Det er ikke alt man har lyst til å vise sin potensielle nye sjef.

I sosiale medier er ikke bilder fra studietiden, fuktige byturer eller frittalende kommentarer og statusoppdateringer nødvendigvis kun forbeholdt de aller nærmeste.

Også de som ikke kjenner deg, deriblant din fremtidige arbeidsgiver, danner seg et bilde basert på hvordan du fremstår i sosiale medier.

– Det er blitt plattformer som kan fortelle ganske mye om hvem vi er. Om man skal rekruttere til en stilling, vil jeg nok anta at det er mer regelen enn unntaket at man søker aktuell kandidat opp i sosiale medier for å få et ekstra inntrykk av personen, sier Astrid Valen-Utvik, ekspert på sosiale medier.

OM Å SKILLE JOBB OG PRIVATLIV: Rådgiver Astrid Valen-Utvik veileder bedrifter i bruk av sosiale medier. Foto: Aleksander E. Espelid

Bekrefter bakgrunnssjekk

Det er gode personverninnstillinger på de fleste sosiale mediene, slik at man lett kan styre hvor mye informasjon folk man ikke er venner med skal kunne se, påpeker hun.

– Men spesielt om man har en forholdsvis åpen profil, og deler litt på kanten eller ekstreme ting der – må man i hvert fall vite at det blir sett av potensielle arbeidsgivere, sier Valen-Utvik.

Det kan Per André Marum i rekrutteringsfirmaet Panamera IMD, bekrefte.

– Vi sjekker alltid kandidatenes profil på sosiale medier, noen ganger overfladisk, andre ganger dypere – spesielt om vi opplever vesentlige avvik fra vår opprinnelige oppfatning av kandidaten.

– Vi ser ikke etter noe spesielt, men bruker bare dette som enkelt tilgjengelig informasjon for å danne et mer komplett bilde av vedkommende, legger han til.

HODEJEGER: Per André Marum i rekrutteringsfirmaet Panamera IMD. Foto: Knut Neerland

Sender signaler

Et godt inntrykk på sosiale medier er ikke avgjørende, påpeker Marum.

– Annen informasjon er normalt viktigere, men det kan hende en kandidats digitale profil i enkelte tilfeller gjør at vi ikke kontakter kandidaten, stiller tilleggsspørsmål eller i uvanlige tilfeller tar kandidaten ut av prosessen.

Dersom man ikke er aktiv i sosiale medier i det hele tatt, kan også det sende signaler, i både positiv eller negativ retning.

– For enkelte jobber er det en styrke, mens for noen er det en ulempe - for eksempel dersom du jobber med digital markedsføring og hverken er på Facebook eller Snapchat.

For de fleste stillinger er det ikke vesentlig, understreker hodejegeren.

– Dog er det nok slik at har man ikke en LinkedIn-profil så gjør man det mye vanskeligere for rekrutterere å finne en. Er du aktiv jobbsøker eller interessert i henvendelser så bør du i alle fall være der.

Slik fremstår du best mulig

Valen-Utvik gjentar at det er vi som enkeltpersoner som selv bestemmer hvor mye av vår profil som skal være offentlig informasjon og hvor mye informasjon som kun skal være forbeholdt våre venner.

– Om du ikke ønsker at potensielle arbeidsgivere skal få vite mye om deg i en jobbsøker-prosess, så kan du vise innleggene dine på Facebook kun for venner. Du kan også ha en lukket profil på Instagram og så videre.

Sosiale medier-rådgiveren påpeker at sunn fornuft er nøkkelen for å fremstå best mulig på sosiale medier.

– På profilene dine bør du ha en blanding av ulikt innhold, noe privat, noe temaer du interesserer deg for, noe sosialt og hyggelige lag, noe familie og venner. Det gir en god miks som viser hvem du er som menneske, på en ekte og god måte.

Hun legger til:

– Det verste man kan gjøre, er å publisere noe spesifikt for å fremstå på en viss måte overfor en potensiell arbeidsgiver. Det må være ekte og ærlig, samtidig som det viser hvem du er.

OM DET VI IKKE VIL VISE ANDRE PÅ NETT: Affinions produkt- og markedsdirektør i Norden, Rikard af Sandeberg. Foto: STUDIO-E Elena Garm

Søker etter opplysninger om jobbsøkere

I den siste Kriminalitets- og sikkerhetsundersøkelsen (KRISINO 2017) oppgir 72 prosent av arbeidsgivere i offentlig sektor at de har søkt etter opplysninger om jobbsøker på internett. 53 prosent i privat sektor svarer det samme.

Samtidig viser tall fra Medietilsynet 2018 at halvparten av 17 år gamle jenter og 35 prosent av jevnaldrende gutter har lagt ut ting på nettet som de har angret på i etterkant.

Datasikkerhetseksperten Affinion samarbeider med Frende Forsikring om å fjerne uønsket innhold fra nettet. Affinions produkt- og markedsdirektør i Norden, Rikard af Sandeberg, påpeker at innhold som legges ut i sosiale medier, spres raskt.

– Bilder, videoer og kommentarer kan bli delt på flere nettsteder eller lastet ned på private maskiner. Det er viktig å handle raskt og fjerne ting man ikke vil at andre skal se. Jo lenger du venter med å fjerne dette, desto vanskeligere blir det, sier han.

Dette kan du gjøre selv

Sandeberg fortsetter:

– Tenk over hva du har av historikk på sosiale medier, i kommentarfelt og på blogger. Avspeiler dette personligheten din på en god måte? Slett innhold som du angrer på.

Husk også at du kan styre sikkerhetsinnstillingene på dine sosiale medier, påpeker han.

– Da kan du skjule noe du har delt som er av særlig privat karakter. Med en lukket konto kan du også skjule noe for en ny arbeidsgiver som du mener ikke er relevant, men som du kanskje ikke ønsker å slette, sier Sandeberg.