Våre jobbeksperter svarer på spørsmål om karriere, jobb og ledelse. Still dine spørsmål til jobbekspertene ved å klikke deg inn på en av dem nederst i denne saken.

Spørsmål: Jeg har hørt at det er lurt å følge opp jobbsøknaden med en telefonsamtale. Hva er lurt å tenke på for ikke å virke masete?

Hilsen jobbsøker som ikke liker å mase

JOBBEKSPERTEN: Gisle Hellsten, leder av karrieresenteret ved Universitetet i Oslo. Foto: Tron Trondal

Jobbeksperten: Hei, og takk for spørsmål som jeg vet mange både lurer på og ikke minst gruer seg for å ta stilling til.

Telefonsamtale og informasjonsinnhenting kan man gjøre både før og etter at man har sendt inn søknad.

Du har tre alternativer

Slik jeg ser det, er det tre måter å forholde seg til telefonen på før man sender inn søknaden.

Den beste måten å bruke telefonen på, er å ringe arbeidsgiver og stille gode spørsmål som man ikke kan lese seg til i annonsen eller på annen måte.

Den minst lure måten å bruke telefonen på, er å ringe og stille spørsmål som man enkelt kan lese seg frem til selv eller som det finnes opplagte svar på.

Det tredje alternativet er ikke å ringe i det hele tatt hvis man ikke har noe man lurer på.

Obs: Arbeidsgiver kan stille deg spørsmål tilbake

Videre er det viktig å se om det er en spesiell kontaktperson som er oppgitt og om det er oppgitt et tidspunkt på dagen når det passer best å ringe. Det er også en god idé å starte alle samtaler med en potensiell arbeidsgiver om det passer å ta en samtale nå.

De aller fleste personer som tar imot telefoner fra søkere, har en hektisk arbeidsdag, og det er ikke alltid det passer å snakke med en søker. Vær også forberedt på at arbeidsgiver kan stille deg spørsmål tilbake, så det kan være en god idé å trene på hvordan du vil si hvem du er på en kortfattet og informativ måte.

DELT SYN: Enkelte arbeidsgivere kan sette pris på at du virker nysgjerrig – andre ikke. Foto: Shutterstock

Legges merke til

Mange arbeidsgivere noterer seg hvem som ringer og hva man snakker om. Gjør man et godt inntrykk og stiller gode spørsmål, kan det godt tenkes at arbeidsgiver blir ekstra nysgjerrig på deg.

Det motsatte kan også være tilfelle. Gir man et dårlig inntrykk, kan det svekke dine sjanser. Tenk derfor på hva du vil spørre arbeidsgiver om før du ringer, og ikke ring bare for å gjennomføre en samtale for samtalens skyld.

Etter at du har sendt inn din søknad, ligger den videre behandlingen av søknaden i arbeidsgivers hånd.

Får du god oppfølging av arbeidsgiver ved at de bekrefter at de har mottatt din søknad og gir en god beskrivelse av hva videre prosess er, er det etter mitt skjønn begrenset hvordan man kan påvirke resultatet. Men hvis du ikke hører noe eller at videre vei er uklar, er det helt greit å ringe og høre om prosessen.

Ulike reaksjoner

Det jeg har beskrevet over, er ment å være på et generelt nivå. Det finnes alltid unntak, og noen arbeidsgivere vil nok la seg smigre hvis man ringer og er veldig tydelig på at man virkelig vil ha jobben.

Problemet er at det kan være vanskelig å identifisere hvem disse er, og det kan dermed hende at det å være for pågående ikke er den beste strategien. Til en viss grad er det også min mening at dette vil variere noe mellom sektorene, bransjene og størrelsene på bedriftene.

Til syvende og sist er det dine kvalifikasjoner som arbeidsgiver vil vektlegge mest. Selve søknaden er også meget godt egnet til å forklare at man er motivert for jobben. Alt står altså ikke og faller på en telefonsamtale, men det kan være et viktig verktøy når det brukes på en god måte.

Med vennlig hilsen

Gisle Hellsten