– De aller fleste tror de har langt over gjennomsnittet god personlighet, så mange tenker bedre om seg selv enn det er grunnlag for.
Morten Hansen, Berkeley-professor og forfatter av boken «Suveren på jobb», snakker om arbeidsplassen og alle de ulike typene vi daglig omgås der. Disse er en viktig kilde til mangfold, noe bedriften har godt av, påpeker han.
– Mangfold gir mer kreativitet, heftigere diskusjoner og bedre resultater. Vi trenger folk på møterommet som tenker annerledes, sier Hansen, som er en ettertraktet foredragsholder over hele verden.
Denne saken er en del av vår serie om arbeidsliv. Her kan du lese hva som skjedde med bedriften som kuttet ut medarbeidersamtaler.
Over gjennomsnittet
Det betyr ikke nødvendigvis at vi er flinke til å håndtere dem som er ulik oss selv, fortsetter han.
– Det er helt klart at vi liker, og er bedre til, å omgås folk som er like oss selv, sier Hansen.
Atle Trodal er blant landets mest erfarne lederutviklere. Han holder foredrag om hvordan personlighet påvirker kvaliteten på jobb.
Basert på konflikthåndtering og bedriftsbesøk på arbeidsplasser i en årrekke, skisserer Hansen og Trodal ni typer de mener går igjen på arbeidsplassen.
– Samtidig er det mange som kan kjenne på at de ikke passer helt inn i kategoriene. Det er viktig å huske på at man også kan være litt av alt, sier Trodal.
Sjekk selv: Hvem er du på jobb?
1. DEN EMOSJONELLE
Er mer opptatt av de ansattes ve og vel enn firmaets
Forståelsesfull og omsorgsfull, liker øyekontakt, opptatt av nærhet
Liker å oppsøke kolleger for en personlig prat i stedet for å skrive mail
Menneskekjenner. Mer opptatt av personen i rollen enn rollen i seg selv
Liker ikke hjemmekontor, trives i fellesskapet
Uttrykksfull. Synes godt om vedkommende er fornøyd eller ikke
Føler mye og er sensitiv overfor andre
Liker å ta kaffepauser for å komme tettere på kollegene
– Hvis man har et møte, sier analytikeren gjerne at «dette er viktig for firmaet» mens den emosjonelle er opptatt av at «dette er viktig for de ansatte», sier Atle Trodal.
2. SOMMERFUGLEN
Går fra blomst til blomst og er veldig flink til å vise seg frem
Er alltid med på konferanser, reiser, i komiteer og er dyktig på å gå fra møte til møte
Ikke like god på det som faktisk står i stillingsbeskrivelsen
Sosial, flink til å skape nettverk
– Sommerfuglen elsker fancy middager, jobbtreff og businessreiser, men når det kommer til å få gjort arbeidsoppgavene sine på en normal jobbdag og få levert det en skal, er ikke vedkommende like dyktig. Selv om personen er sosial og flink til å skape nettverk, presterer ikke vedkommende like godt på det han eller hun er ansatt til å gjøre i det daglige, sier Morten Hansen.
3. DEN ENSOMME STJERNEN
Opptrer motsatt av sommerfuglen
Har et stort ego, er veldig opptatt av seg selv og egne prestasjoner
Dyktig på å få tingene gjort, men det handler mest om dem og ikke så mye om alle andre
Lever i sin egen boble, ikke god på samarbeid
– De ensomme stjernene har man i mange yrker. Det er sikkert noen journalister som ser på seg selv som fantastiske, litt sånn «det er jeg som er stjernen her». Det samme gjelder konsulenter, advokater og folk innen finans eller salg. Problemet med dem er at de ikke er så gode på samarbeid fordi de tenker de gjør alt best selv, de er jo ikke stjernen for ingenting, sier Morten Hansen.
4. FAVORITTEN
Veldig dyktig på to ting: Både sin egen jobb og dette med å samhandle med andre
Den mest ideelle blandingen av sommerfuglen og den ensomme stjernen, og er på mange måter drømmearbeidstakeren
Flink til å prioritere, og legger all innsats på oppgavene han eller hun retter fokus mot
– Dette er et menneske som kan prioriteringene sine. Om det gjelder samarbeid eller egne oppgaver, går vedkommende «all in» for oppgavene han eller hun velger å legge ressursene sine på, sier Morten Hansen.
5. DEN HÅPLØSE
Kan også kalles problembarnet
Er hverken er god på det sosiale, ei heller klarer vedkommende å prestere jobbmessig
Drar som regel ned teamet, men man har dem med fordi man på en eller annen måte ikke klarer bli kvitt dem
Anonym, sitter vanligvis på kontoret og gjør ikke stort ut av seg
– Dette er gjerne personen man kaller problembarnet, hvor både den ansatte og de rundt kanskje tenker at vedkommende hadde fungert bedre en annen plass, sier Morten Hansen.
6. JA-MENNESKET
Sliter med å si nei til kolleger og sjefen. Tar på seg alt av oppgaver, men klarer ikke å levere det han eller hun lover
Innsatsen er gjennomsnittlig og bedagelig, resultatet likeså
Generelt stresset, har for mange baller i luften
Stadig litt sent ute
– Det typiske er at personen sier ja til fem-ti oppgaver, og stresser som en gal for å få unnagjort alt. Resultatet blir halvveis, sier Morten Hansen.
7. ANALYTIKEREN
Kan også kalles kritikeren
Skeptisk til alt som ikke er faktabasert
Sitter som regel med hodet gravd ned i Excel-ark, liker ikke å bli avbrutt
Opptatt av logikk, liker ikke å diskutere med kolleger som kommer med abstrakte eller retoriske løsninger
– Analytikeren er opptatt av at ting skal underbygges med tall, fakta og statistikker – hvis ikke er det ikke av interesse, sier Atle Trodal.
8. VISJONÆREN
Liker å prate i bilder, mister motivasjon og engasjement når det blir for mye detaljer
Har masse tanker, visjoner og ideer, som oftest legges over på andre fordi drømmeren ikke klarer gjennomføre dem selv
Fantasirik. Initiativtager, liker å starte ting
Trives godt i åpent kontorlandskap
Liker å ta risiko, som oftest på andres bekostning
Synser mye, ikke opptatt av forankring i fakta
– Visjonæren har mange fantasier og prøver å multitaske – uten at det nødvendigvis gir gode resultater. Som oftest blir arbeidet lagt over på andre som noe ufrivillig tar imot, sier Atle Trodal.
9. GJENNOMFØREREN
Sørger for at ting blir gjort i henhold til planen, men er avhengig av at andre tar beslutninger
Strukturert, organisert, opptatt av å planlegge og ha kontroll
Vil ikke være sjef, bare nesten
Pliktoppfyllende. Er ferdig med oppgavene sine når arbeidsdagen er over, i motsetning til mange andre
Er ikke fan av åpent kontorlandskap, skulle helst hatt eget kontor med låst dør
– Det er en Guds gave til bedriften at ting faktisk skjer. Takket være gjennomføreren går hjulene rundt, sier Atle Trodal.
Morten Hansen har holdt betalte kurs for flere av lederne i Schibsted-konsernet, inkludert lederne i Aftenposten.
Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-side og Twitter-profil for Karriere.