Duger rimelige 4x4-biler, eller må det koste skjorta å kjøpe seg ut av trøbbel om vinteren?
Firehjulstrekkere er jo så mangt, så vi bestemte oss for å granske et par av de aller rimeligste: Fiat Panda, priset fra 199.900 kroner (214.900 kroner for testbilen), og Suzuki Swift, akkurat oppgradert og med 229.900 kroner på prislappen.
Få valgmuligheter
Her er første konklusjon: 4x4-biler leveres i så godt som alle prisklasser. Men jo billigere de er, jo færre er valgmulighetene.
Under 250.000 kroner kan du velge mellom to personbiler, begge levert av Suzuki, og en knøttliten, safariaktig SUV fra Fiat.
OL-anlegget i Kvitfjell var målet for testteamet, og det startet så ugreit som mulig. Riktignok visste vi at Fiat Panda regnes som italienernes svar på klatregeita, men den rullet på sommerdekk – noe vi ikke oppdaget før vi nærmest sto med nesa i snøen.
Stoppet aldri
Likevel skulle disse dagene by på noen av årets mest underholdende timer bak et bilratt.
Den lille krabaten fra Torino hadde nemlig ikke på noen måte tenkt å gi seg i kampen mot japaneren (med opphavsadresse i Ungarn).
På snølagte veier bet Panda med sommerdekk seg like godt fast som vinterskodde Swift.Selv ikke da vi forlot veien, og ga oss i vei etter tråkkemaskinen på mellomstasjonen i Kvitfjell ga Fiaten opp. Oppover og oppover gikk det til vi stoppet under et stort skilt merket skiparkering.
Mannen bak kaffemaskinen inne i varmestua trodde ikke sine egne øyne og gikk rundt bilen to ganger.
Nei, her hadde ingen vært før med sommerdekk på denne tiden av året.
Nå skal det sies at også Suzukien tok seg greit fram opp de samme bakkene. Men det hadde vi jo ventet, utstyrt som det var med de beste vinterdekkene som kan skaffes for penger.
Veldig ulike
Fiat Panda 4x4 og Suzuki Swift 4x4 har hyggelig prislapp og firehjulsdrift felles, men likhetene stopper der.Swift har det urbane draget over seg. Alltid velfungerende, god på det meste, men aldri best på noe.
Panda, derimot, passer best for dem som bor «i dalstrøka innaførr», der sankthansbålet smelter bort siste rest av vinteren og bjørnen kryper i hi rett etter høstferien.
Det er bare å slå fast at Panda, med litt bedre bakkeklaring og mer avansert firehjulsdrift som kan låses manuelt, har den beste 4x4-løsningen av testbilene. Så hvis framkommelighet betyr mest, er valget enkelt.
Dekker behovene
Likevel vil løsningen til Suzuki dekke de aller flestes behov. Kommer du deg ikke fram i lavlandet med Swift 4x4, bør du vurdere å tilbringe resten av dagen foran peisen og vente til brøytemannskapene har ryddet opp. Panda og Swift er begge godt under fire meter lange, og hører derfor hjemme i småbilklassen. Men de er likevel ikke så små at det ikke går an å sitte i baksetet. Selv voksne holder ut, i hvert fall på korte turer.
Swift har noe større akselavstand enn Panda, og er mest komfortabel både foran og bak. Den er i det hele tatt et mer raffinert kjøretøy, og er bedre å kjøre enn Fiaten på vanlig vei.
Siste oppgradering har i tillegg løftet kvaliteten på seter og interiør. Her er navigasjon, konstantfartsholder, samt nøkkelfri start og låsing av bilen.
Varme i ruta
Også Fiat Panda er godt utstyrt, og den har det mest effektive varmeapparatet av de to. I tillegg har Panda elektrisk oppvarmet frontrute. Etter tre minutter var ruten helt isfri, mens det knapt var tint noe på frontruten til Swift. Selv om den bare har to sylindere, og låter som en båtmotor, trives Panda med sine 85 hk på høyt turtall og drar best (145 Nm). Swift med sine 94 hk taper både på papiret og i praksis på grunn av lavere dragkraft (118 Nm).
Fiats moderne lavutslippsmotor har derimot den ulempen at når motoren presses – og det gjør den lett med litt last i bilen – blir den ganske tørst.
Suzuki sikrest
Panda har derfor lavest forbruk og CO2-utslipp på papiret (0,49 l/mil), men høyest i praksis (0,67 l/mil). Dermed ligger Fiat 36 prosent over oppgitt forbruk, mens Suzuki med målt forbruk på 0,60 l/mil bare er ni prosent over.EuroNCAPs vurderer Suzuki Swift som en sikrere bil enn Fiat Panda. Panda får fire stjerner, mens Swift scorer fem.
Panda har bare fire kollisjonsputer og mangler de to hodegardinene og knebeskyttelsen som Swift har ekstra.
Rekordhøyt 4x4-salg
Hver tredje nybilkjøper velger firehjulstrekk. Så høyt har aldri 4x4-salget vært i Norge.
Vinteren er på vei og du har allerede begynt å grue deg til glatte og tidvis dårlig brøytede veier. Firehjulstrekker er løsningen, tenker du.
Du er slett ikke alene. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken valgte 32,9 prosent av alle som har kjøpt ny personbil i år en med drift på alle hjul.Firehjulsdrevne biler finner du i nær sagt alle prisklasser. Du får dem med bensinmotor, dieselmotor og som ladbare hybrider.
Elektriske biler er så langt de eneste uten 4x4, men det har Tesla lovet å gjøre noe med. I løpet av ett til to år er Tesla Model X her med drift på alle hjul.
4x4 knyttes ofte til SUV, men det gjelder ikke uten videre lenger. Mange SUV-er leveres kun med drift på forhjulene, mens mange personbiler – særlig av tysk og svensk opprinnelse – også tilbys med firehjulsdrift.
Mest solgte
Dette er så langt i år de mest populære 4x4-bilene i Norge:
1. Mazda CX-5: 3724
2. Toyota RAV4: 2652
3. Mitsubishi Outlander: 2387
4. VW Tiguan: 1761
5. Skoda Octavia: 1541
6. Honda CR-V: 1543
7. Volvo XC60: 1515
8. Ford Kuga: 1278
9. BMW X3: 1271
10. Volvo XC/V70: 1172
(Kilde: OFV, antall solgte per 12.11.13)