Den er verken prangende, tung eller luksuriøs, men heller en praktisk og liten bybil.
Volkswagen Up har likevel stukket av med tittelen «Årets bil i verden 2012».
Bileksperter mener billigbiler som Up kan være redningen for europeiske bilprodusenter.
Fremtidens bil
Volkswagen Up har en liten tresylindret motor, fire sitteplasser og lav inngangspris.
– Hvis de europeiske bilene ikke skal tape mot koreanske eller kinesiske biler, må de gjøre nettopp som med Up, nemlig lage enkle biler, sier biljournalist og jurymedlem Robert Collin til sin egen avis Aftonbladet.
Han mener Up er nytenkende nettopp fordi produsenten har tatt bort en mengde teknikk for å gjøre den billig, uten at det går på bekostning av sikkerheten. Bilen har fått fem stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP.
Verdens biler blir likere
«Årets bil i verden» krever at bilene som skal være med i konkurransen selges på minst tre av verdens kontinenter.
I løpet av et år kåres også «Årets bil i Europa» og tilsvarende i Amerika.
Det blir imidlertid stadig mer relevant å kåre en «verdensbil» siden bilprodusentene blir færre, større og gjør stadig mindre forskjell på bilene fra kontinent til kontinent.