– Du kan ikke være komplett «asshole» som privatperson og tro du kan bli oppfattet som «mister dream guy» på arbeidsplassen. Det går ikke lenger.

Ordene kommer fra teknologiekspert og kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen.

Dette har vi snakket om i flere år nå, påpeker han, dette med sosiale medier og hvordan man oppfører seg – eller rettere sagt bør oppføre seg. En skulle kanskje tro dette var prentet inn hos folk flest.

Tvert imot, ifølge Nygård-Hansen.

– Mange tror fortsatt at de kan ha to ulike personligheter – en som pålogget og en som avlogget. De tror sosiale medier og arbeidsplassen er to ulike verdener. Det er urovekkende.

Mister respekten blant kolleger

For: Det mange ikke tenker over, er at hvordan du oppfører deg i sosiale medier privat – også påvirker hvordan du oppfattes av kollegene dine på jobb.

I enkelte tilfeller kan det slå ut svært negativt, påpeker kommunikasjonsrådgiveren, som stadig holder foredrag blant annet om sosiale medier og bruken av dem.

– Hadde flere arbeidsgivere vært klar over hva enkelte ansatte bruker Facebook og andre sosiale medier til – både i og utenfor arbeidstid, tror jeg konsekvensen for mange ville vært kroken på døren.

– Hjelper ikke å fjerne arbeidssted fra profilen

Alle bør være opptatt av eget omdømme, fortsetter han. Og det er ikke bare hva du legger ut på egen profil, som etterlater et inntrykk.

Også hvem og hva du gir «likes» og reaksjoner til, hvilke grupper du er med i, og hva du kommenterer – har noe å si.

– Mange tenker kanskje at de kan uttale seg fritt på Facebook såfremt de fjerner informasjon fra Facebook-profilen om hvor de jobber, men det går ikke.

UTTALER SEG: Postdoktor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, Melanie Magin. Foto: Privat

Ikke gå imot arbeidsgivers interesser

Før du legger ut ting på sosiale medier, bør du alltid vurdere om det ville være greit hvis sjefen din eller kolleger ser det, sier Melanie Magin, postdoktor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU og ekspert på sosiale medier.

– Hvilke ting ville jeg sagt til sjefen eller kollegene mine i en personlig samtale, og hvilke bilder ville jeg vist ham eller henne? Det er en god linje å legge seg på når du vurderer hva som er greit å legge ut eller ikke.

En bør heller ikke presentere personlig tro eller livssyn som strider mot arbeidsgiverens interesser, fortsetter hun.

– Hvis du for eksempel jobber for en bilprodusent, bør du ikke legge ut innlegg om at du ikke anbefaler å kjøpe bilene hans fordi de er dårlige for miljøet, sier Magin.

VI DELER OG LIKER MYE – BÅDE PRIVAT OG PÅ JOBB: Vær varsom når det kommer til å dele følelsesmessige, religiøse eller politiske ladede uttalelser. Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Nygård-Hansen er enig.

– Det burde vært langt flere arbeidstagere som burde fått advarsler og reprimander for sin oppførsel i sosiale medier, mener han.

Her er teknologiekspertens liste over åtte «kjøreregler» du bør følge:

Slik opptrer du «skikkelig» i sosiale medier

  • Skriv oppdateringer som tåler en forside (og sjefen): En av de raskeste måtene å redusere din troverdighet på er å bruke et nedsettende språk på nettet. Hvis du ikke ville sendt tilsvarende melding på mail til ansatte, bør du ikke gjøre det i sosiale medier heller.

  • Ikke skriv negativt om arbeidsplassen eller arbeidsgiver: – Klaging om arbeidet eller arbeidsplassen i sosiale medier er ensbetydende med lite profesjonell oppførsel.

  • Men: Ikke skryt for mye heller: – Grensen fra stolt til skryt er kort, og skryt blir fort oppfattet som arrogant. Tenk først og fremst på hvordan du kan fremstå som en stolt ambassadør. Det er helt på sin plass å gratulere en kollega, og det er ingenting i veien med å uttrykke glede for den jobben du gjør.

  • Unngå skrivefeil: – Det gjelder også orddelingsfeil og grove grammatiske «blemmer». Du vil vel at vi skal engasjere oss i hva du skrev, og ikke hvordan du skrev det.

  • Tenk nøye gjennom hvordan profilbildet og dine andre bilder presenterer deg: – Slett upassende bilder selv om de har ligget ute lenge, og selv om det kun ligger i grupper (åpne eller lukkede). Det er ingenting i veien for å be venner å slette «upassende» bilder.

  • Var det klokt å like eller dele «det der»? Du er like ansvarlig som den originale posten når du liker eller deler andres ærekrenkende eller juridisk tvilsomme uttalelser, bilder eller innhold. Hva som er akseptabelt å like og dele, avhenger av arbeidsplass og kultur.

  • Bli «venn» med de du kjenner. – Tenk litt over hva du ønsker å bruke profilene dine til. Slå på nødvendige sikkerhetsmekanismer slik at kun de som er venn med deg kan se det du legger ut.

  • Hvis du slette noe, informer om det først: – Har du «tråkket i salaten» og du angrer i etterkant, er det aldri for sent å snu. Ikke bare slett posten, men innrøm at du skrev eller ytret noe som du angrer på i ettertid. Tro meg, jeg har vært der selv.

GIR TIPS: Høyskolelektor Cecilie Staude på BI er ekspert på sosiale medier og markedsføring. Foto: Privat

Mener terskelen er blitt lavere

Høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, påpeker at enhver har redaktøransvar for egen mediekanal.

– Sosiale medier er blitt kanaler vi bruker mer og mer i hverdagen vår, enten som ansatt eller sjef. Terskelen for hva som er greit å legge ut eller ikke, er lavere i dag, mener hun.

Hun påpeker at det ikke er noen fasit.

– Legg ut ting som samsvarer med hvordan du vil bli oppfattet. Det som er akseptabelt å legge ut for en, kan være noe en annen absolutt ikke ville lagt ut. Det du legger ut kan også oppfattes ulikt av bestevennen din og sjefen din.