I 2025 er målet at samtlige biler som selges i Norge skal være nullutslippsbiler. Men det er ikke sikkert alle bør drasse rundt på flere hundre kilo tunge batteripakker for å komme seg utslippsfritt rundt.

I en hydrogenbil omdanner brenselcellen hydrogen til strøm som forsyner elmotoren med energi.

Tyve år etter at flere av de store bilprodusentene optimistisk kastet seg over brenselcelleteknlogien, er antallet hydrogendrevne personbiler fortsatt svært begrenset.

Her hjemme er det kun blitt registrert et titalls biler i året, og nylig ble det kjent at Hyop legger ned alle sine fem hydrogenfyllestasjoner. Det betyr at det pr. i dag kun finnes to operative hydrogenstasjoner i Norge.

En avgjørelse interesseorganisasjonen Norsk Hydrogenforum (NHF) beklager, og mener det må gjøres politiske grep for å sikre at hydrogen for alvor skal kunne få fotfeste som et alternativt drivstoff i transportsektoren.

Samtidig viser en rapport fra KMPG, hvor ledere i bilindustrien er blitt spurt om hvilke trender de tror vil dominere i årene frem til 2025, at hydrogen scorer høyest.

Eget kraftverk. I en brenselcelle omdannes hydrogen til strøm og vanndamp. Strømmen lagres på et lite batteri som forsyner elmotoren med energi. Foto: Toyota

Satser på hydrogen

Toyota og Hyundai har vært på markedet med hydrogendrevne personbiler i flere år, og Hyundai er snart salgsklare med sin nye Nexo.

Det er en mellomklasse SUV med en rekkevidde på 666 km og bagasjerom på 461 liter. Prislapp 585.900 kroner. Til sammenligning forlanger Toyota fra 559.000 kroner for sin hydrogenbil Mirai.

Også produsenter som BMW, Audi og Mercedes-Benz driver forskning på og utvikling av hydrogenteknologi.

Preproduksjonsmodeller av Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-in hybrid som kombinerer et ladbart batteri med hydrogen, testes for øyeblikket i utvalgte markeder.

Skjønt informasjonssjef Audun Hermansen hos den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen AS, vet ikke når en serieprodusert modell blir tilgjengelig for norske kunder.

Hos BMW mener man at hydrogenbiler ligger noen år frem i tid, og at hovedfokus i første omgang er få ut flere batterielektriske modeller på markedet.

Audis hydrogendrevne konseptbil h-tron er blitt vist frem flere ganger de siste årene, men den norske Audi-importøren har ikke fått noen tydelig indikasjon på når den lanseres.

– Så vidt vi vet kommer den ikke i 2019, og det er foreløpig for tidlig å si om den kommer i 2020, opplyser kommunikasjonssjef hos Audi, Morten Moum.

En Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-in fyller hydrogen i Tyskland hvor flere aktører har gått sammen om å få på plass 400 hydrogenfyllestasjoner innen 2023. Norske Nel er med på å levere den tekniske løsningen. Foto: Daimler AG

Lastebiler

Hydrogen spås av blant andre forskere ved Sintef å kunne bli et viktig alternativ til diesel innen transportsektoren.

Matvaregrossisten Asko skal teste ut fire hydrogenlastebiler utviklet og bygget av svenske Scania. Den første er planlagt å være på veien i uke 51, og bilene vil bli tanket med hydrogen Asko lager ved hjelp av solenergi på sitt eget produksjonsanlegg i Trondheim.

Asko har for øvrig også bestilt ti stykk batterielektriske Tesla Semi lastebiler.

Amerikanske Nikola Motor Company utvikler hydrogenelektriske lastebiler, og har angivelig flere tusen forhåndsbestillinger på sine hydrogenlastebiler.

Deriblant fra norske Tine, som la inn bestilling på både en Nikola One og den litt mindre Nikola Two allerede i 2016. Forventet levering i 2020.

Slik ser Tine for seg at deres Nikola One vil ta seg ut på norske veier. Foto: Tine

Høna eller egget

Mange peker på at hydrogen som drivstoff i transportsektoren er i en klassisk «høna eller egget-fase» med utbygging av hydrogenstasjoner på den ene siden og hydrogenbiler på den andre.

Uno-X Hydrogen som drifter Norges to eneste hydrogenstasjoner og har tre nye under etablering, skulle gjerne ha forsert takten på utbyggingen.

– Allerede i 2015 la vi frem planer om 20 stasjoner innen 2020, og sa oss samtidig villige til å ta 60 prosent av kostnadene. Slik har det dessverre ikke gått, konstaterer daglig leder i Uno-X Hydrogen, Roger Hertzenberg.

Han savner mer kunnskap om og vilje til å satse på hydrogen, og tror ikke vi vil nå målet om salg av kun nullutslippsbiler i 2025 uten hydrogenbilene med på laget.

– Våre beregninger viser tydelig at det ikke holder kun å satse batterielektrisk. Morgendagens bilpark vil bestå av flere typer energibærere hvor batteri- og hydrogenelektriske modeller vil utfylle hverandre og brukernes ulike behov.

I dag finnes det kun to hydrogenfyllestasjoner i Norge. Et antall som må kraftig opp om hydrogenbiler skal bli et vanlig syn på norske veier. Foto: Hyundai

Regjeringen: Ønsker en balansert utbygging

I Energimeldingen forplikter Regjeringen seg til å legge til rette for et støttetilbud for hydrogenstasjoner, og bidra til å redusere barrierer for et velfungerende marked for hydrogen som drivstoff.

Statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet, sikter seg inn mot en markedsendring der det blir lønnsomt for selskaper å bygge ut hydrogenstasjoner. Foto: Snorre Tønset/KLD

Statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet, synes det er leit at aktører som kan bidra i omstillingen til nullutslippskjøretøy ser seg nødt til å legge ned, men viser til at Hyop har mottatt betydelige offentlige midler gjennom Enova både til drift og investeringer.

– For hydrogen er vi åpenbart langt unna punktet der det blir lønnsomt for selskaper å bygge ut stasjoner, og det er grenser for hvilken risiko staten kan ta ansvar for, opp mot hvilken risiko et privat selskap selv skal bære.

– Det vi trenger er en balansert utbygging der de første bilene har en infrastruktur, samtidig som stasjonene brukes i tilstrekkelig grad, sier Hamar, som medgir at dette er en høna eller egget problematikk.

7000 har allerede forhåndsbetalt: Tysk elbil med god plass og hengerfeste til 200.000 kroner: