Små SUV-er, eller crossover som de ofte kalles, er blitt svært populære de senere årene. Der de vanlige SUV-ene langt på vei har erstattet stasjonsvognen, har de mindre utgavene spist seg inn på resten av familie- og kompaktbilenes territorium.

Både i Norge og ellers i verden har det moderne mennesket vist seg å ha et nærmest ubegrenset behov for biler med litt ekstra bakkeklaring, robuste karosseridetaljer og ofte en litt høy sittestilling.

Logikken er vanskelig å få tak i, for veiene er neppe dårligere enn før, og om vi er stivere i ryggen enn for 15 år siden, er høyst uvisst.

Massemarkedet

Uansett er dette en biltype alle med massemarkedsambisjoner må ha. Opel har vært tynt besatt her. De har Mokka X, et General Motors-produkt som ikke har hatt spesielt god respons i det norske markedet.

Nå kommer de med to til, som er basert på plattformer fra deres nye eiere, PSA, selv om det nok er planlagt lenge før overtagelsen fant sted i år. Grandland X er mellomstor, mens bilen her, Crossland X, er en relativt liten bil i sjangeren.

KOMPAKT: Kia Stonic er langt på vei en kompaktbil med litt ekstra bakkeklaring, og er klart best på veien av de to bilene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Kia har hatt de større utgavene som Sportage og Sorento en god stund, pluss at de i 2016 kom med Niro som ikke er helt kompaktbil, ikke helt SUV, med andre ord noe som gjerne kalles en crossover.

Med Stonic ruller de ut en bil som er 25 centimeter kortere enn Niro, men med litt høyere bakkeklaring. Stonic er også designet som en langt kulere bil. Mer bredbent og med markerte hjulbuer og godt synlige plastforsterkninger.

FLERBRUK: Opel Crossland minner mer om en liten flerbruksbil, med små hjul og høyt karosseri. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Oppjazzet kompaktbil

Opel Crossland X er langt tammere når det kommer til utseende. Den minner faktisk litt om den ganske traurige Meriva-modellen de hadde tidligere, en liten flerbruksbil.

Crossland X har med andre ord valgt å legge seg på den streite linjen, der det skal være praktisk i en liten boks.

Den er ti centimeter lengre enn Stonic, og byr med det på noe mer plass, uten at noen av dem tar steget ut av det kompakte.

Stonic minner mest om en oppjazzet kompaktbil, og tar med seg ganske artige kjøreegenskaper på veien. Med et såpass tøft ytre bør man sitte igjen med noe som sjåfør også, og det har Kia klart.

Motorene i begge bilene er knøttsmå, moderne saker, med turbo og tre sylindre. I Kiaen er ikke volumet på én liter en gang.

Det vil si syltynt dreiemoment, 172 newtonmeter i Stonic, litt mer i Crossland X. Mens maks effekt, på henholdsvis 120 og 110 hestekrefter, inntreffer ved 6000 og 5500 omdreininger pr. minutt. Det gjør at begge motorene ber om en ivrig gassfot om man vil ha noe respons.

I Stonic er det en tett og fin manuell girkasse, mens Crossland X-utgaven vi testet har automat.

BRA MED UTSTYR: Opel fyller på med masse utstyr i Crossland X, og den har et interiør som er ålreit. Materialvalget er enkelt, som forventet i en rimelig bil. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: Morten Abrahamsen / NTB
VELKJENT: Kia Stonic har et interiør som er kjent fra mange av merkets andre modeller. Det holder samme kvalitetsnivå som Opel, og Kia er også rause med utstyret. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Morsomt preg

Opelen klarer aldri å fremstå som noe annet enn sedat, mens Kias fine girkasse bidrar til at Stonic får et morsomt preg. Ikke akkurat noen utpreget heftig bil, men artig på småbilens vis. Med ett hjul i hvert hjørne og et stabilt og fint grep i svinger.

Crossland X er for så vidt greit satt opp den også, men føles litt mer som en høy bil med kort akselavstand, og gynger mer.

Gjennom den samme testrunden på vel ti mil av variert art endte begge bilene opp med nøyaktig samme forbruk, 0,63 liter pr. mil. Det er særlig bykjøring, der det ser ut som turtallsnålen stadig vekk får støt, som tømmer tanken.

VARIANTER: Stonic kan leveres med to forskjellige bensinmotorer, den minste på 84 hestekrefter. Da koster den 226.000 kroner, dieselalternativet er på 110 hestekrefter og starter på 255.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TO FARGER: Med begge bilene kan man velge litt ulike fargekombinasjoner utvendig. Opel Crossland har kun ett motoralternativ, men man kan velge mellom automatgir og to utstyrsnivåer. Billigste versjon starter på 240.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Med litt større volum innvendig er det ikke så rart Crossland X er noe mer praktisk, og har størst bagasjerom. Der sitter man også høyere, som på en krakk, mens Stonic har lagt seg på en mer senket seteposisjon, som i en kompaktbil.

Omtrent her ligger også bilenes essens. Stonic har et navn som rimer på tonic og et image som sikter mot unge folk i tidlig etableringsfase.

Det kan tenkes at Opel også ønsker å treffe dette markedet, men slik bilen fremstår, er det mer sannsynlig at det er de kommende besteforeldrene som tar med seg Crossland X-nøklene hjem.

Pluss og minus

Kia Stonic

+

Ser kul ut

Artig å kjøre

Bra med utstyr

Motoren kan være tørst

Ikke så praktisk

Opel Crossland X

+

Velutstyrt

Praktisk

Prisen

Ser ikke så bra ut

Motoren kan være tørst