– Det finnes dessverre en del villedende og ulovlig salgsmarkedsføring. Det er en viktig oppgave for oss å stanse mest mulig av dette slik at forbrukerne ikke blir lurt.

Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, oppsummerer årets Black Friday. En drøy måned etter salgsperioden viser undersøkelsene deres at forbrukerne nettopp ble lurt.

– Vi vet av erfaring at det er svært mye salgsmarkedsføring under Black Friday og ønsker å føre tilsyn med den. Vi har sjekket ganske bredt, i mange bransjer, basert på hva vi har funnet av markedsføring i kundebrev og på nettet i tiden før Black Friday.

KRITISK: Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth. Foto: Kimm Saatvedt

Fem må endre markedsføringen

Under arbeidet fant Forbrukertilsynet mange eksempler på ulovlig markedsføring. Og særlig fem virksomheter fikk seg en smekk for det Forbrukertilsynet mener er brudd på markedsføringsloven.

De fem er: CDON.com, Lampehuset, Sport Norge, Verktøy.no og Scandinavian Design Center.

For flere av produktene i bilagene var prisen blitt holdt uendret over flere måneder. På Black Friday ble dette likevel fremsatt som tilbud.

– I de sakene vi har tatt opp, har vi funnet en rekke tilfeller av at varer ikke er satt ned i pris selv om markedsføringen lover dette. I tillegg har vi funnet eksempler på at varene er oppgitt med en uriktig førpris.

– Hva blir konsekvensene for disse fem som dere har sendt brev til?

– De får muligheten til å endre markedsføringen i fremtiden. Hvis de ikke gjør det, vil det i neste runde være aktuelt med overtredelsesgebyr eller forbudsvedtak.

Vær kritisk

Foran årets romjuls- og nyttårssalg vil Forbrukertilsynet holde øynene oppe.

– Vi jobber med prismarkedsføring gjennom hele året og vil følge med på at de endrer markedsføringen i tråd med det vi har påpekt nå.

Hun legger til at forbrukerne ikke bør stole blindt på førpriser og salgsmarkedsføring.

– Bruk gjerne prissammenligningstjenester på nett, eller sjekk prisen hos konkurrentene. Kjøper du varen der den er billigst, har du som regel gjort et greit kjøp.

Også andre bransjer kan vente seg reaksjoner – på et senere tidspunkt.

– Vi hadde på forhånd gående saker med Power og flere andre som er aktive under Black Friday. I en del tilfeller har vi funnet det mest effektivt å jobbe videre med disse sakene. Det er mange kampanjer i løpet av året, og vi arbeider aktivt med dette også utenfor Black Friday.

HAR FÅTT FLERE KLAGER PÅ DETTE PRODUKTET: Denne knivblokken fra Eva Solo hadde en førpris på 1199 kroner hos Scandinavian Design Center under Black Friday. Skjermdumper fra Forbrukertilsynet viste at førprisen ved andre anledninger ble endret til 799 kroner og 999 kroner. Foto: Skjermdump

Dette svarer de: – Vårt fokus har vært på utprisen til kunde, ikke førprisen

Verktøy.no:

Utdrag fra Forbrukertilsynets kritikk: Førprisen på de varene vi undersøkte, har aldri vært benyttet tidligere, og den reelle førprisen synes å ligge langt lavere enn den førprisen som ble benyttet som sammenligningspris.

Sjef for E-handel og logistikk hos verktøy.no, Knut Olaf Hauge, svarer:

– I denne prosessen har vårt fokus vært på utprisen til kunde – og ikke førprisen. Vi vil selvfølgelig etterkomme forslagene til endringer fra Forbrukertilsynet. De fleste av disse er allerede gjort.

Lampehuset:

Utdrag fra Forbrukertilsynets kritikk: For flere av produktene i bilagene var den samme prisen blitt holdt uendret over flere måneder. På Black Friday ble dette likevel fremsatt som tilbud. (..) Vi ser også at enkelte produkter er blitt gitt en tilbudspris under Black Friday, som deretter er blitt justert tilbake til den angivelig høyere tilbudsprisen de hadde før Black Friday.

Kjedeleder Dan Eng svarer:

– Lampehuset har ikke en praksis hvor prisene justeres opp i forkant av en salgskampanje, dette forekommer aldri. I perioden før Black Week hadde vi en salgskampanje, og det medfører riktighet at enkelte av de samme produktene var med i salgskampanjen under Black Week – noen til samme pris, men majoriteten av produktene hadde enda lavere priser under Black Week.

TILBUD HELE ÅRET: «Ifølge våre opplysninger var det helt siden mars mulig å kjøpe produktet Heine bordlampe til den samme prisen som ble presentert som tilbudspris under Black Friday», skriver Forbrukerrådet som eksempel. Foto: Skjermdump

Sport Norge:

Utdrag fra Forbrukertilsynets kritikk: Deres Black Friday-reklame må som helhet anses som salgsmarkedsføring som kommuniserer nedsatte priser. Slik markedsføring fordrer at prisene er nedsatt, men i deres Black Friday-kampanje er det grunn til å anta at varene uten førpriser ikke var nedsatt.

Sport Norge-sjef Odd Arne Larsen svarer:

– Etter Sport Norges syn vil ikke bruken av uttrykket «Black Friday» medføre at forbruker oppfatter at samtlige produkter i kundeavisen er nedsatte. Det må etter vårt syn være lov å markedsføre hva man har i sine butikker inn mot denne viktige handledagen. I den grad vår markedsføring er ulovlig, er det etter Sport Norges syn åpenbart at andre konkurrenter her går langt over streken.

Scandinavian Design Center:

Utdrag fra Forbrukertilsynets kritikk: I markedsføringen av produktet «Eva Solo knivblokk» justeres tilbudsprisen og det angivelige førprisgrunnlaget. At produktet presenteres med en tilbudspris og tilsynelatende fiktive førpriser er egnet til å villede.

Administrerende direktør i Scandinavian Design Center, Bank Bergström, svarer:

– Vi er helt enige med Forbrukermyndighetene i deres klage til oss. I det konkrete tilfellet de tar opp, har prisen på det enkelte produkt blitt feil pris, noe som skyldes en teknisk feil i systemet vi bruker til prising.

CDON.com: brev sendt fra forbrukertilsynet 18.12

Utdrag fra Forbrukertilsynets kritikk: Prisene som oppgis som produktenes «ordinærpris» har tilsynelatende enten ikke vært brukt på lang tid, ikke vært brukt i det hele tatt eller har vært brukt i svært kort tid tett opptil markedsføringstidspunktet.

Niclas Lilja, Investor Relations-ansvarlig hos Qliro Group, som eier CDON.com, svarer:

– CDON går gjennom materialet fra Forbrukertilsynet. Om CDON finner ut at noe er blitt feil, kommer de til å gjennomføre de justeringene som kreves for å minske risikoen for feil igjen. CDONs kunder skal naturligvis kunne stole på CDON.