Opel har i en årrekke produsert biler som ikke skiller seg fra den gemene hop, og gjerne i segmenter med en nedadgående formkurve.

Astra og Insignia har vært fine, klassiske familiebiler, men hverken merket eller bilene har gjort at kundene har vist særlig interesse. I norsk målestokk fikk de noe som virkelig traff i år: elbilen Ampera-e. Men så begynte leveringsproblemene og senere prisstigningen, og det som skulle ha vært en suksesshistorie, ble til et omdømmeproblem.

Høstens lanseringer av de to SUV-ene, eller kanskje riktigere, crossover-modellene, Crossland X og Grandland X, er helt sikkert kjærkomne tilvekster for et merke som har seilt i trangt farvann i lang tid.

Grandland X er den største av de to, og er basert på samme plattform som Peugeot 3008. For øvrig et prosjekt som ble påbegynt lenge før PSA – som lager Peugeot, Citroën og DS – kjøpte Opel tidligere i år.

VANLIG: Grandland X deler motor og plattform med Peugeot 3008, men Opel har valgt en langt mer konservativ utforming innvendig og utvendig enn franskmennene. Eneste karosseriplate som skal være felles er taket. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Sent til festen

Motorene er også de samme i de to bilene, og prisen. Det som ikke er likt, er utseendet.

Der Peugeot – som vanlig – har valgt en litt spesiell linje utvendig som innvendig, er Grandland X en streit bil i sjangeren. Her har Opel sin vane tro ikke tatt noen sjanser – og bilen vekker dermed hverken avsky eller glede. Det er rett og slett en bil som ser helt ok ut.

For første gang har Opel laget en crossover i en skikkelig familiestørrelse, Mokka X er litt for liten. Og er med det en av de aller siste masseprodusentene som ruller inn i dette segmentet.

Grandland X ser ut som en SUV, med bra bakkeklaring og høy sittestilling, men det er på ingen måte en terrengbil. Biler som dette kalles gjerne crossover, og har tatt over mye av familiebilmarkedet de siste ti årene. Grandland X kan ikke leveres med firehjulstrekk, og det skal heller ikke være noen planer om dette.

NESTE ÅR: Grandland X har offisiell lansering i Norge fra januar, og importøren tror den vil bli en av deres mest solgte modeller neste år. Det kan få ytterligere fart når den kommer som ladbar hybrid i 2019. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Artig motor

Testbilen har høyeste utstyrsnivå og en 1,2 liters bensinmotor på 130 hestekrefter, med tre sylindre. Noe som egentlig høres ut som en enhet som skal befinne seg under panseret i en småbil.

Den har også småbilens lydbilde, med en hissig summing på høye turtall, som det også er fort gjort å jage i en bil med en ganske tynt dreiemoment. Det gjør det til en artig motor, turtallsvillig og overraskende sterk.

Den har ingen voldsom akselerasjon, og den vil nok få det litt tungt med en feriefull bil, men i det daglige fungerer det helt fint. Samtidig trekker bilen en god del bensin gjennom motoren i by, når turtallsnålen fyker fra null til 6000 omdreininger pr. minutt ut av kryss og inn i alle rundkjøringer.

Denne typen motor er heller ikke lydløs, så man må påregne en del støy, men det er fullt mulig å holde en samtale i gang uten å måtte rope. På landevei faller drivstofforbruket kraftig, der nøyer motoren seg med å nippe til bensinen.

ROMSLIG: Bilen tar vel 500 liter i bagasjerommet, det er større enn modellen som har vært storselger i segmentet i en årrekke, Nissan Qashqai. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
X-FAKTOR: Opel har fra før av den mindre Mokka X som også er en crossover, altså en slags SUV, men uten noen terrengambisjoner. Parallelt med Grandland X kommer også Crossland X, som er i samme størrelse som Mokka X, men minner mer om en flerbruksbil. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Utvendig er det ingenting som utmerker seg, noe som fort kan være et godt poeng.

Komfortable detaljer

Det høye utstyrsnivået gir en god trivselsfaktor. Bilen har alt av komfortdetaljer, som oppvarmet ratt, nøkkelløs åpning, elektriske seter og det meste av kjøreassistanse funksjoner. Bryterne er logisk plassert og kupeen virker generelt sett smart disponert.

I denne miksen av vanlig crossover og smart pakking av teknikk ligger bilens potensial. Utvendig er det ingenting som utmerker seg, noe som fort kan være et godt poeng. Folk som vil ha en bil i dette segmentet, er i liten grad ute etter å flotte seg.

Men under det ordinære skallet finnes en bil som legger seg over de fleste i sitt segment. Godt utstyrt, behagelig å ha med å gjøre, riktig priset og fin å kjøre. Styringen er ikke SUV-nummen, den er både direkte og gir bra med feedback fra underlaget.

SMART: De forskjellige, og mange, funksjonene til bilen er smart plassert. Det er lett å finne frem og berøringsskjermen i midten har noen hovedknapper som gjør at ikke alt styres med en pekefinger på skjermen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Gullkort

Opel har rett og slett laget en bil som passer for folk som egentlig ikke bryr seg om biler. Crossovere er det minst entusiastiske segmentet av dem alle. Biler som ikke er det de ser ut som. De har raus bakkeklaring, men er langt fra noen terrengbiler med sine små motorer og forhjulstrekk.

En stasjonsvogn vil i nær sagt alle tilfeller være bedre å kjøre, ettersom crossoveren har høyt tyngdepunkt og passerer en fartshump med samme eleganse som en dumphuske.

Men disse bilene har likevel gullkortet i dagens bilmarked. Man sitter høyt, og man setter seg rett inn i bilen. Dette har vist seg å være bilverdens svar på bitcoin. For ti til femten år siden var det ingen som hadde hørt om biltypen, i dag er det millioner av dem verden over, og det er ventet at segmentet vil vokse mest av alle også i de kommende årene.

Grandland X kan være bilen som får Opel-logoen til å bli noe mer enn en kuriositet i trafikkbildet. Sammenlignet med alle de andre helt like bilene som sloss om familiekundene, er den av de aller beste. At ingen kommer til å få med seg at det faktisk er en Opel i mylderet av identiske biler, er en annen sak.

GREIT: Baksetet har greit med plass, men vinduene sitter høyt slik at mindre barn ikke har spesielt god utsikt. Testbilen har det Opel kaller «premium» utstyrsnivå, som gir et bra nivå. Eneste komfortekstrautstyr i denne bilen er elektriske seter, som koster 10.000 kroner ekstra. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Tekniske data

  • Opel Grandland X Premium 1,2T Automat

  • Pris: 364.900.-

  • Pris testbil: 420.400.-

  • Motor: 3 syl. Bensin. Turbo. 1199 ccm. 130 hk v. 5550 o/min. 230 Nm v. 1750 o/min.

  • Aks: 10,9 sekunder

  • Toppfart: 188 km/t

  • Forbruk: 0,52 l/mil (blandet)

  • Utslipp: 120 g/km CO₂. 28,2 mg/km NOx

  • Bagasjerom: 514/1652 liter

  • LxBxH: 4477/1856/1609 mm

  • Egenvekt: 1295 kilo

  • Tilhengervekt: 1100 kilo

Pluss og minus

+

Velutstyrt

God på veien

Etterspurt biltype

Identitetsløs

Småfolk ser lite i baksetet