– Arbeidslivet er en festlig arena. Titter du bak gardinene, er det mye rar oppførsel ute og går.

Live Bressendorf Lindseth har lang erfaring innen ledelse, teambygging og arbeidsmiljøutvikling. Hun har vært på mange arbeidsplasser for å ordne opp i konflikter.

– Man bør bruke hodet og tenke litt på hvordan man fremstår. Uten sjefens tillit er det vanskelig å oppnå noe på en arbeidsplass. Derfor er det smart å etablere et godt forhold, sier hun.

Førsteamanuensis ved institutt for psykologi på NTNU, Marit Christensen, har arbeidshelse og jobbengasjement som spesialområder.

Sammen med Lindseth gir hun ni egenskaper som stiller deg i et positivt lys:

OPPTATT AV ARBEIDSMILJØ: Førsteamanuensis ved institutt for psykologi på NTNU, Marit Christensen, har arbeidshelse, jobbengasjement og positive faktorer i arbeidslivet som spesialområder. Foto: Garberg foto

1. Du spiller andre gode

Folk som ønsker å jobbe for fellesskapet, er alltid positivt, sier Christensen.

– Det handler om å spille hverandre gode, uavhengig av om det er mellom leder og ansatt eller blant kolleger generelt. Et godt arbeidsmiljø har mye å si for resultater, og det er naturligvis en sjef opptatt av.

En viktig del av å spille andre gode er å dele kompetanse, påpeker Lindseth.

– Det er ikke noen vits i å sende folk på kurs hvis de sitter og ruger på kunnskapen og ikke vil gi den fra seg. Ikke vær den personen, sier hun.

2. Du er engasjert og deltar i diskusjoner

De færreste ledere vil ha likegyldige medarbeidere som mangler engasjement, sier Christensen.

– Hvis man møter det blant sine ansatte, er det begrenset hva man kan få til. Sjefen ønsker gjerne medarbeidere som er engasjerte, som har egne meninger og liker å komme med innspill. Deltagelse fra ansatte bør oppleves som positivt, sier Christensen.

Og selv om du skulle være uenig med sjefen, kan det likevel oppleves som positivt og fordelaktig at du ønsker å gå i dialog med vedkommende, sier hun:

– Med innspillene kan du være med på å skape en endring begge parter vil være fornøyd med, og lederen vil sitte igjen med et inntrykk av at dere har fått til noe sammen. Dialog og kommunikasjon vektlegges, og den ansatte får også føle at den har innflytelse.

3. Du holder leder informert

– Det gjelder både om egen progresjon og arbeidsoppgaver – men også eventuelle utfordringer som medarbeideren oppdager, og som kan vise seg å by på problemer i fremtiden, sier Lindseth.

Sjefen liker at du er i forkant, fortsetter hun.

– Det viser at du har evne til å ha et blikk fremover og ikke bare er opptatt av ting som skjer her og nå. Ledere liker medarbeidere som ser konsekvenser.

4. Du følger opp ledelsens prioriteringer

Mange arbeidsplasser har utarbeidet visjoner, verdigrunnlag og etiske retningslinjer for virksomheten. Disse bør du følge, sier Lindseth.

– Sett deg inn i hva ledelsens prioriteringer innebærer for deg og dine arbeidsoppgaver. Medarbeidere bør gjøre seg kjent med dem, men også prøve å etterleve dem. Det ses på som positivt og en trygghet for ledere at ansatte følger det sporet ledelsen har staket ut.

ERFAREN: Live Bressendorf Lindseth har lang erfaring innen ledelse, teambygging og arbeidsmiljøutvikling. Hun har coachet adskillige ledere og team i konflikthåndtering og relasjonsbygging. Foto: Privat

5. Du er proaktiv

Står du fast i en oppgave? Ikke marsjer rett til sjefen og dump problemet i vedkommendes fang, advarer Lindseth.

– For en leder som har hundre baller i luften fra før, er slikt bare irriterende. Det fører ingen steder, og det skaper bare negativitet å gå rundt og sutre som enkelte gjør.

Tenk heller gjennom hvilke alternative løsningsmuligheter du har før du tropper opp hos sjefen, råder Lindseth. For det vil bli satt pris på.

– Si at «her har jeg en utfordring, men jeg har kommet opp med noen alternativer som kan være mulige løsninger. Hva synes du om det?». Ledere liker proaktive medarbeidere, fastslår Lindseth.

6. Ærlighet

Ledere gjør ikke alt riktig, og det kan hende de spør medarbeidere om tilbakemeldinger. Da er det viktig at du er ærlig og saklig, understreker Lindseth.

– Ikke benytt anledningen til å si hvor dum lederen er. Gi en god tilbakemelding og si at det som skjedde i denne situasjonen var uheldig, og muligens burde det vært gjort på den og den måten. Enkelte medarbeidere bare jatter med for å bli likt, og det er ikke bra. Ledere trenger dyktige medarbeidere som kan gi saklige og velbegrunnede tilbakemeldinger.

7. Du innrømmer feil

Av og til overser man ting eller gjør feil. Da gjelder det å innrømme det også, sier Lindseth.

– Når du som medarbeider en sjelden gang har gjort en feil, må du stå ved det, si unnskyld og rette opp. Man skal ikke begynne å skylde på andre og si «det var fordi Petter ikke ga meg informasjon». Si at «der overså jeg noe, og det beklager jeg sterkt», og så går du videre. Du viser storhet ved å si unnskyld.

DEL ERFARINGER: Punkt én handler om å spille andre gode. Det betyr også at du ikke skal holde kunnskap for deg selv. Foto: Elise Rønnevig Andersen

8. Utstråling: Du har kontroll på kroppsspråket

Vær bevisst på eget kroppsspråk, råder Lindseth, som også har skrevet boken «Kroppsspråkets makt».

– Ikke rist på hodet eller vend en kald skulder til når du er misfornøyd. I det øyeblikk du merker at du blir irritert, bør du tenke over hvordan du kommuniserer både verbalt og nonverbalt.

Når medarbeidere er uenige med lederen sin, er det virkelig et skue å følge med på hva de signaliserer med øyne, armer og ben, sier Lindseth.

– Enkelte vipper hodet en tanke bakover for å vise at de er hevet over alle de andre idiotene. Slikt kroppsspråk blir ikke satt pris på av en sjef.

9. Du er produktiv

– En leder ønsker en arbeidsplass der folk leverer det de skal og gjør et godt stykke arbeid, sier Christensen.

Men det er en gjensidig oppgave, påpeker hun.

– Hvordan får man folk til å være produktive? Jo, lederen må blant annet legge til rette for en engasjerende jobb og et godt psykososialt arbeidsmiljø.

Det må gå begge veier

Christensen ved NTNU påpeker at sjefen også må gjøre seg likt blant sine ansatte for at arbeidsplassen skal gå rundt.

– Skal folk være produktive og positive, må lederen sørge for at de har det bra og har god helse. Å ha det bra fører til økt produktivitet.

Christensen poengterer at det ikke kun skal handle om å få sjefen til å like deg, men at det må gå begge veier.

– Leder må legge til rette for en engasjerende jobb ved å gi folk ansvar, utfordrende oppgaver, anerkjennelse og støtte der man trenger det. Så må ansatte også være med på å spille lederen god. Både leder og ansatte må være med på notene dersom man skal lykkes.