– Jeg ble veldig overrasket over at såpass få her velger å utveksle. Jeg tror de går glipp av mange nyttige erfaringer, sier Chanice Johansen.

24-åringen fra Røyken skal begynne på sitt tredje studieår ved grunnskolelærerutdanningen. Men hun har tatt et valg som skiller henne fra mange av de andre studentene på universitetet hun går på.

I snitt reiser 16 prosent av norske studenter til utlandet i løpet av studietiden, ifølge tall fra Norsk senter for forskningsdata.

– Bodø har vært skikkelig bra, men utvekslingsmulighetene kan bli bedre, mener Chanice Johansen. Foto: Monica Strømdahl

Men på Nord Universitet er tallet helt nede i fem prosent.

Det er nemlig store forskjeller på hvor mange studenter universitetene og høyskolene sender ut. Se tabell lenger ned i saken.

Turen går til Japan

Denne høsten forlater Johansen Nord Universitet til fordel for et semester i Japan.

– Jeg har hele tiden visst at jeg ville utveksle. Spørsmålet var bare hvor. Da jeg fikk høre at Japan var en mulighet, måtte jeg bare reise. Det er noe helt annerledes enn Europa for eksempel.

Bergen best

I 2018 var det en liten økning i antallet studenter som dro på utveksling. 7283 studenter reiste ut, 446 flere enn året før.

Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen topper listen over andelen uteksaminerte studenter som har vært på utveksling. I 2018 hadde 59 prosent hatt et utvekslingsopphold i løpet av studiene.

Vil integrere utveksling i undervisningen

Det skal det ikke være sånn at hvor du studerer påvirker om du reiser på utveksling eller ei, fastslår forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

Hun mener andelen som utveksler ved Nord universitet, er for lav.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø. Foto: Jan T. Espedal

– De institusjonene hvor få reiser ut, bør lære av dem som er gode på dette. På NHH reiser for eksempel over halvparten av studentene på utveksling. Det handler blant annet om hvor mye informasjon studentene får, hvor mye underviserne snakker om det, og ikke minst i hvor stor grad utveksling er en integrert del av studiene, sier Nybø.

Hun mener flere bør reise på utveksling og påpeker at det kan gi fordeler:

– Studier viser at internasjonal erfaring fører med seg personlig utvikling, bedre selvtillit, økt toleranse og selvstendighet. I tillegg gir det kjennskap til en annen kultur og språkkunnskaper som kan være etterspurt i arbeidslivet.

I dag er det for store forskjeller på hvor tilrettelagt det er for at studentene kan reise ut, mener utdanningsministeren. Det vil hun endre på.

– Vi jobber med en stortingsmelding om mobilitet. Der vurderer vi blant annet om man bør innføre utenlandsopphold som en integrert del av alle grader – med mulighet for å velge det bort. Alle utdanningene bør tilby utenlandsopphold, og det skal være lett og sømløst å få informasjon om utveksling.

Chanice Johansen reiser denne høsten til den japanske byen Fukuoka, som har rundt 1,6 millioner innbyggere. Foto: Monica Strømdahl

– Langt fra bra nok

Studieleder ved lærerutdanningen på Nord universitet, Gisle Pettersen, opplyser at det på grunnskolelærerutdanningen er rundt 23 prosent som skal på utveksling til høsten.

– Årsaken til det høye tallet er nok at programmet er lagt opp på en slik måte at det vil motivere til at studentene ønsker å ta et semester i utlandet, sier han.

Om den lave gjennomsnittsprosenten ved Nord universitet sier han:

– Fem prosent er langt fra bra nok, og det kan vi ikke være fornøyd med. Jeg kjenner ikke godt nok til årsakene til at det er slik, men jeg tror veien å gå er å skreddersy pakker med relevante studier/emner samtidig som vi tidsmessig rydder studieplanene slik at det er mulig å reise ut. Det har vi lyktes med på grunnskolelærerutdanningen.

Forbedringspotensial

Chanice Johansen reiste ikke til Bodø og Nord universitet for utvekslingsmulighetene.

– Jeg ønsket å flytte ut av boblen man kan havne i hvis man kun bor på samme sted hele livet. I Bodø er det lett å bli kjent med nye mennesker.

Nå ser hun frem mot et semester i utlandet og håper å gjøre utvekslingsprosenten ved Nord universitet høyere i fremtiden.

– Fem prosent er altfor dårlig. Det er nok forbedringspotensial.