– De aller fleste tror de har langt over gjennomsnittet god personlighet, så mange tenker bedre om seg selv enn det er grunnlag for.

Morten Hansen, Berkeley-professor og forfatter av boken «Suveren på jobb», snakker om arbeidsplassen og alle de ulike typene vi daglig omgås der. Disse er en viktig kilde til mangfold, noe bedriften har godt av, påpeker han.

– Mangfold gir mer kreativitet, heftigere diskusjoner og bedre resultater. Vi trenger folk på møterommet som tenker annerledes, sier Hansen, som er en ettertraktet foredragsholder over hele verden.

OM TYPENE PÅ JOBB: Morten T. Hansen, professor ved Berkely og forfatter av flere bøker om karriere og arbeidsliv. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Over gjennomsnittet

Det betyr ikke nødvendigvis at vi er flinke til å håndtere dem som er ulik oss selv, fortsetter han.

– Det er helt klart at vi liker, og er bedre til, å omgås folk som er like oss selv, sier Hansen.

Atle Trodal er blant landets mest erfarne lederutviklere. Han holder foredrag om hvordan personlighet påvirker kvaliteten på jobb.

Basert på konflikthåndtering og bedriftsbesøk på arbeidsplasser i en årrekke, skisserer Hansen og Trodal ni typer de mener går igjen på arbeidsplassen.

– Samtidig er det mange som kan kjenne på at de ikke passer helt inn i kategoriene. Det er viktig å huske på at man også kan være litt av alt, sier Trodal.

Sjekk selv: Hvem er du på jobb?

Foto: Illustrasjon: Randi Matland

1. DEN EMOSJONELLE

  • Er mer opptatt av de ansattes ve og vel enn firmaets

  • Forståelsesfull og omsorgsfull, liker øyekontakt, opptatt av nærhet

  • Liker å oppsøke kolleger for en personlig prat i stedet for å skrive mail

  • Menneskekjenner. Mer opptatt av personen i rollen enn rollen i seg selv

  • Liker ikke hjemmekontor, trives i fellesskapet

  • Uttrykksfull. Synes godt om vedkommende er fornøyd eller ikke

  • Føler mye og er sensitiv overfor andre

  • Liker å ta kaffepauser for å komme tettere på kollegene

– Hvis man har et møte, sier analytikeren gjerne at «dette er viktig for firmaet» mens den emosjonelle er opptatt av at «dette er viktig for de ansatte», sier Atle Trodal.

Foto: Illustrasjon: Randi Matland

2. SOMMERFUGLEN

  • Går fra blomst til blomst og er veldig flink til å vise seg frem

  • Er alltid med på konferanser, reiser, i komiteer og er dyktig på å gå fra møte til møte

  • Ikke like god på det som faktisk står i stillingsbeskrivelsen

  • Sosial, flink til å skape nettverk

– Sommerfuglen elsker fancy middager, jobbtreff og businessreiser, men når det kommer til å få gjort arbeidsoppgavene sine på en normal jobbdag og få levert det en skal, er ikke vedkommende like dyktig. Selv om personen er sosial og flink til å skape nettverk, presterer ikke vedkommende like godt på det han eller hun er ansatt til å gjøre i det daglige, sier Morten Hansen.

3. DEN ENSOMME STJERNEN

  • Opptrer motsatt av sommerfuglen

  • Har et stort ego, er veldig opptatt av seg selv og egne prestasjoner

  • Dyktig på å få tingene gjort, men det handler mest om dem og ikke så mye om alle andre

  • Lever i sin egen boble, ikke god på samarbeid

– De ensomme stjernene har man i mange yrker. Det er sikkert noen journalister som ser på seg selv som fantastiske, litt sånn «det er jeg som er stjernen her». Det samme gjelder konsulenter, advokater og folk innen finans eller salg. Problemet med dem er at de ikke er så gode på samarbeid fordi de tenker de gjør alt best selv, de er jo ikke stjernen for ingenting, sier Morten Hansen.

Foto: Illustrasjon: Randi Matland

4. FAVORITTEN

  • Veldig dyktig på to ting: Både sin egen jobb og dette med å samhandle med andre

  • Den mest ideelle blandingen av sommerfuglen og den ensomme stjernen, og er på mange måter drømmearbeidstakeren

  • Flink til å prioritere, og legger all innsats på oppgavene han eller hun retter fokus mot

– Dette er et menneske som kan prioriteringene sine. Om det gjelder samarbeid eller egne oppgaver, går vedkommende «all in» for oppgavene han eller hun velger å legge ressursene sine på, sier Morten Hansen.

Foto: Illustrasjon: Randi Matland
Foto: Illustrasjon: Randi Matland

5. DEN HÅPLØSE

  • Kan også kalles problembarnet

  • Er hverken er god på det sosiale, ei heller klarer vedkommende å prestere jobbmessig

  • Drar som regel ned teamet, men man har dem med fordi man på en eller annen måte ikke klarer bli kvitt dem

  • Anonym, sitter vanligvis på kontoret og gjør ikke stort ut av seg

– Dette er gjerne personen man kaller problembarnet, hvor både den ansatte og de rundt kanskje tenker at vedkommende hadde fungert bedre en annen plass, sier Morten Hansen.

Foto: Illustrasjon: Randi Matland

6. JA-MENNESKET

  • Sliter med å si nei til kolleger og sjefen. Tar på seg alt av oppgaver, men klarer ikke å levere det han eller hun lover

  • Innsatsen er gjennomsnittlig og bedagelig, resultatet likeså

  • Generelt stresset, har for mange baller i luften

  • Stadig litt sent ute

– Det typiske er at personen sier ja til fem-ti oppgaver, og stresser som en gal for å få unnagjort alt. Resultatet blir halvveis, sier Morten Hansen.

Foto: Illustrasjon: Randi Matland

7. ANALYTIKEREN

  • Kan også kalles kritikeren

  • Skeptisk til alt som ikke er faktabasert

  • Sitter som regel med hodet gravd ned i Excel-ark, liker ikke å bli avbrutt

  • Opptatt av logikk, liker ikke å diskutere med kolleger som kommer med abstrakte eller retoriske løsninger

– Analytikeren er opptatt av at ting skal underbygges med tall, fakta og statistikker – hvis ikke er det ikke av interesse, sier Atle Trodal.

Foto: Illustrasjon: Randi Matland

8. VISJONÆREN

  • Liker å prate i bilder, mister motivasjon og engasjement når det blir for mye detaljer

  • Har masse tanker, visjoner og ideer, som oftest legges over på andre fordi drømmeren ikke klarer gjennomføre dem selv

  • Fantasirik. Initiativtager, liker å starte ting

  • Trives godt i åpent kontorlandskap

  • Liker å ta risiko, som oftest på andres bekostning

  • Synser mye, ikke opptatt av forankring i fakta

– Visjonæren har mange fantasier og prøver å multitaske – uten at det nødvendigvis gir gode resultater. Som oftest blir arbeidet lagt over på andre som noe ufrivillig tar imot, sier Atle Trodal.

Foto: Illustrasjon: Randi Matland

9. GJENNOMFØREREN

  • Sørger for at ting blir gjort i henhold til planen, men er avhengig av at andre tar beslutninger

  • Strukturert, organisert, opptatt av å planlegge og ha kontroll

  • Vil ikke være sjef, bare nesten

  • Pliktoppfyllende. Er ferdig med oppgavene sine når arbeidsdagen er over, i motsetning til mange andre

  • Er ikke fan av åpent kontorlandskap, skulle helst hatt eget kontor med låst dør

– Det er en Guds gave til bedriften at ting faktisk skjer. Takket være gjennomføreren går hjulene rundt, sier Atle Trodal.

Morten Hansen har holdt betalte kurs for flere av lederne i Schibsted-konsernet, inkludert lederne i Aftenposten.