Lamborghini Urus er den sist ankomne på den relativt smale scenen for særdeles luksuriøse og kraftig motoriserte SUV-er.
I Norge er dette segmentet, selv når bilene er utstyrt med mer beskjedne dieselmotorer, smått.
Nye Mercedes M-klasse har solgt i 246 eksemplarer så langt i år, foran BMW X5 med 87 og Porsche Cayenne med 65, ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
At markedslederen M-klasse ligger helt nede på 18. plass blant SUV-ene er et tydelig symptom på at biltypen er for de få.
Bilene i bildegalleriet befinner seg i, eller vil havne i, prisleiet fra to millioner kroner og oppover. De har til felles at de enten byr på ekstrem luksus og rå ytelser — eller begge deler.
Lamborghini Urus
Ikke siden 1993, da produksjonen av LM002 ble avsluttet, har italienske Lamborghini hatt en SUV på programmet.
Det gjør den formskarpe Urus-konseptbilen noe med. Den er nesten fem meter lang, to meter bred og 1,66 høy.
Videre har den 24 tommer store felger og ditto tynn gummi, noe som i seg selv antyder at prototypen slett ikke har noe i terrenget å gjøre. Ytelsen skal ligge på 600 hestekrefter.
Det skal visstnok ikke være avgjort om bilen kommer på markedet i sin nåværende form, men selskapet hevder at det kommer en SUV som skal overgå alt annet.
Eterniti Artemis
Det ukjente britiske merket har med seg sin aller første SUV-prototype til Auto China i Beijing.
Ut fra bildene ser det ut som målet med bilen mer har vært å skape en slem landeveisracer enn en typisk hyttebil. Bakkeklaringen ser ikke mer imponerende ut enn en typisk personbil, og SUV-elementene viser seg mest i karosseriet. Dekkdimensjonen 315/25-23 underbygger at denne saken er ment for landeveien.
Eterniti hevder at bilen som stilles ut er kjørbar, men at produksjonsmodellen — som skrus sammen fra i sommer - ikke blir eksakt lik inn- og utvendig.
For å tilfredsstille det kinesiske markedet, der mange sikler på slikt, er plassen i baksetet visstnok ekstra stor. Omgivelsene skal være limousinaktige.
Alt tyder på at motoren skal hentes fra Porsche, en 4,8-liters V8, tilsvarende maskineri som i Cayenne Turbo. Forskjellen er 100 hestekrefter ekstra ytelse.
Bentley X9F
Denne bilen skal, ifølge produsenten selv, løfte det luksuriøse SUV-begrepet til helt nye høyder.
Det betyr at det ikke er spart på noe som helst, noe prislappen trolig vil reflektere, samtidig som designstreken neppe har sin like. En drømmejobb, siden det ga en mulighet til å skape en helt ny Bentley, sier designdirektør Dirk van Braeckel:
— Vi ville sette en ny standard for denne typen kjøretøy. Stilen måtte reflektere Bentleys sportslige karakter til tross for sin radikalt endrede form og formål.
Kraften besørges av en W12-motor som yter maks 600 hestekrefter, men for den mer beskjedne er også en V8-motor aktuelt. Diesel nevnes ikke med ett eneste ord, mens hybrid antydes som et alternativ.
Porsche Cayenne Turbo
Porsche viser frem sin nye Cayenne GTS på den internasjonale bilutstillingen i Beijing.
GTS har en kraftfull motor med 420 hestekrefters ytelse, men er likevel ikke den sprekeste Cayenne-versjonen.
Den rollen spilles av Cayenne Turbo, som har en 4,8 liter stor V8-motor med biturbo.
På sitt beste leverer den 500 hestekrefter, og det hevdes at den skal klare seg med 1,15 liter pr. mil under blandet kjøring.
Turbo-versjonen er én av få med norsk prislapp i denne divisjonen; drøyt to millioner kroner.
Mercedes-Benz G55 AMG
Denne bilen er noe av det mest paradoksale som finnes på fire hjul.
Ikke bare har Geländewagen-modellen bestått med nær uendret design siden 1979. Nei, Mercedes-Benz lager fortsatt også sine avsindige AMG-versjoner av den terrengvennlige firehjulstrekkeren.
Dagens G55-modell, med ytelse på 507 hestekrefter, står foreløpig alene på den norske importørens liste. Den koster i overkant av 2,5 millioner kroner — mye på grunn av CO2-utslippet på hele 372 gram pr. kilometer.
G63-varianten som nå stilles ut på Auto China kommer først til høsten. Da skal CO2-utslippet være redusert til 322 gram, samtidig som maksytelsen er økt til 544 hestekrefter.
Som om ikke det var nok, kommer også en V12-versjon (G65) med over 600 hestekrefter.
Trengs slike biler overhodet? Debattér saken!