– Jeg tror mange synes det er plagsomt at kollegaen du har irritert deg over på jobb, nå har dukket opp i stuen din, sier Per Henrik Stenstrøm, rådgiver og foredragsholder.

Han har 25 års erfaring som leder i mediebransjen og har hatt mange vanskelige ansatte og kolleger. De siste årene har han reist rundt til bedrifter, observert og gitt råd om hvordan man skal takle nettopp disse utfordrende menneskene vi jobber med.

Per Henrik Stenstrøm. Foto: Ingar Storfjell

Gjengangeren er at folk flest synes det er «alle andre det er noe galt med». Få erkjenner at de selv har et problem, mener Stenstrøm.

Nå har arbeidsplassens personligheter flyttet til hjemmekontoret. Stenstrøm har skissert seks typer som går igjen. To av dem bør du unngå å være selv, gratispassasjeren og motarbeideren, mener Stenstrøm.

Og hvis du ikke kjenner deg igjen i noen av de seks typene, mangler du selvinnsikt. Da er det du som er problemet, og dermed også deg de andre snakker om.

1. Ekstroverten (streberen)

  • Elsker hjemmekontor. Har full kontroll på Teams, Skype, Zoom og alle andre verktøy. Irriterer seg over at folk ikke behersker teknikken.

  • Bråker med at alle må ha på kamera, slå av lyden når de ikke snakker, ikke snakke i munnen på andre og så videre.

  • Er ekspert på avstemmingsfunksjoner og interaksjonsmulighetene og stiller enorme krav til den som er møteleder. Stiller med et oppsiktsvekkende kult skrytebakgrunnsbilde i e-møtet, har headset med mikrofonbøyle, eget webkamera, gamingstol, to skjermer og studiolys.

  • Sender mailer i øst og vest med alle på kopi for å vise hvordan og hva han jobber med.

  • Skrytepave og mener at dette er den nye måten å jobbe på. For evig og alltid. Selg kontorlokalene, og sett opp proffe studioer hjemme hos alle!

Foto: Illustrasjon/Ragnhild Løvvold

2. Hverdagshelten

  • Hater hjemmekontor. Har allerede begynt å bekymre seg for om sommerfesten ryker.

  • Arbeider i et komplett kaos. Vi ser oppvasken, tørkestativet og partneren i underbuksen i bakgrunnen under de digitale møtene. Selvfølgelig også minst ett barn på fanget i halvparten av møtene.

  • Gjør så godt hun/han kan, men det er vanskelig å prioritere. Derfor blir det mye forefallende husarbeid innimellom. Oppdager først mot slutten av dagen at pysjbuksen fortsatt er på.

  • Savner kollegene av hele sitt hjerte og insisterer på digitale vafler, vinlotteri på Zoom og e-lønningspils. Nå er det viktigere enn noen gang at vi ser hverandre og heier på hverandre!

  • Blir trolig syk av mangel på ros og gode jobb-klemmer.

Foto: Illustrasjon/Ragnhild Løvvold

3. Introverten

  • Elsker hjemmekontor. Har aldri jobbet så effektivt som nå. Det er ingen avbrytelser i arbeidstiden og ingen som maser om hyttetur, julebord, kickoff med bli-bedre-kjent-leker, vinlotteri som varer i to timer, eller vafler på fredagene.

  • Utfører ekstremt krevende arbeidsoppgaver og får anledning til å fordype seg på en helt ny måte. Liker riktignok ikke maset om alle de digitale møtene og hater kamerafunksjonen.

  • Lyver gjerne om at kameraet ikke funker og grøsser av dem som sier: «Kan vi ikke bare ta to minutter på telefonen eller facetime du og jeg om dette?»

  • Trenger ikke ros og tilbakemeldinger og håper hjemmekontor-løsningen drar ut i tid.

  • Det er ingen som bryr seg om at man spiser lunsj ved PC-en, og ingen som påpeker at det lukter veldig når folk «absolutt må spise makrell-i-tomat sammen med andre». Slikt setter introverten pris på.

Foto: Illustrasjon/Ragnhild Løvvold

4. Teknokløna

  • Elsker hjemmekontor – hater teknikken.

  • Liker den nye arbeidsformen. Kjører fleksibel arbeidstid, går lange turer og snakker mye med venner om hjemmekontorets utfordringer og den nye situasjonen.

  • Lager deilige lunsjer med hjemmebakte horn, men har kjørt seg helt fast med teknikken.

  • Hvis vedkommende mot formodning skulle klare å skru på kameraet på PC-en, irriterer hun/han seg over at det er opp ned. Ekstra dumt er det ettersom vedkommende nettopp hadde stylet så fint i stuen.

  • Ber alltid møteleder snakke høyere og skylder på lav lyd på høyttaleren hjemme hos seg: «Er det bare meg som ikke hører hva dere sier? Jeg ser ingen presentasjon, hvilken knapp, det er ikke noen sånn knapp hos meg, det er ikke så farlig, jeg trenger ikke å ha på kamera, bare begynn dere. Jeg hører. Tror jeg. Ring meg om det er noe som angår meg, da, dere. Nå er det lunsj.»

Foto: Illustrasjon/Ragnhild Løvvold

5. Motarbeideren

  • Tvilende til hjemmekontor. Er vanligvis den aktivt uengasjerte på arbeidsplassen. Har egentlig sluttet på jobben, men er der fortsatt.

  • Bruker mye tid på å drive fagforeningen «Motarbeiderne», men det er arbeidskrevende å drive opplysningsarbeid om alt som går galt i virksomheten, fra et hjemmekontor.

  • Det som gjør informasjonsarbeidet lettere, er at det er spesielt enkelt å være digital møteplager og bedreviter ved å bruke sitt misfornøyde kroppsspråk. Men det er skummelt å klage, sladre og baksnakke ettersom man lett legger igjen digitale spor.

  • Vedkommende forsnakker seg gjerne over åpen mikrofon i et e-møte eller skriver «Jævla idiot!» i chat-feltet i stedet for som personlig melding til nestlederen i «Motarbeiderne».

  • Arrangerer lønningspils og kaffe digitalt, men bare for noen utvalgte – de misfornøyde. Savner virkelig den gode, gamle drittpraten ved kaffemaskinen.

  • Har du et tips til karriere-redaksjonen? Send oss en e-post!

Foto: Illustrasjon/Ragnhild Løvvold

6. Gratispassasjeren

  • Elsker hjemmekontor, har aldri hatt det bedre på jobb.

  • Er i utgangspunktet lat og synes rapportering og oppfølging er masete og unødvendig.

  • Kommer ofte sent og går tidlig, og på hjemmekontoret er det ingen som passer på. Er imidlertid veldig på under de digitale møtene, ser strøken ut i jobb-antrekket, men slår av jobb-bryteren så fort møtet er over. Da er det bare å «delegere» arbeid videre til andre.

  • Skylder på at man har fått kastet på seg helt ekstraordinære oppgaver under korona (som ingen helt tør å spørre hva er) og seiler videre som en kork på hjemmekontorets hav.

  • Er i utgangspunktet en som ikke leverer 100 prosent i det normale arbeidslivet, nå er vi nok langt nede på 50 prosent.

  • Virker ekstremt travel, men ingen vet helt med hva.

Foto: Illustrasjon/Ragnhild Løvvold
Live Bressendorf Lindseth har coachet adskillige ledere og team i konflikthåndtering og relasjonsbygging. Foto: Privat

– Vær varsom

Live Bressendorf Lindseth har lang erfaring innen ledelse, teambygging og arbeidsmiljøutvikling. Hun har vært på mange arbeidsplasser for å ordne opp i konflikter.

Lindseth mener man ikke nødvendigvis irriterer seg mer over kollegene nå enn ellers.

– Mange setter pris på at man nå får jobbe i fred og ro uten forstyrrelse fra kollegene. De som vanligvis irriterer seg over kolleger, har det helt topp nå, for nå er de jo helt alene.

Digitale møter gjør det mulig å holde på med andre ting samtidig, understreker hun.

– Man kan skru av lyd og bilde, men likevel står du registrert som tilstedeværende. Enkelte kan nok bli fristet til å benytte seg av den muligheten.

Vær ekstra varsom når du gir tilbakemeldinger til kolleger, råder hun.

– Uttrykk deg på en måte som ikke blir misforstått. Når du skriver og gir beskjeder fra hjemmekontor, kan du ikke nyansere med kroppsspråket. Vær derfor ekstra hyggelig når du henvender deg til kollegene. Skriftlige beskjeder oppleves som regel sterkere enn muntlige. Men samtidig må du passe på at ikke budskapet forsvinner.

  • Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppe for Karriere.