I mange tilfeller må du se langt etter drømmejobben. Ikke fordi den ikke er der, men fordi mer enn fire av ti utlysninger aldri blir offentlige.

42 prosent av bedriftene lyste ikke ut stillingen offentlig ved siste ansettelse, ifølge tall fra Nav.

– Dette tallet svinger i takt med konjunkturene i næringsliv og over tid. I Danmark kan det nevnes at åtte av ti stillinger går i det skjulte arbeidsmarkedet, så et sted mellom dette er nok realiteten også her til lands, sier Reidar Myrvang, daglig leder i Lederrådgivning og med mange års erfaring fra bemanningsbransjen.

GIR TIPS: Daglig leder i Lederrådgivning, Reidar Myrvang, har lang erfaring med veiledning i jobbsøkerprosesser. Foto: Privat

Stillingene i det skjulte arbeidsmarkedet blir besatt gjennom for eksempel intern rekruttering, nettverk, bemanningsbyråer, venner eller personlige henvendelser.

– I tillegg er konkurransen her betydelig mindre enn i det åpne arbeidsmarkedet, påpeker Myrvang.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Syv tips for å gjøre deg synlig

Det byr på ekstra utfordringer for deg som er på jobbjakt. For hvordan skal du gjøre deg attraktiv for en stilling som aldri blir utlyst?

I stillingsmarkedet kan man i utgangspunktet snakke om to typer markeder; det åpne og det skjulte arbeidsmarkedet, sier Myrvang.

Sammen med Torill Guzman, bemanningsrådgiver i rekrutteringsselskapet Adecco Search & Select, gir han syv tips for å posisjonere deg:

– Det vi erfarer er at de som følger og gjennomfører disse tipsene, lykkes vesentlig bedre i en jobbsøkerprosess enn de som er passive, sier Myrvang.

VISER FORDELENE MED PROFILERING: Torill Guzman, leder for Finans & Office Norge i rekrutteringsselskapet Adecco Search & Select, bruker selv LinkedIn for å finne aktuelle kandidater. Foto: Adecco

1. LinkedIn – bli søkbar og vær aktiv

Mange hodejegere og HR-folk bruker LinkedIn aktivt for å finne talenter, sier Guzman.

– Sørg for at du har en oppdatert og god LinkedIn-profil som forteller tydelig hva du er god på. Husk bilde, en beskrivende tittel og skriv en god oppsummering av hva du kan. Dette er bra for å komme høyt opp i treff når man gjør søk etter kandidater, sier hun.

Det er uante muligheter ved å være aktiv og synlig på LinkedIn, fortsetter hun:

– Del, lik og legg ut egne oppdateringer. Da vil du være synlig for de som er i ditt nettverk.

Husk at kvaliteten på nettverket er viktigere enn antall kontakter du har på LinkedIn, påpeker Myrvang.

2. Registrer deg hos bemanningsselskaper

– Velg ut de byråene du synes virker best og registrer deg. Du vet aldri når mulighetene dukker opp. Følg opp registreringen ved å ta et par telefoner direkte til bemanningsrådgiverne, så du får mulighet til å presentere deg, sier Guzman.

3. Personlig merkevarebygging

– Bruk aktivt kanaler der du tror du vil finne beslutningstagere. Vurder en blogg eller en Youtube-kanal for å fronte det du kan, og del og vær aktiv i sosiale medier. På Twitter kan du for eksempel fort komme i dialog med beslutningstagere. Tør du utfordre, blir du ofte husket, fortsetter Guzman.

Riktige arbeidsverktøy er viktig for å lykkes i det skjulte arbeidsmarkedet, understreker Myrvang.

– Det vil si at man har utarbeidet en god nok CV spisset opp mot hva man ønsker å jobbe med. Ha en god profil på sosiale medier som LinkedIn, bruk tidsriktige og ikke utdaterte ord. Å skaffe deg egne visittkort kan også være smart fordi det booster selvtilliten og gir et godt inntrykk.

4. Sjekk hvem som jobber der du har lyst å komme inn

Har du noen bedrifter du har skikkelig lyst å jobbe i? Sjekk om du kjenner noen som jobber der, eller som har jobbet der før, råder Guzman.

– Kanskje kan de introdusere deg til riktig avdelingsleder eller noen på HR. Uansett er det fint å referere til noen som jobber der om du tar kontakt selv, sier hun.

Kartlegg egne kretser, tipser Myrvang.

– Lag en oversikt over tidligere kollegaer, familie, venner, kontakter i idrettslag og så videre. Kanskje er det nettopp en av dem som er forbindelsen til din nye jobb?

UTNYTT MULIGHETENE: Profilering har i enkelte tilfeller alt å si, og LinkedIn er en app flere bruker til dette. Foto: Elise Rønnevig Andersen

5. Følg selskap i sosiale kanaler

– Mange bedrifter bruker sosiale medier. Følg selskapene og vær aktiv. Delta i diskusjoner og vis deg frem. Ofte kan man også få tips til innfallsvinkler og hvilke områder de skal satse på, sier Guzman.

– Del aktivt relevante artikler og skriv gjerne egne, kommenter og knytt deg til personer som du ønsker å ha i ditt nettverk. Følg rekrutterere og firmaer, mange stillinger synliggjøres bare her. Den som gir, får som regel mer tilbake. Dette gjelder også innenfor den digitale verden, påpeker Myrvang.

6. Send åpen søknad

– Mange bedrifter tilbyr åpen søknad. Send en søknad og bruk tid på denne for å skille deg ut, sier Guzman.

7. Bruk nettverket ditt

– Kanskje kjenner du noen som akkurat nå vurderer å ansette en ny? Følg godt med i sosiale medier. Delta på frokostseminar og vis interesse. Inviter inn beslutningstagere i nettverket ditt og vær aktiv slik at de ser hva du faktisk kan. Inviter til kaffe når det er noen du kjenner som kanskje kan ha muligheter, sier Guzman.

Det er en god idé, mener Myrvang.

– Invester i mange kopper kaffe med tidligere ledere, kollegaer eller venner. Vær proaktiv med henblikk på å få to-tre nye personer fra den du har «kaffemøte» med slik at nettverket ditt hele tiden utvides. Fortell hva du er interessert i og hva du kan tenke deg å jobbe med, sier han.