene har en rekke kinesiske og andre asiatiske dekkprodusenter kommet inn på det norske markedet. Disse dekkene er ofte svært konkurransedyktige på pris, men har varierende kvalitet på dekkene, ifølge NAF.

I 2017-testen kommer flere av de asiatiske billigdekkene svært dårlig ut, men et par hevder seg overraskende bra.

Billigdekkene bremser dårligere

Det er særlig ved bremsing på våt veibane at kvaliteten på sommerdekkene kan få stor betydning. Undersøkelsen viser at flere av billigdekkene har vesentlig lengre bremselengde og mister grepet ved lavere hastigheter i vannplaningstester.

– Dårlige dekk blir særlig avslørt på våt asfalt. Styr unna de billigste og dårligste dekkene, råder Korsvoll ifølge NAF-magasinet.

Topp 10 blant sommerdekkene 2017:

  • Nokian Hakka Blue 2 – 9,2 poeng

  • Continental PremiumContact 5 – 9,1 poeng

  • Michelin Primacy – 8,9 poeng

  • Bridgestone Turanza – 8,8 poeng

  • Pirelli Cinturato – 8,7 poeng

  • Goodyear EfficientGrip Performance – 8,5 poeng

  • Barum Bravuris 3HM – 8,5 poeng

  • Hankook Ventus Prime 3 – 8,3 poeng

  • Linglong Green-Max HP – 8,3 poeng

  • Dunlop Sport BlueResponse – 8,3 poeng

Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 4 – dårlig. Les hele testen her.

  • Nederst: Duraturn Mozzo Sport – 6,7 poeng

NAF legger ekstra stor vekt på dekkenes egenskaper på våt asfalt. Bildet er fra en eldre dekktest. Foto: Knut Arne Glesne