Våre jobbeksperter svarer på spørsmål om karriere, jobb og ledelse. Still dine spørsmål til jobbekspertene ved å klikke deg inn på en av dem nederst i denne saken. Merk emnefeltet med «Jobbeksperten».

Spørsmål: Hei. De siste månedene har lederen min stadig oftere kritisert jobben jeg gjør som grafisk designer. Senest i går fikk jeg beskjed av sjefen min om å endre mye av det jeg hadde gjort for en viktig kunde. Jeg er sikker på at kunden ville blitt fornøyd med den skissen jeg hadde tenkt til å legge fram. Enda verre blir det av at sjefen min ikke engang er grafisk designer selv, hun bare tror hun har bedre øye for løsningene enn det jeg har. Har hun rett til å kritisere arbeidet mitt på denne måten?

Advokat Runar Homble. Foto: Jan T. Espedal

Jobbeksperten: Hei Hanne. Ja, sjefen din har rett til å kritisere arbeidet hvis hun mener at det skal utføres på en annen måte. Om hun driver god ledelse, er en annen sak. Jeg skal si litt om begge deler og også litt om hva jeg tenker det er lurt at du gjør.

Styringsrett

Arbeidsgivers grunnlag for å bestemme over og sette grenser for sine ansatte, omtales gjerne som arbeidsgivers styringsrett. Styringsretten innebærer at arbeidsgiveren kan treffe viktige beslutninger av betydning for arbeidsforholdet uten samtykke fra arbeidstakeren.

Denne ledelsesretten er en naturlig konsekvens av at arbeidsgiveren bør kunne disponere over den arbeidskraften hun har kjøpt gjennom lønnen, på den måten hun finner mest hensiktsmessig.

Styringsretten er ikke fullstendig, men begrenses av fire faktorer:

  • lover, forskrifter og ulovfestede rettsregler

  • tariffavtaler

  • individuelle arbeidsavtaler

  • ulovfestede regler, herunder at styringsretten må utøves på en saklig måte

Styringsretten medfører at alle arbeidstakere plikter å følge arbeidsgiverens saklige instruksjoner, med mindre disse instruksjonene er i strid med lover (og forskrifter), tariffavtaler eller arbeidsavtaler.

Ingen betydning om du er bedre kvalifisert

Når sjefen din sier at du må gjøre jobben din på en annen måte enn du synes er best, har du følgelig plikt til å gjøre som hun sier.

Det har ingen betydning om du både formelt og reelt er bedre faglig kvalifisert enn lederen din. På noen områder, for eksempel for dommere og redaktører, er det fastsatt egne regler som begrenser arbeidsgiverens styringsrett også når det gjelder slike vurderinger. Men slike begrensninger er det svært få av i den store sammenhengen, så de aller fleste norske arbeidstakere plikter å gjøre som sjefen deres sier også når det gjelder faglige spørsmål.

Foto: Shutterstock

God ledelse?

Selv om arbeidsgiveren din har rett til å detaljstyre deg i jobbutførelsen din og du har plikt til å gjøre som hun sier, vil de fleste ledere ikke bruke denne instruksjonsretten unødvendig. De fleste arbeidstakere presterer best når de opplever mestring og at de blir verdsatt, og en god leder vil normalt være opptatt at dette når hun eller han skal gi mer eller mindre negative tilbakemeldinger om jobbutførelse til medarbeidere.

Noen ledere som forsøker å veilede ansatte på en hyggelig og konstruktiv måte, opplever likevel at arbeidstakere ikke tar til seg tilbakemeldingene. Det kan for eksempel skje i tilfeller der den underordnede mener å vite best selv.

I disse tilfellene må lederen på et tidspunkt nødvendigvis endre strategi. Hvis arbeidstakeren fortsetter å ikke ta til seg tilbakemeldinger og endre arbeidsutførselen når lederen ber om, vil dette kunne gi grunnlag for oppsigelse.

Men en oppsigelse forutsetter at instruksjonene har vært tydelige, og normalt vil det også være nødvendig at de er dokumenterte. Dette medfører at ledere som i utgangspunktet har forsøkt «med det gode» blir nødt til å begynne å opptre på en måte som oppleves mindre konstruktivt og mestringsfokusert.

Hva bør du gjøre?

Det er selvsagt ikke noe hyggelig å oppleve at lederen din kritiserer deg for måten du utfører arbeidet ditt på. Men det er som nevnt sjefen din som bestemmer. Det vil følgelig være best for deg å bidra til et konstruktivt og godt samarbeid som fører til et resultat sjefen din er fornøyd med.

Ledere har en tendens til å like å jobbe med arbeidstakere som helt av seg selv bidrar til å løse arbeidsoppgavene slik sjefen vil at det skal gjøres. Og når tillitsforholdet er på plass, vil lederen normalt også bli mer lydhør for innspill.

Jeg synes du bør be om en prat med sjefen din i en form som er mest mulig avslappet. I samtalen bør du på en ikke-konfronterende måte si at du opplever at hun synes å være mer kritisk til arbeidet ditt nå enn tidligere, og at du ønsker å jobbe annerledes slik at hun blir mer fornøyd.

Hør med henne om hun ser noen rød tråd i hva hun mener du bør gjøre på en annen måte, både i form og innhold. Til syvende og sist vil det være best for deg å forstå hva lederen din ønsker.