– Vi kjøpte denne elbilen fordi den skulle være en av de med lengst rekkevidde i forhold til pris. At rekkevidden stupte så formidabelt om vinteren hadde vi ikke forestilt oss. En tilsvarende reduksjon i kjørelengde når det er kaldt, har vi ikke opplevd på den andre elbilen vår, sier Jan Rosted.

Det var like etter påske i fjor at familien i Vågsbygd i Kristiansand kjøpte en ny Renault Zoe. Elbilen ble markedsført som den som hadde lengst rekkevidde for pengene og kunne kjøre opp til 400 kilometer på et fulladet batteri.

– Med vårt kjøremønster fikk bilen en rekkevidde på 320 kilometer, men med samme type kjøring om vinteren var kjørelengde helt nede i 150. Altså mer enn en halvering, sier Jan Rosted.

Salgssjef Tom Gøytil i Motor Forum. Foto: Tor Mjaaland

Familien har også en Tesla-elbil, som med det samme kjøremønsteret har en reell rekkevidde på 400 kilometer om sommeren. Om vinteren er den nede i 330 kilometer.

Forhandler tilbakeviser

Salgssjef Tom Gøytil i Motor Forum Kristiansand som har solgt den aktuelle Renault Zoe-bilen, tilbakeviser at kjørelengden så mye som halveres i vinterhalvåret ved normal bruk. Men sier det er en kjent sak at elbiler, akkurat som en bensin- eller dieselbiler, bruker mer energi om vinteren. Han sier dette ikke er noe spesielt for Zoe, og er også tilfellet med for eksempel Tesla.

– Vinterdekk har større rullemotstand og det samme blir tilfellet når det er snø og slaps i veibanen. Dersom elbiler ikke «forvarmes» gjennom ladekabel, brukes deler av batterikapasiteten til å varme opp kupeen. Jeg har også forstått at denne bilen ikke har stått til lading hjemme om natten på grunn av ombygging av en garasje. Kjørecomputeren legger nemlig strømforbruket fra de siste fem milene til grunn for beregning av forventet rekkevidde før ny lading, sier Gøytil.

Motor Forum Kristiansand har siden 2014 solgt mellom 600 og 700 elbiler av typen Renault Zoe, og har ifølge salgssjefen ikke mottatt andre skriftlige klager på rekkevidden vinterstid. Han har selv kjørt til fra Kristiansand til Oslo og holdt alle fartsgrenser på motorveiene, og klarte seg fint med én lading på veien.

Vant ikke frem i Forbrukerrådet

Siden antatt kjørelengde på Renault Zoe-en til Jan Rosted sank mye mer på vinteren enn familien forventet og var forespeilet, sendte han en skriftlig reklamasjon til forhandleren. Etter at e-postutveksling og møte med forhandleren ikke førte frem, klaget Jan Rosted saken inn for Forbrukerrådet og markedsføringen av bilen inn for Forbrukertilsynet.

– Forbrukerrådet ble forelagt en brosjyre som viste at den reelle kjørelengden sommer og vinterstid på bilen kunne være henholdsvis 300 og 200 kilometer, og mente derfor at avviket ned til 150 kilometer var for lite til at de fant grunn til å reagere, sier Jan Rosted.

Daglig leder Thor Harald Foss i Sørlandets Bilsenter. Foto: Tor Mjaaland

Varm bil øker rekkevidden

Daglig leder Thor Harald Foss i Sølandets Bilsenter som forhandler elbilen Nissan Leaf, Norges mest solgt bil, sier det vinterstid er mulig å oppnå én eller to mil lengre rekkevidde ved å tidsjustere oppvarming av bilen med en app eller tidsbryter.

– Jeg har inntrykk av at elbileiere stort sett er fornøyd med rekkevidden. En bileier kjører i gjennomsnitt tre til fem mil til dagen, og da vil alle elbiler på markedet ha tilstrekkelig batterikapasitet også vinterstid, sier han.

Thor Harald Foss har inntrykk av at mange som kjøper seg elbil har sett nytten av å legge om kjørestilen for å oppnå lengre kjørelengde. Aggressiv kjøring med hyppige nedbremsinger og påfølgende akselerasjoner, samt høy fart på motorveier, tærer godt på strømmen

Fra i høst blir det inn ført en ny og mer realistisk standard for rekkevidde for elbiler. Foto: NTB Scanpix

Ny rekkeviddestandard

Norges Automobil-Forbund har lenge advart mot å stole blindt på hva rekkevidden som elbilprodusentene oppgir. Rekkevidden som oppgis i den såkalte NEDC-standarden (New European Driving Cycle) vil være svært vanskelig å oppnå. Derfor opererer også bilforhandlerne i dag også med en forventet reell rekkevidde for sommer og vinter.

Fra i høst skal rekkevidde på alle nye elbiler oppgis etter en ny standard som skal gi mer realistiske tall, WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).