Blomstene haglet over den svarte Horch cabrioleten som gled sakte gjennom Trondheim. Fra passasjersetet tok en smilende kronprins Olav imot jubelbrølet som runget gjennom gatene i fredsdagene i 1945.

Jo da, det er ingenting å si på historikken til den tyske luksusbilen, som senere skulle bli stående i over 50 år i en garasje utenfor Bergen. I vår ble bilen solgt for 6,2 millioner kroner på auksjon i Paris. Fra samme samling har klassikere fra Mercedes, Ferrari og Lagonda forsvunnet ut av landet, solgt på internasjonale bilauksjoner.

Eksportert: I over 50 år sto denne Horch 853 fra 1937 i en garasje utenfor Bergen. I februar ble den solgt for 6,2 millioner kroner i Paris. Foto: Artcurial

– Har økt veldig

Dagens lave kronekurs, og et hjemmemarked som ikke har fulgt den internasjonale prisgaloppen, gjør at utlendinger kan finne rullende røverkjøp i Norge.

Det er vanskelig å si noe om omfanget, da Tollvesenet ikke har egne statistikker for entusiastbiler (se faktaboks).

– De siste årene har Norge blitt et av de billigste landene å kjøpe entusiastbiler, sier Bård Risan, daglig leder i Rud Vintage Garage i Bærum.

– Dette har økt veldig. Flere ganger i måneden har vi kontakt med tyske, engelske og danske oppkjøpere. De saumfarer finn.no for fine biler, sier Risan, som anslår at han har solgt ti–20 biler ut av landet.

Droppet finn.no

Erik Hansen la aldri ut sin Fiat 2300S Coupe Ghia på finn.no. I stedet ble den røde 1964-modellen lagt ut på det tyske nettstedet mobile.de, for den nette sum av 31.000 euro.

– Denne biltypen er ikke særlig attraktiv hjemme. Nordmenn er lite skolert i hva som er fine biler. Det er nok ingen i Norge som vil betale det jeg mener bilen er verdt, sier Hansen.

Fiaten fant han i en fuktig garasje i Østfold. Nå er bilen reddet, pusset opp og klar for et nytt hjem. I utlandet.

– Jeg har fått noen henvendelser fra Tyskland. Nå kom det akkurat en interessant e-post fra Frankrike, sier Hansen.

Oslo-mannen understreker at han har importert syv-åtte sjeldne biler, den siste for bare noen uker siden.

– Så jeg har nok økt den kulturhistoriske balansen betydelig, humrer Erik Hansen på telefon fra en bilutstilling i Italia.

Solgte 20–30 Porscher ut av landet

I skrivende stund ligger det 74 norske biler til salgs på det tyske nettstedet. Syv av disse står på Porsche Classic Center i Son.

– Vi har solgt 20–30 biler ut av landet. Til USA, Nederland, Belgia og Tyskland, sier Espen Olsen, driftssjef på Porsche-senteret.

Bilene de legger ut på mobile.de, er spesielle biler som kanskje ikke har stor kundegruppe i Norge.

– Det går en til utlandet i ny og ne. Vi har solgt rundt 60 klassiske Porscher i år, fire eller fem av disse er gått ut av landet. Totalt har vi vel eksportert 20–30 biler.

– Det er et mye større marked der ute, og jeg har inntrykk av at Norge har Europas laveste priser på slike biler. I tillegg er den norske kronen svak i forhold til euro.

Skyter seg i foten

Olsen har litt blandet entusiasme for å selge bilene ut av landet.

– Det er litt som å skyte seg selv i foten. Vi mister jo servicemarkedet på disse bilene, og det er jo det vi skal leve av.

– Er det synd at bilene går ut?

– Selvfølgelig. Men tross alt er det mange klassiske biler i Norge i forhold til folketallet. Vi er bare fem millioner her, så det er begrenset hvor mange kjøpere det er i Norge.

Internett har gjort det langt enklere for folk, uansett nasjonalitet, å finne drømmebilen.

– Sunt prisnivå

Hilberg Ove Johansen, som er general manager i interesseorganisasjonen Amcar, kjenner godt til at interessante biler selges ut av landet.

– Norge har en stor mengde entusiastbiler per capita, og vi er synlige i det globale miljøet. Etter hvert har vi skaffet oss mange entusiastbiler som har internasjonal interesse, sier han.

Johansen opplever ikke den internasjonale interessen som overdrevet stor. Men når det skjer, tror han det handler om sjeldne biler kombinert med fornuftig pris.

– Prisnivået i Norge er sunt, sett fra et internasjonalt perspektiv. Vi må akseptere at markedet er blitt mer transparent, og at entusiastbilene flytter på seg. Internett har gjort det langt enklere for folk, uansett nasjonalitet, å finne drømmebilen.

Johansen synes det er vemodig at enkelte biler selges ut, spesielt biler som er solgt ny i Norge eller har en spesiell norsk kjøretøyhistorie.

– Men husk at importen av motorhistoriske og interessante biler er langt høyere enn eksporten.

Godt utvalg, gode priser: – Prisnivået i Norge er sunt, sett fra et internasjonalt perspektiv, sier daglig leder i Amcar, Hilberg Ove Johansen. Foto: Foto: Amcar

– Rykter i utlandet

– Jeg får mer henvendelser fra utlandet hvis det er interessante biler. Har jeg en folkevogn fra 1950-tallet, kommer det endel henvendelser fra Belgia, Frankrike og litt fra Tyskland.

Det sier Eikin Schrøder, som sysler med kjøp og salg av veteranbiler i Oslo. Da han nylig la ut to VW-bobler fra 1959 på finn.no, var det dårlig respons fra Norge. I stedet ble begge snappet opp av to franske brødre.

– De betalte på forhånd, og kom her med hver sin henger, sier Schrøder.

Han forteller at han fikk i underkant av 300.000 kroner for begge bilene.

– Hva de blir solgt for i Frankrike, er ikke godt å si. Antagelig det dobbelte. I utlandet går ryktene går om at nordmenn selger 2CV og VW-bobler altfor billig, sier Schrøder.

Eksportert: Da ingen i Norge ville betale rundt 140.000 kroner for VW-boblen fra 1959, kom disse to franske brødrene kom og handlet. Foto: Foto: Privat

Lys i tunnelen

Til slutt, litt trøst til bilentusiaster som gråter salte tårer over grombiler som forsvinner.

Det hentes også biler tilbake, forteller Hilberg Ove Johansen.

Royal fortid: I fredsdagene i 1945 brukte kronprins Olav den sjeldne Horch-bilen. Nå har den forsvunnet ut av landet. Foto: Artcurial

– Vi fant kong Olavs 1951 Cadillac-limousin i USA, og har brukt to år og over en million kroner på å restaurere den. Bilen blir å se på Norsk Kjøretøyhistoriske Museum på Hunderfossen, som åpner i juni, sier Amcar-sjefen stolt.

Teknologimagasinet: Derfor trenger du kanskje ikke elbilene med den lengste rekkevidden: