Å selge bil er litt som å selge bolig – du vil gjerne oppnå høyest mulig pris ved å gjøre den attraktiv for potensielle kjøpere.

Da er det like viktig å vite hva som trekker prisen ned.

– Allerede når du kjøper ny bil, må du tenke på at bilen skal selges i fremtiden. Hvordan du behandler den gjennom årene har mye å si på både utseende og teknisk stand til slutt.

– Innvendig renhold viktigere enn utvendig

ERFAREN: Ole Petter Eid selger mellom 1500 og 2000 bruktbiler årlig hos Oslo Bilauksjon. Foto: Oslo Bilauksjon

Det sier driftssjef Ole Petter Eid hos Oslo Bilauksjon, som er landets ledende på bruktbilsalg.

– Når vi får inn bruktbiler skriver vi en tilstandsrapport der vi opplyser selger om hva som er feil med bilen og hva som må gjøres. Jo flere mangler, desto lavere blir prisen.

Det viktigste er imidlertid at bilen ser innbydende ut, ifølge Eid.

– Og da er innvendig renhold viktigere enn utvendig. Kjøpere kan ikke se at man har kjørt lenge i en møkkete bil hvis den er vasket utenpå før bildene tas. Men innvendig setter det seg fort mye dritt.

Ikke røyk i bilen

På spørsmål om hva som er mest negativt, er han ikke i tvil:

– Røykelukt. Det er vanskelig å gjøre noe med, for det setter seg i ventilasjonsanlegget og bilen generelt.

Han legger til:

– Skrekkeksempelet er hvis du har røyket i bilen, ikke tømt askebegeret og i tillegg har søppel og tomme colaflasker liggende på gulvet. Da er det tydelig at selger ikke har brydd seg om vedlikeholdet.

NAF: – Førsteinntrykket er alt

Bilen må både være i god teknisk stand og ikke minst – se slik ut utenpå også, påpeker NAF.

– I tillegg til at papirer må være i orden, bør du også få vasket bilen ordentlig både innvendig og utvendig, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, og legger til:

– Førsteinntrykket har alt å si.

Dette trekker ned prisen på bilen din, ifølge NAF:

GIR TIPS: Teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud. Foto: Privat

1. Bilen er herpet eller regelrett stygg

– Skal du kjøpe en bruktbil vil du at den skal se ordentlig ut. Hvis bilen er blank, ren og fin innvendig, gir det et inntrykk av hvor godt bilen er holdt. Er bilen herpet og skitten vil det være vanskelig å selge den, påpeker Bergerud.

2. Bilen har gått flere kilometer enn man bør regne med

Gjennomsnittlig kilometerstand ligger på mellom 13.000 og 20.000 kilometer i året, og bilens kilometerstand bør ikke avvike veldig fra dette.

– Jo kortere bilen har gått, desto mindre er risikoen for feil og mangler. Har du en bil som har gått langt vil den være billigere i markedet enn gjennomsnittsbilen, sier Bergerud.

3. Du kan ikke vise til service og vedlikeholdsprogram

– Det må kunne vises til at bilen er vedlikeholdt med tanke på eventuell reklamasjon. Er ikke heftet fullstendig, trekker det ned på prisen.

4. Bilen har vært involvert i en ulykke

– Bilen kan være i bra stand den, men markedet vil jo reagere på det prismessig. Særlig salgsfremmende er det ikke, sier Bergerud, og legger til at selger må være ærlig med kjøper om tidligere hendelser med bilen.

Han påpeker:

– Dette punktet gjelder nyere biler. På eldre biler ville ikke markedet reagert.

5. Bilen er ikke EU-godkjent

– Da blir den treigere i markedet og dermed må du sette ned prisen som en konsekvens, sier Bergerud.

SØRG FOR JEVNLIG VEDLIKEHOLD: En skitten bil tar seg ikke godt ut for en potensiell kjøper. Foto: Ole Petter Eid