En rekke bedrifter tilbyr både smarttelefoner og bærbare datamaskiner til sine ansatte, som oftest med eget passord og et utvalg programmer du trenger for å gjøre jobben din.

Og jo lenger du beholder PC-en, desto større personlig preg får den. Men er det lurt?

Å kombinere privatliv og jobb kan nemlig være risikofylt – både for deg og for selskapet.

– Jeg vil påstå at halvparten av oss har for lite bevissthet rundt disse problemstillingene. Stadig flere bruker jobb-PC-er og telefoner. Med mange på hjemmekontor, blir skillet mellom jobb og privatliv visket ut, mener universitetslektor Thomas Jelle ved Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi på NTNU.

Sammen med sikkerhets- og passordekspert Per Thorsheim har han fem bud for hva som ikke er greit å gjøre på jobbens PC:

1. Ikke la venner eller familie få tilgang til datamaskinen

Er det noen andre enn deg som skal bruke PC-en, så er det jobbens IT-avdeling som i det minste har kompetanse. Ikke lån bort PC, Ipad eller mobil til familie, råder Jelle.

– Barn kan plutselig laste ned ting eller kjøre applikasjoner som medfører skade.

For noen år tilbake lånte han selv lånte bort jobbens Ipad til yngstesønnen. Resultatet var at sønnen, som var et par år på det tidspunktet, delte en Youtube-video på mail til en ambassadør Jelle skulle ha et jobbmøte med.

– Da lærte jeg leksen min.

Universitetslektor Thomas Jelle kjenner godt til problemstillingene, både via NTNU, men også som leder av flere selskaper. Foto: Privat

2. Ikke hold på med andre jobbaktiviteter parallelt

– Hvis du arbeider med en bijobb eller et sideprosjekt på jobbens PC, kan det i praksis bety at det er jobben din som eier prosjektet du jobber med. Det tror jeg mange ikke er klar over.

Jelle kjenner til flere tilfeller der enkelte for eksempel har begynt med IT-konsulenttjenester ved siden av, men på jobbens PC.

– Da er det jobben som eier de inntektene, ikke deg. Et selskap kan beslaglegge PC-en din hvis det er mistanke om at man bruker den til å generere egne penger.

Du skal ikke drive med direkte konkurrerende arbeid i arbeidstiden på din arbeidsgivers utstyr, bekrefter Thorsheim:

– Men hvis du på jobb-pcen på fritiden skriver et brev om butikken du vurderer å starte sammen med noen andre, er det innafor. Arbeidsgiver har ikke rett til å grave i det.

En smart anbefaling er å ha en egen folder for privat e-post, og en folder for private dokumenter. Bare husk å ikke blande innholdet der med jobben, råder han.

3. Ikke kom med upassende vitser på chattetjenester

– Mange bruker sosiale medier som for eksempel «Slack» på jobb, og da må du være bevisst på hvordan du uttaler deg. Kommer du med upassende kommentarer i jobbsammenheng, blir konsekvensene større enn om du gjør det som privatperson, sier Jelle.

At en kanal anses som privat betyr ikke at arbeidsgiver eller for eksempel politiet ikke kan få tilgang til den ved behov, sier Thorsheim.

– Nå har vi heldigvis god takhøyde i Norge, men Bertheussen-saken viser jo at selv en «luftekanal» for noen venninner kan ende opp i retten som bevismateriale. Så sunn fornuft anbefales, uansett hvor man skriver eller uttaler seg.

Per Thorsheim jobber som sikkerhetsevangelist i IT-sikkerhetstjenesten Secure Practice. Foto: Privat

4. Ikke bruk samme passord på jobb som du gjør privat

– Og ta i bruk tofaktor-autentisering. For de fleste betyr det å skru på funksjonen som gjør at de får tilsendt en kode på SMS etter å ha skrevet inn brukernavn og passord på for eksempel Facebook, Snapchat og Tiktok. Det er en svært viktig oppfordring å gi i disse dager, sier Thorsheim.

5. Ikke la andre fjernstyre PC-en din

Svindelsamtalene fra «Microsoft» eller «it-avdelingen i firmaet ditt» ønsker å få mulighet til å fjernstyre datamaskinen din, slik at de kan installere datavirus og det som verre er.

– Generelt skal man være skeptisk til innkommende mail, SMS og telefon hvor dette er et tema, sier Thorsheim og legger til:

– Her er det greit å vite at svært mange slike samtaler ser ut til å komme fra norske telefonnumre, men egentlig stammer fra utlandet. En enkel måte å beskytte seg er å be om å få ringe dem tilbake, gjerne be om å få ringe tilbake via sentralbordet deres.

  • Vi har også en egen FB-gruppe for karriere og jobb-tips! Hvis du trenger tips, triks eller har spørsmål om jobb, så kan du melde deg på her.