Sitter du på lesesalen og irriterer deg over at ingenting av det du nettopp leste, gikk inn?

Da er det ikke hukommelsen som har sviktet.

– Du klarer ikke konsentrere deg, du «husker ikke en eneste ting», alt går rett inn og rett ut. Av og til vil disse negative tankene føre til at enkelte smeller igjen boken og forlater lesesalen, sier NTNU-professor Tore Stiles.

Ikke gjør det, råder han.

– Det er ikke hukommelsesfunksjonen det er noe galt med, det er stressituasjonen man ikke håndterer.

  • Denne saken er en del av vår serie om studieteknikk. Her kan du lese forrige sak.

IKKE UNDERVURDÉR DEG SELV: – Du klarer å konsentrere deg mer enn du tror og huske mer enn du tror du gjør, sier NTNU-professor Tore Stiles ved Institutt for psykologi. Foto: Coperio

Undervurderer egen hukommelse

Stiles har forsket på hvordan stress påvirker hukommelse og konsentrasjon. Det er kun tankene som leder oss på ville veier og lar oss tro at vi ikke får med oss noe, konkluderer han.

– Når du er stresset, er både konsentrasjonen og hukommelsen din litt redusert. Årsaken er at oppmerksomheten din er vendt mot andre ting som bekymringer, sier Stiles.

Fortsett derfor på lesesalen selv om du tenker at det ikke har noen hensikt, fortsetter han.

Du husker og kan mer enn du tror.

– Selv om du har lest noen kapitler og tenker «dette husker jeg ingenting av», så er det ikke sant.

Tipset er derfor ikke å la de stressende tankene ta overhånd.

– Det er kun snakk om «katastrofale tanker». Aksepter at de kommer, men ikke ta dem bokstavelig. Du husker og kan mer enn du tror.

Verdensrekordholder

Hukommelse er dessuten noe du kan trene opp.

– Og du kan få bra effekt uten å trene masse, sier tidligere verdensrekordholder og norgesmester i hukommelse, Oddbjørn By.

– På samme måte som du kan trene deg til å løpe fortere, kan du trene på å huske mye mer. Man husker generelt sett bedre når man assosierer det man skal huske, med ting i kjente omgivelser, sier han.

Det finnes en rekke teknikker du kan ta i bruk for å trene hukommelsen. By skisserer tre scenarioer og hva du kan gjøre for å prestere bedre i dem:

Tre studenttyper:

1. Du har problemer med å huske ting du hører i forelesning

Tipset:Ta en del notater. Det høres selvsagt ut, men hukommelsen er avhengig av at vi sorterer stoffet og plukker ut det viktigste fra hvert kapittel. Det er umulig å huske alt som blir sagt på forelesning, så du bør jakte på det essensielle. Man kommer langt med å være kynisk.

2. Du har problemer med å huske ting du leser i pensum

Tipset: – Hvis det er tung teori som er vanskelig å se for seg, vil de fleste ha problemer med å huske det. Ofte er det snakk om enorme mengder informasjon. Man må være realistisk og kynisk på samme tid – finn det viktigste fra hvert kapittel, og fokuser på nettopp det.

3. På eksamen og prøver har du problemer med å huske ting du egentlig vet du kan

Tipset: – Jeg ville brukt forskjellige teknikker og delt dem opp i tre punkter:

1. Finn ut hva som er det viktigste du må huske til eksamen

2. Bruk en strategi for å huske det viktigste, for eksempel det jeg kaller «reiseruteteknikken».

«Reiseruteteknikken» – Eksempel 2

3. – Bruk det du husker på en fornuftig måte. Det er fristende å skulle huske «alt», for så å imponere læreren eller sensor med alt du kan. Men det er ikke sikkert alt er relevant.