Nordmenn går mann av huse for å få tak i nye elbiler. Men problemet er å få tak i dem. Om du prøver å bestille en Hyundai Ioniq fra autorisert forhandler via importør, får du beskjed om å vente i seks–åtte måneder.

For flere blir løsningen såkalt gråimport eller parallellimport. De ettertraktede bilene står nemlig ofte klare i butikker ute i Europa eller i USA, selv om det er skåle tomt her hjemme.

Dette utnyttes nå i stadig større grad av norske forhandlere, som ved hjelp av egne selskaper får importert splitter nye eller nesten helt nye biler fra ulike land. Resultatet er at den samme modellen som har lange ventelister blant norske kunder samtidig står klar og venter på en kjøper - i Norge.

Dersom bilene ikke står i butikken og er klare på dagen, vil de ofte komme mye raskere på gråmarkedet enn gjennom de tradisjonelle importørene. En av de aller mest etterspurte bilene nå er for eksempel den ferske Hyundai Kona Electric. Bilen er så etterspurt at den nå legges ut pent brukt på Finn for 80.000–100.000 kroner over listepris fra forhandler.

Like fullt venter de såkalte gråmarkedsforhandlerne å få inn bilen allerede i november eller desember i år, selv om det ser ut til å være bortimot to års bestillingstid via Hyundai Norge.

De gråimporterte bilene er også noen ganger (men ikke alltid) lavere priset enn biler som er hentet via den ordinære importøren.

I juli i år ble hele 808 elbiler tatt inn til Norge via andre kanaler enn de offisielle. Denne såkalte gråimporten av elbiler vokste med over 50 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Ikke bare får kundene bilen raskere, men de gråimporterte bilene er også noen ganger (men ikke alltid) lavere priset enn biler som er hentet via den ordinære importøren.

Ståle Bøe Andersen må klare seg uten serviceavtale. Foto: Espedal, Jan Tomas

15.000 under listepris

Men det er ikke helt uten ulemper å kjøpe en parallellimportert bil fra utlandet.

Ståle Bøe Andersen fikk Kia Soul Electric 15.000 kroner under listepris hos Haaland Bil i Oslo. Som for så mange andre av elbilkjøperne, er det hans første elbil.

– Jeg regnet på det, og fant ut at jeg ville betale mindre for å kjøre rundt i en ny elbil enn å fortsette i min gamle bil. Med gråimport vet jeg at jeg ikke får serviceavtale og sånt som de som kjøper direkte får. Men Kia-garantien er jo på syv år, og denne nybilgarantien er den samme – selv om bilen kommer fra Tyskland. Det har jeg i hvert fall lest meg opp på og skjønt, forteller Bøe Andersen og legger til:

– For å være helt ærlig er ikke dette med vilkårene det som bekymrer meg mest. Når man kjøper noe nytt i Norge, har jo også forhandleren et ansvar.

Importerer over 2000 biler

Gründer og daglig leder Atle Lassegård i Norsk Autoformidling tar i år inn over 2000 biler fra ulike land i Europa, og selger dem videre til norske bilforhandlere.

Hallingdølen har nå 11 ansatte i flere land på kontinentet. Tidligere gikk det mest i spesielle «grombiler». Men nå er 75 prosent av bilene elektriske, og ti prosent er hybrider. Omveltningen kom kjapt – hovedsakelig i løpet av 2017.

Men er disse bilene og avtalene deres like gode som de du kjøper hos en autorisert forhandler i Norge? På hjemmesidene til de offisielle importørene av både Kia og Hyundai argumenteres det med at det er best å kjøpe fra dem.

Kia skriver riktignok at nybilgarantien på syv år gjelder fra dato bilen ble kjøpt i utlandet, men anerkjenner dermed garantien fra utlandet.

Hyundai, derimot, har en formulering som kan få kundene til å tro at nybilgarantien overhodet ikke gjelder for gråimporterte biler. På nettsiden deres står det at kunder som har kjøpt biler «i den hensikt å videreselge» ikke er omfattet av garantien. Dette kan tolkes på ulike måter. Autoformidling har jo til hensikt å videreselge, men kunden, som er den som tar bilen i bruk, har neppe det til hensikt.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Samme vern, men ...

Forbrukerrådet påpeker at gråimport via en profesjonell mellommann gir deg vern etter forbrukerkjøpsloven på samme måte som kjøp av bil av en norsk forhandler.

Likevel er det grunn til å være forsiktig. Mange europeiske biler har ikke de samme spesifikasjonene som nordiske modeller.

Det er særlig vinterspesifikasjonene som kan by på problemer, samt at mange europeiske elbiler ikke har hurtiglading som standard. Kjøp av bil gjennom gråimport innebærer dermed en høyere risiko enn et vanlig bilkjøp.

Denne økte risikoen kan også være årsaken til at bilene selges billigere enn listepris, selv om de altså er svært ettertraktet. Det store spørsmålet for mange kunder, er nok likevel om garantien blir like god.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet sier at det er lovlig for de offisielle importørene å bygge inn i garantivilkårene slik at gråimporterte biler ikke skal omfattes av nybilgaranti. Når Hyundai for eksempel skriver at den som kjøper for videresalg ikke er omfattet av nybilgaranti, skaper det trolig tvil hos dem som vurderer å kjøpe gråimportert bil.

– Hva ligger i kjøp for videresalg, og vet forbrukerne hva konsekvensen av dette er, spør Iversen. Rådet har laget en egen bilgarantiguide som rangerer de ulike merkene.

– Nærmest et svartebørsmarked

Det store spørsmålet for kundene er om de risikerer å bli stående uten garantidekning dersom det oppstår feil på bilen som skyldes produksjonen. Gråimportør Atle Lassegård mener at risikoen er liten.

– Nå har vi snart levert 50.000 biler på de 24 årene vi har drevet, og ikke én gang har jeg opplevd kunder som har sagt at de er blitt avvist hos forhandler fordi de ikke hadde garanti, sier Lassegård.

Han påpeker at i de tilfellene der det er kortere garanti i innkjøpslandet enn i Norge, kjøper Autoimport inn en ekstra garanti for årene som mangler, sånn at den skal være like god som for bilene som kjøpes via ordinær import.

Forbrukerrådet mener dette alternativet ofte ikke er fullgodt.

– Vi har ikke kartlagt disse tredjepartsgarantiene, men erfaringsmessig er nybilgarantiene ofte mer omfattende enn de som kjøpes fra tredjeparter. Det kan nok finnes unntak, sierThomas Iversen.

Elbilforeningen ber om varsomhet

Elbilforeningen påpeker overfor medlemmer som spør at det er garantien i innkjøpslandet som gjelder, og ber dem derfor sjekke hvilket land en gråimportert bil kommer fra. Europeiske biler er som regel kurante når det gjelder tilpasning til norske forhold, så lenge man har sjekket at de har det samme utstyret for eksempelvis vinterbruk.

Hyundai Norge peker i en e-post på at kundene ved gråimport går glipp av den sikkerheten og tryggheten det gir å kjøpe en bil gjennom offisielle kanaler. Etter at Aftenposten uttrykkelig spør om de ikke vil anerkjenne biler fra f.eks. Norsk Automformidling hvis noe går galt innen nybilgarantiperioden på 5 år, svarer Øyvind Knudsen i Hyundai slik:

«Garantien på 5 år/ubegrenset kilometer er en Europa-garanti, og denne vil gjelde også på gråimporterte biler. Klausulen du viser til på hjemmesiden vår er forfattet av Hyundai Motor Europe, og er i all hovedsak ment å dekke import av biler fra andre deler av verden til Europa. Vi legger med andre ord ingen ressurser i å avvise garanti på gråimporterte biler fra Europa.»