I statsbudsjettet som ble vedtatt i starten av desember, ble det bestemt at varebiler som går på fossilt drivstoff skal få et tilskudd på 13.000 hvis de byttes inn en ny, utslippsfri varebil. Dette kommer i tillegg til de ordinære 3000 i vrakpant.
Bertel O. Steen, som importerer Citroën og Peugeot, ønsker å gjøre incentivet enda sterkere og legger til ytterligere 34.000 kroner til alle som kjøper en elektrisk Peugeot Partner eller Citroën Berlingo, tilsammen blir dette 50.000 kroner.
– Peugeot og Citroën var tidlig ute med elektriske personbiler, og som ledende produsent av elektriske varebiler med hurtiglader vil vi også bidra til å øke andelen av disse. Incentivene har ikke slått til for varebil på samme som for personbil, men vi er klare til å hjelpe til, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Citroën og Peugeot varebil.
Sliter du med elbilen i kulda? Her er ti tips.
Vil bytte ut dieselbiler
Importøren sier beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at 75 prosent av alle varebiler i hovedstadsområdet kan være elektriske om de lades noen timer midt på dagen.
De mener også at omtrent halvparten av varebilene som blir kjørt av håndverkere i storbyene, kunne være elektriske og fortsatt ha lang nok rekkevidde, selv uten lading.
Ifølge TØI indikerer forskning at eksisterende el-varebilers begrensede kjørelengde, spesielt i vinterkulde, får mange håndverksbedrifter til å velge dem bort av praktiske årsaker.
– I første omgang vil vi at dieselbiler skal vrakes og byttes ut med elektrisk. Vi tror de som prøver disse bilene i yrkeslivet, vil bli overrasket over hvor godt de fungerer og ikke minst hvor billige de er i drift, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Citroën og Peugeot i Norge. Har kaller subsidiene et spleiselag mellom staten, importør og fabrikk.
Elbilforeningen er bekymret over hybridveksten
Nissan på topp
Så langt i år er det registrert 584 elektriske varebiler under 3,5 tonn i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, i et totalmarked på 30.676.
I tillegg til Citroën og Peugeot er Renault og Nissan representert med elektriske varebiler. Mest solgt er Nissan e-NV200 med 293 biler. Nissan Norge de har ikke planlagt et likende tiltak.
– Nissan har en svært god lederposisjon i dette segmentet, og vi er veldig fornøyd med det. Videre følger vi selvsagt med på hva som skjer i markedet, men har foreløpig ingen planer om å introdusere noe tilsvarende, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan Norge.
Volkswagen tilbyr foreløpig ikke elektriske varebiler, forteller Håkon Fergestad i Volkswagen Nyttekjøretøy til oss, men kommermed en elektrisk Volkswagen Crafter i 2017.