Sitter du på de beste argumentene, men blir likevel overkjørt i diskusjoner? Enkelte formulerer seg best ved å hamre på tastaturet, men det kan være en fordel også å trene opp de muntlige ferdighetene.

– Du må øve deg på å bli herre over situasjonen. Det er litt som å lære seg å flørte, prøv deg frem og varm opp.

Det sier Siri Spillum – coach, foredragsholder og forfatter av flere bøker om arbeidsliv, blant annet «Bryt mønstre» og «Elefanten i rommet».

– Én ting er å bli utsatt for hersketeknikk fra den andre parten, men du må også fjerne handicapene du lager for deg selv. Ikke gjør deg mindreverdig med tanker som «Jeg er ikke god nok» og «denne samtalen får jeg ikke til», fortsetter hun.

OM ARBEIDSLIV: Coach, foredragsholder og forfatter, Siri Spillum. Foto: Privat

Dette svarer du: To eksempler

Dersom du legger frem meningen din og får et verbalt angrep tilbake, er det fort gjort å bli stum – gjerne fordi vi blir så forskrekket at vi mangler motargumenter.

Her er flere teknikker, sier Spillum.

– Dersom den andre parten overkjører deg med sine utblåsninger, kan du gjerne la deg bombardere. Men da skal du beholde roen. Og når du endelig får snakke, kan du kommentere kjapt det vedkommende sa – og deretter gå tilbake til saken.

Eksempel 1: «Det var spennende det her, men nå kommer vi tilbake til det som faktisk er poenget her.»

Eksempel 2: «Da synes jeg det siste du nevnte, bekreftet det jeg nettopp sa, så da er vi enige da».

– Ved sistnevnte triks tar du en frekk vri og får dermed tilbake styringen, sier Spillum.

Snu tankegangen

Hun fortsetter:

– Hvis man på forhånd har bestemt seg for at man ikke får til samtalen, må man snu tankegangen. Er det fordi du er redd for å bli avvist, latterliggjort? Slike tanker er tull, og nettopp det må du overbevise deg selv om.

Du kan også fange opp triks fra en veltalende kollega, tipser hun.

– Vi har alle en slik rundt oss. Vedkommende sier sikkert ikke noe klokere enn det du gjør, men han eller hun har en smart måte å kommunisere på. Følg med på personen, hva er det vedkommende gjør riktig?

OM EFFEKTEN AV SMÅPRATING: Forfatter av boken «Jobbprat», Linda Hagen, er utdannet innenfor endringsledelse og pedagogikk. Foto: Privat

Forberedelsen

For skal du få frem meningene dine i møter eller samtaler generelt, bør du starte i det små, råder Linda Hagen, forfatter av boken «Jobbprat».

– Hekt deg på samtalene i lunsjen eller ved kaffeautomaten – uavhengig av om temaene de andre snakker om interesserer deg eller ikke. Vis med små signaler at du er med i samtalen. «Mm, så interessant», nikk og gi nonverbale tegn som gir deg innpass i praten.

Én ting er å vinne diskusjoner på tomannshånd, men mange kvier seg også for å komme med synspunktene sine i større møter eller gruppesamtaler. Da kreves forberedelse.

– Mange forbereder seg ikke til møter fordi de ikke er blitt bedt om det, men forventningene i arbeidslivet er at du skal bidra. Se hvilke saker som skal opp, og tenk gjennom om du har noen tanker på forhånd.

Småprat undervurdert

Godt forberedt eller ikke - mange overser smalltalken. Den er nemlig undervurdert, mener Hagen.

– Mange som er godt forberedt, overser småpraten i forkant – og blir fornærmet fordi ingen andre forstår poenget. Men de andre er jo ikke inne i hodet ditt, og forstår ikke automatisk hva du tenker. De færreste er så sjenerøse at de med en gang kjøper din argumentasjon.

Du må derfor bruke litt tid på innsalget.

– Gi andre en smakebit av hva du tenker, la dem tygge litt på det og ta en runde rundt bordet. Når du så legger frem et nytt eksempel, vil folk være mer mottagelige for argumentene eller løsningene dine.

TA STYRINGEN: Ikke gjør deg underlegen, råder våre eksperter. Foto: Shutterstock

Folk har ulik læringsstil, påpeker Hagen. I en gruppe med ulike personligheter er det derfor viktig å ta høyde for hvem du skal henvende deg til.

– Noen må ha ting inn med teskje, mens andre er med fra første sekund dersom du drar frem diagrammer og tabeller for å illustrere poenget ditt. Tenk gjennom: Hvilken argumentasjon teller mest i akkurat dette tilfellet for å få gjennomslag? Slik vinner du frem.