Elisabeth Hoff (21) og Fanny Östberg (19) har mye til felles. De tar begge en bachelor i internasjonal markedsføring og har ved siden av studiene engasjert seg i samme studentorganisasjon.

Men Östberg betaler om lag 200.000 kroner mer for en drøm de begge har – en internasjonal karrière innen markedsføring.

Hvorfor?

VALGTE PRIVAT: Fanny Mercedes Östberg (19) er fornøyd med både forelesere og fag hos Handelshøyskolen BI. Tredjeåret ønsker hun seg til Barcelona. Foto: Privat

To ulike skoler med lik utdanning

– Jeg ville ikke låse meg til kun ett land da jeg skulle studere, så derfor appellerte den internasjonale delen av pensum til meg. I tillegg har BI «triple crown»-akkreditering, og det er anerkjent i hele verden, sier Östberg om hvorfor hun valgte privatskolen.

Hoff vurderte også BI, men valget falt på Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN), tidligere Høgskolen i Telemark.

– De internasjonale mulighetene var avgjørende. Akkurat nå har jeg et utvekslingssemester i Frankrike, men jeg har fortsatt mulighet til å ha praksis i en internasjonal bedrift når jeg kommer hjem etter jul, sier Hoff.

Begge studier har altså mulighet for internasjonalisering i tredjeåret, og begge fører til samme grad.

– Kjell Jørgensen, Dean Bachelor ved Handelshøyskolen BI, hva er det studentene betaler 211.000 kroner for hos dere, som de ikke får på en offentlig skole som for eksempel HSN?

– BI er en anerkjent og akkreditert utdanningsinstitusjon både nasjonalt og internasjonalt. Studentene på bachelorprogrammet i internasjonal markedsføring kan i tillegg utveksle til høyt anerkjente og svært kostbare skoler. Dette er faktorer som kan spille en rolle i valget av utdanningsinstitusjon.

MED UTDANNING SOM SPESIALFELT: Per Aamodt ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Foto: NIFU

Forsker: – Tenk deg godt om

NIFU-forsker Per Aamodt har spesialisert seg på rekruttering til høyere utdanning samt internasjonale studier.

Han påpeker at ingen har forsket på hvorvidt det gir uttelling å ta utdanningen sin på en privat fremfor en offentlig skole.

– Derfor skal du tenke deg godt om før du kjøper en dyr vare som kan fås gratis et annet sted. Ikke ta for gitt at det private tilbudet er noe bedre enn det offentlige på noen som helst måte. Det er ikke som i en butikk der det som er dyrt, ofte også er best.

Aamodt viser til at det gjerne brukes mye penger på markedsføring rettet mot potensielle studenter.

– Det er en fare for at man kan bli lokket av litt glanset papir og måten mange private skoler presenterer seg på. Studentene har ikke kunnskaper nok til å kunne foreta en helt rasjonell bedømmelse av kvaliteten på skolene.

Han spør videre:

– Er privat utdanning et lurt valg, eller er det bare noe man tror? Når det koster såpass mye, er det grunn til å stille seg disse spørsmålene.

MENER DET ER MYE BRA MED BEGGE STUDIENE: Kjell Jørgensen, Dean Bachelor ved Handelshøyskolen BI. Foto: Handelshøyskolen BI

Forskjellene

Hvorvidt utdanningsinstitusjoner er offentlig eller privat er ikke en god indikator på skolens kvalitet, sier rektor ved Handelshøyskolen BI, Inge Jan Henjesand.

– I en internasjonal kontekst sammenlignes skoler, uavhengig av om de er offentlige eller private, blant annet på akkrediteringer, rangeringer og kandidatenes karriere- og lønnsmuligheter.

Han mener studentene har nok kunnskap til å kunne bedømme kvaliteten på skolene.

– Vi opplever tvert imot at våre studenter i økende grad legger vekt på kvaliteten i fagmiljøet, relevansen i studiene, studie- og læringsmiljøet ved skolen, og karrieremuligheter etter endt utdanning, sier Henjesand.

Forskjellene

Jørgensen hos BI mener studententene kan karakteriseres som flinke og engasjerte både hos HSN og BI.

– Vi tror det som skiller studentene, hovedsakelig er hvor de ønsker å bo under studietiden og hvilke kvaliteter de vektlegger i valg av utdanningsinstitusjon.

– Hvilke kvaliteter har dere som ikke HSN har?

– BI har utvekslingsavtaler med åtte utdanningsinstitusjoner i åtte land, hvorav tre figurerer på Financial Times’ liste over Europas beste handelshøyskoler. HSN har til sammenligning utvekslingsavtaler med tolv utdanningsinstitusjoner fordelt på ni land, hvorav ingen figurerer på denne listen.

– Deilig å slippe unødvendig gjeld

– Den mest åpenbare forskjellen på studiene er jo prisen. Prisen har mye å si. Og BI er jo status, mener studieveileder Nuno Alexandre Marques ved HSN.

På HSN betaler du en studieavgift på i underkant av tusenlappen, samt de vanlige kostnadene til pensumbøker og utstyr.

– Studiestedet er veldig populært. Tredjeåret har man også mulighet til å ha praksis i en internasjonal bedrift, og mange skaffer seg videre jobb gjennom dette, sier Marques.

Hoff er fornøyd med å ha valgt skolen som utgangspunkt for sin bachelor i internasjonal markedsføring.

– Det er deilig å vite at jeg har lavere gjeld enn jeg kunne hatt, men likevel sitter igjen med den samme bachelorgraden på papiret, sier hun.

VALGTE OFFENTLIG STUDIE: Elisabeth Maria Hoff (21) oppholder seg for tiden i den franske byen Lille på utveksling. Foto: Privat

– Det er ikke verdt det for alle, det kan jeg si med en gang

– Nettverksbygging har mye mer å si enn hvilken skole du har gått på. For meg er det viktigere å ha kontakt med næringslivet og vedlikeholde relasjonene – enn å ha en bachelor fra BI, fortsetter Hoff.

Östberg, som går andreåret på BI, er fornøyd med hvordan skolen har levert så langt.

– Jeg kan oppleve at studenter fra andre skoler ser litt ned på oss fordi vi har betalt for å gå her. Det er kanskje lett å komme inn på BI, men vanskelig å bli, sier hun.

Hvis fremtidige arbeidsgivere kun er ute etter den konkrete utdanningen så er det ikke viktigst hvor du har tatt den, men heller i hvilken grad du engasjerer deg utenfor studiet, fortsetter Östberg.

– Det er ikke verdt det for alle, det kan jeg si med en gang. Men det er hva du gjør det til.