Få bilmerker klarer å skape like mye oppmerksomhet som de amerikanske batteribilene fra Tesla.

Etter bruduljene rundt de angivelige 700 hestekreftene som ikke fantes i P85D, og avdukingen av det spennende autopilot-systemet der bilen mer eller mindre kjører selv, blir 2016 året da Tesla utvider modellutvalget.

Fallende temperaturer og snøføre er ikke noen hindring for å nyte elbilens fordeler:

Klar i april

Allerede i løpet av april er det ventet at Tesla Model X skal dukke opp. Med sin spesielle dørløsning – der bakdørene går opp – blir bilen den første helelektriske SUV-en på markedet. Teknisk sett blir løsningene lik dem vi allerede i dag finner på Model S med Dual Drive. Dermed får bilen firehjulsdrift.

Største batteripakke blir på 90 kWh, og toppmodellen skal, ifølge Tesla, klare akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,2 sekunder. I tillegg kommer det en 90D, mens innstegsmodellen blir 70D. Sistnevnte får en rekkevidde på rett over 350 kilometer, mens 90D kan kjøre drøyt 40 mil mellom hver batterilading.

Tesla Model X blir en syvseter, og den skal som den første elbilen i verden klare å trekke tilhenger med en vekt på opptil 2,2 tonn.

Gode nyheter!

150 nyheter

Totalt skal det i 2016 lanseres rundt 150 nye biler. Da snakker vi om alt fra småbiler til digre luksusbiler, sportsbiler og fornuftige familiebiler.

Allerede i mars kommer en av de virkelig store bilnyhetene. Det er ventet at Mercedes-Benz skal avduke den nye E-klassen på bilutstillingen i Genève.

TURBO: Fortsatt heter toppmodellen blant 911-ene Turbo, men den de nye utgavene av Porsche 911 får nå alle turbomotorer for å redusere utslippene. Foto: Porsche

Bilen blir rundt 100 kilo lettere enn dagens utgave. Samtidig blir teknikknivået høyt. Knappene i rattet blir byttet ut med to berøringsfølsomme soner.Nye assistenter er også på plass, og bilen skal sette nye standarder for blant annet sikkerhet. Halvautonom kjøring, på samme måte som i Tesla Model S, blir også tilgjengelig, i tillegg til at man kan parkere bilen via en fjernkontroll i nøkkelen. Senere på høsten kommer også stasjonsvognutgaven av bilen.

HERREGÅRDSVOGN: Nylig viste Volvo frem sin nye S90. Luksusbilen kommer på markedet neste år, og da kommer også stasjonsvognsutgaven. Det er også ventet at Volvo kommer med ny V40 i løpet av 2016. Foto: Volvo

Geststyring i 5-serie

Det er likevel ikke lenge Mercedes kan hvile på laurbærene. Allerede ni måneder etter at Mercedes lanserer E-klasse, dukker den største konkurrenten opp. Da viser BMW frem sin nye 5-serie.

Teknologisk blir bilen lik den nye 7-serien med blant annet geststyring. Ved å vifte med pekefingeren kan man blant annet justere lyden på bilens stereoanlegg eller sende innkommende telefonanrop tilbake til cyberspace.

Nytt på 5-serie er blant annet at deler i hjulopphenget er av karbon for å spare vekt. Fortsatt er det spekulasjoner om drivlinjene, men det virker klart at det i alle fall dukker opp en hybrid. Stasjonsvogn og GT kommer også, men ikke før i 2017. Ikke alle forsikringsselskapene dekker skader på motor og girkasse:

XL: Den nye Volkswagen Tiguan kommer i 2016 – også som ladbar hybrid. En versjon med syv seter dukker også opp. Navnet blir etter alt å dømme Tiguan XL når den dukker opp mot slutten av året. Den korte utgaven kommer i mai. Foto: Volkswagen

Mye Audi-nytt

Heller ikke hos Audi blir det rolig i 2016. Hele 14 nyheter skal merket komme med. Riktignok handler det i mange tilfeller om nye utgaver av eksisterende modeller.

MED LEDNING: Audi Q7 e-tron kommer rett over årsskiftet og blir en ladbar hybrid. Mot slutten av året kommer ny Q5 og Audi Q1 som blir en mindre SUV. Foto: Audi

For Norge blir utvilsomt Audi A4 Allroad en spennende modell. Den får motorer fra 150 til 252 hestekrefter, høyere bakkeklaring enn standardversjonen av A4 og naturlig nok firehjulsdrift.Spennende er også den helt nye mini-SUV-en Q1, som kommer i oktober. Da kommer også den nye Q5, som designmessig følger i fotsporene til Q7. I begynnelsen av året kommer også Audi Q7 som ladbar hybrid.

Kjenner du deg igjen?

SUV-boom

Her hjemme er SUV-klassen den mest solgte etter kompaktbilene, og det er ventet mange nye biler i dette segmentet.

F-PACE: Tradisjonsbundne Jaguar kommer med sin første SUV i 2016. Merket får selskap av blant annet Maserati med SUV-en Levante som kommer i april. Blant der mer uvanlige SUVene blir Range Rover Evoque Cab – som blir en SUV-cabriolet. Foto: JAGUAR

Bentley kommer med Bentayga, og Maserati inntar upløyd mark med sin første bil av denne typen. Litt mer folkelig sving er det over Peugeot 2008, Ford Edge og en helt ny SUV fra Skoda. I tillegg kommer Volkswagen Tiguan – som lenge har vært en favoritt blant norske bilkjøpere.

STØRRE: Lexus RX 450h blir større og motoren sterkere. Fortsatt tviholder Lexus på den trinnløse girkassen (CVT). Til forskjell fra mange av konkurrentene blir ikke Lexus-hybriden ladbar. Foto: Lexus

Lexus kommer med sin nye RX450 h som blir hakket lengre enn dagens modell, samtidig som den blir sterkere. Som før får den firehjulsdrift. Systemeffekten på 300 hestekrefter overføres via en trinnløs girkasse til akslene, som i denne nye bilen står fem centimeter lengre fra hverandre enn i forgjengeren.Toyota lanserer samtidig sin oppgraderte RAV4, som nå også blir tilgjengelig som hybrid. Drivlinjen stammer fra Lexus NX300h.

TEST:

Hva med miljøbilene?

Rene elbiler kommer det få av i 2016. Unntaket er solskinnsbilen Citroën E-Mehari som får en rekkevidde på rundt 200 kilometer.

Blant hydrogenbilene med brenselceller er det bare Honda og Toyota som har nyheter til neste år, med FCX Clarity og Mirai.

FJERDE GENERASJON: Lavere utslipp og mer kjøreglede er noe av det Toyota lover oss når de lanserer fjerde generasjon Prius. Toyota kommer også med hydrogenbilen Mirai i 2016. Foto: TOYOTA

Ladbare hybrider er i skuddet, og flere kommer med denne typen biler. En av dem er Volvo, som lanserer den nye S90 i en ladbar versjon.Samtidig er det klart at Audi kommer til å satse mye på hybrider fremover. I tillegg til e-Tron, som er ladbar, er det ventet at produsenten også vil komme med såkalte milde hybrider der en elmotor yter assistanse til forbrenningsmotoren.

Utslippsfrie blir disse bilene likevel ikke, fordi denne typen hybridbiler er avhengige av at forbrenningsmotoren hele tiden går.

Skuffer: