Siden 2011 er elbilmarkedet blitt større, bedre og mer solid. Markedet for bruktbil vokser i takt med at nye modeller kommer på banen. Det gir etter hvert større valgfrihet innenfor de ulike bilklassene.

  • Hva bør man tenke på når man skal kjøpe brukt?

  • Kan batteriet gå ut på dato?

  • Hva er de vanligste feilene på brukte elbiler?

  • Og hvordan fungerer garantien?

Vi har spurt tre bileksperter.

1. Vær rask

Det lønner seg å eie en elbil, og ingenting tyder på at populariteten synker. Hele 61,5 prosent av alle nyregistrerte biler i september var elbiler, ifølge en fersk rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Det er fremdeles bensin- og dieselbiler som har størst andel av bruktbilmarkedet med drøyt 80 prosent. Men elbilmarkedet koker aller mest, ifølge Eirik Håstein, produktdirektør i Finn Motor.

– Ser vi på de siste tre månedene, er Tesla Model 3 og Hyundai Kona populære biler som selges fort.

For øyeblikket er det selgers marked med stabile priser. Det er lite rom for pruting. Det kan dermed være bra å vite hva man er ute etter.

Tips: Sett på autosøk på finn.no. Vær spesifikk. Da blir det enklere å stille de rette spørsmålene.

2. Rekkevidde på vinteren

– Finn ut hvor lang rekkevidde du må ha i det daglige, og finn en bil som tilfredsstiller dette. Selv eldre elbiler kan ha god nok rekkevidde for ditt bruk, mener fagekspert i Norsk elbilforening, Ståle Frydenlund.

På kalde vinterdager kan du imidlertid oppleve 20 til 30 prosent kortere rekkevidde enn på sommeren, ifølge NAF. Sitter man mye i kø med varmluften på, kan strømmen tappes raskere enn du aner.

Med gode ladevaner kan man minske rekkeviddetapet betraktelig. Det fordrer at bilen har mulighet til å forvarme batteriet. Sjekk dette med selger.

– De fleste lader på natten, og da kan man på veldig mange modeller forhåndsinnstille ladingen til avgang. Da vil batteriet som regel være temperert ved oppstart.

Når batteriet er ladet og varmet opp via strømnettet, slipper bilen å bruke så mye av egen energi på å varme opp kupeen og «seg selv». Elbiler som er utstyrt med varmepumpe er dessuten vesentlig mer energieffektive enn dem som mangler dette. Frydenlund mener likevel det kan være viktig å tenke på rekkevidden på vinteren.

– Hvis du må basere deg på lading andre steder enn hjemme, bør du ha en elbil med større rekkevidde. Da tåler du bedre å miste litt.

Tips: Spør selger om hvor lang rekkevidde bilen har under vanlig kjøring. Spør også gjerne om rekkevidden på vinterstid. Gjør det uavhengig av om du kjøper av en privatperson eller forhandler.

Ståle Frydenlund har testet alt av elbiler siden 2013 og jobber som fagekspert ved Norsk elbilforening. Foto: Aksel Jermstad

3. Batterikapasitet

Mange kvier seg for å kjøpe elbil brukt på grunn av batterikapasiteten.

– Hvor lenge holder elbatteriene, og hvordan vet man hvor mye som gjenstår?

– Vanligvis mister et elbilbatteri noen få prosent ytelse de første 80.000 kilometerne. Så flater tapet ut og kapasiteten holder seg temmelig stabil i flere hundre tusen kilometer, forteller Nils Sødal, seniorrådgiver i NAF.

Moderne elbilbatterier er svært holdbare, så holdbart at det er viktigere å sjekke andre ting på bilen, mener Sødal. Om du likevel er usikker på hvor mye rekkevidde en bruktbil har i behold, kan man utføre en batteridiagnose på et verksted.

– Spør selger om det foreligger en tilstandsrapport, eller om bilen har vært mye hurtigladet. Hyppig hurtiglading sliter mer på batteriet enn om bilen har vært ladet hjemme.

4. Bremseskiver

Elbiler er mer utsatt for rustne bremseskiver enn fossilbiler, ifølge NAF. Elbiler har regenerering. Det betyr at de bremser selv for å lage ny strøm. Mange sjåfører bremser derfor for lite manuelt.

Det tydeligste tegnet på rustne bremseskiver er skrapelyder når du kjører sakte, eller synlig rust på bremseskivene.

– Er du uheldig og må bytte bremseskiver både foran og bak, er det fort snakk om 12-15.000 kroner, avhengig av bilmerke og type. I tillegg er bremser en slitedel, så det vil være vanskelig å reklamere på dette i ettertid, sier Eirik Håstein i Finn Motor.

Frydenlund tror ikke det er noe stort problem i praksis, men anbefaler alle elbilister å vedlikeholdsbremse i ny og ne.

– Det er ingen som klarer å kjøre en elbil gjennom et helt år uten å bremse i det hele tatt. Jeg vil ikke si at det er myte, men det er nok litt overdrevet at elbilister er mer utsatt for å bytte bremseskiver.

5. Garanti

Garantiperioden for elbilbatterier varierer fra bilmerke til bilmerke. Bransjestandarden er åtte år. I tillegg er det en kilometerbegrensing som ligger mellom 150.000 og 200. 000 kilometer. Garantien gjelder for det som inntreffer først, enten det er år eller antall kilometer.

– Sjekk serviceheftet for å få bekreftet at serviceprogrammet er fulgt, tipser Sødal.

Merk deg at om ikke service på bilen er fulgt, kan garantiene falle bort.

*Finn.no er sammen med Aftenposten eid av Schibsted ASA.