Du har kanskje opplevd å kjøre bak en bil i venstre kjørefelt på motorveien? Som holder samme fart som bilene i høyre felt og som ikke har til hensikt å flytte på seg.

Det kan være irriterende og bidrar som regel til dårlig flyt på veien. Faktisk kan det også være trafikkfarlig. Og ikke minst – det er brudd på trafikkreglene.

Mange ser ut til å trives godt i venstre felt. Men hva er egentlig lov og ikke lov?

– Dette er ikke valgfritt. Hold til høyre, sier Runar Karlsen, sjefen for Utrykningspolitiet (UP).

– Hovedregelen er at man skal bruke høyre felt med mindre man kjører forbi noen. Skal man kjøre forbi, benytter man venstre felt. Sånn har det vært siden «tidenes morgen», sier Ellen Ramstad, fagkonsulent i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

Dette sier trafikkreglene

Trafikkreglene er klare. Men mange synder likevel.

Med mindre du skal kjøre forbi eller det på annen måte er hensiktsmessig å bruke venstre kjørefelt, skal du bruke høyre fil.

Trafikkreglene sier dette:

§ 5.1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av veien. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

§ 12.3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Man kan også passere biler i høyre felt. Men ikke legge seg ut i venstre fil igjen etterpå. Les mer om det her.

Brudd på dette kan føre til anmeldelse:

– De som ligger i venstre fil og sinker trafikken, gjerne over en lengre strekning, kan anmeldes eller gis en advarsel. Det er et lovbrudd og skaper dårlig kultur i trafikken, sier Karlsen.

Ingen regel uten unntak. Er det kø og mye trafikk, er det hensiktsmessig for trafikkavviklingen å bruke begge kjørefelt. Foto: Rolf Øhman, Aftenposten

– Du skal gi plass

– Jeg registrerer til stadighet at biler ligger i venstre felt. Mange tror de kan ligge der fordi de holder fartsgrensen eller ligger ti kilometer over fartsgrensen for den del. Men hindrer du andre, skal du gi plass. Det er opp til de som kommer bak om de ønsker å bryte lovverket (ved å kjøre for fort, red.anm.). Men du skal ikke ligge i venstre felt og «ruge» og holde igjen og tro det er greit. I trafikken har man ingen rettigheter, man har bare plikter, sier Ellen Ramstad.

Runar Karlsen, som kjenner livet på veiene svært godt, følger opp:

– Det skal kjøres på høyre side. Det er bare når det er grunn til å ligge i venstre fil, ved påbud, at man skal svinge eller kjøre forbi, det er tillatt å ligge i venstre felt. Det er også både irriterende og provoserende når noen ligger i venstre fil og man ikke kommer forbi. Det frister folk til å kjøre forbi på høyre side. Det er de situasjonene vi ønsker å unngå. Da blir man usikker, og det blir smått kaotisk i trafikken, sier UP-sjef Karlsen.

Passerer du en bil på høyre side for så å kjøre ut i venstre fil igjen, bryter du også loven.

Er det så mye trafikk som her, er det ingen god idé å foreta hyppige filskifter. Det skaper unødvendig stress, mener Ellen Ramstad i ATL. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix

Her er unntaket

Mange er i tillegg glad i å skifte mellom høyre og venstre felt på veier med to (eller flere) kjørefelt i hver retning, spesielt når det er mye trafikk på veien. Dette er det ofte lite å tjene på, og det kan skape unødvendig stress både hos deg selv og de andre rundt deg i trafikken.

Men ingen regel uten unntak. Er det kø, rushtrafikk eller bare mange biler på veien, kan det være hensiktsmessig å benytte venstre kjørefelt. Rett og slett for å skape bedre flyt i trafikken.

– Akkurat i disse tilfellene kan man bli enda flinkere til å bruke venstre felt. Man må hele tiden vurdere hva som er mest hensiktsmessig og tenke på helheten i trafikken. Samhandling i trafikken er viktig. Tenk på samarbeid med andre trafikanter, sier Ellen Ramstad.