Kineserne elsker lange personbiler. Det gir status når de likevel sitter i baksetet.

Derfor besluttet Volvo for noen år siden å bygge en lang utgave av flaggskipet S80. Ikke kongelang med ekstra vindu, men litt forlenget slik Audi, BMW, Jaguar og Mercedes gjør med sine prestisjemodeller.

Derfor skulle man tro at lang Volvo S80 burde være nok. Men nei, slik tenker ikke kineserne. S80L var ikke nok, så til bilutstillingen i Guangzhou tok Volvo like godt og forlenget akselavstanden på S60 med åtte centimeter. Det økte akselavstanden fra 2,776 til 2,856 meter og ga tilsvarende mer bakseteplass. Utvendig måler derfor Volvo S60L 4,715 meter, og nærmer seg storbilens størrelse.

Volvo bygger S60L på fabrikken i Chengdu og har ingen planer om å selge bilen noen andre steder enn i Kina.

Volvo er ikke de første til å forlenge en mellomstor familiebil. Allerede for flere år siden ga Audi etter for press, og bygde en lang utgave av A4 utelukkende for kinesiske bilkjøpere.

Forøvrig foretrekker kinesiske bilkjøpere sedaner eller SUV. De typiske stasjonsvognene som orske bilkjøpere er så glade i, selges knapt andre steder enn nordvest i Europa.