Mattelærer Hanan Abdelrahman er del av et ekspertpanel bestående av psykologer, lærere, samlivsterapeuter og medisinske eksperter. De står klare til å svare på det du måtte lure på om ditt familieliv under korona. Send inn ditt spørsmål her.

Spørsmål:

Hei. Det virker som om mange barn sliter ekstra med faget matematikk. Hvorfor er det sånn? Er det noe grunnleggende feil med matteundervisningen? Jeg gjør mitt beste på hjemmeskolen, men møtes med et stort sukk. Har du noen tips og råd?

Hanan Abdelrahmans svar:

Tusen takk for et veldig fint og relevant spørsmål. Det er riktig at mange barn, unge og til og med voksne sliter med matematikk. Det kan være mange grunner til dette. Jeg mener at hovedårsakene er manglende tallforståelse, manglende relevans og manglende engasjement. Eller glede, om du vil.

Matte er som et hus som bygges stein på stein. Hvis grunnmuren ikke er solid nok, kan hele bygget rase. Tallsystemet vårt er et titallssystem og et posisjonssystem. Dette pugger elevene, men skjønner de egentlig hva det betyr?

Mattelærer Hanan Abdelrahman svarer på spørsmål om hjemmeskolen. Foto: Anders Baumberger

Det innebærer at vi grupperer i tiere, og at sifferets plass i tallet har noe å si for dets verdi. Tenk deg at vi har en stor kurv med egg. Ti egg fyller en eggekartong med plass til ti egg. Ti eggekartonger fyller et brett med plass til 100 egg, og ti brett fyller en boks med plass til 1000 egg, og så videre.

Slik fungerer titallssystemet vårt. I tallet 25 har sifferet 2 verdien 2 ganger 10, og i tallet 12 har sifferet 2 verdien 2 ganger 1. Vi må forklare forskjellen mellom siffer og tall og grunnen til at vi har akkurat ti sifre i titallssystemet vårt. Hadde vi gruppert i femmere i stedet for tiere, hadde vi hatt bruk for kun fem sifre.

– Hvem i huleste kjøper 50 meloner?

Når elevene bare pugger regler og ikke forstår det grunnleggende, blir matten noe tørt gørr som ikke har noen relevans for vår virkelige verden.

Mange tør ikke å innrømme at de ikke forstår det de driver med, og sier i stedet at de hater matte, eller at matte er kjedelig. Eller de stiller det klassiske spørsmålet: Hva kommer jeg til å bruke matten til?

Her er mattelærerens rolle av stor betydning for å legge til rette for varierte undervisningsmetoder som fenger, engasjerer og tenner en gnist. Undervisning som skaper helhetlig forståelse, konkretiserer og bygger på barnas interesser og virkelighet.

Hvilket barn i 2020 er interessert i denne Marie som gikk til markedet og kjøpte 50 meloner? Hun hadde 200 kroner med seg – hvor mye fikk hun tilbake? Hvem i huleste kjøper 50 meloner, og hvordan kan 200 kroner i tilfelle være nok for å kjøpe dem?

Jeg har ingen mirakelkur, men dette er mine konkrete råd:

  1. Fremsnakk matte, tall og mattelæreren. Be læreren om hjelp, råd og veiledning for å finne ut av ting sammen heller enn å snakke negativt om faget hjemmet.

  2. Grip sjansen hver gang du har muligheten til å integrere tall og matematikk i aktiviteter eller samtaler hjemme. Forklar og begrunn heller enn å tvinge.

  3. Hva er barnet ditt interessert i? Liker han eller hun for eksempel Minecraft? Hvorfor ikke jobbe med geometri og måling ved å bygge et hus i Minecraft? Eller bygge et miniatyrhus i garasjen med bestefar?

  4. Bruk kontanter når dere betaler for varer i butikken i stedet for bankkort. Det kan skape mange gode hoderegningssituasjoner.

  5. Si til ungen din at det er flere grunner til å velge matte, som professor Espen Andersen tidligere har skrevet om:

  • Bli smartere

  • Tjen mer penger

  • Unngå å bli lurt

  • Få det lettere i senere studier

  • Lykkes i en global verden

  • Mestre en verden i stadig endring

  • Være på parti med fremtiden og få reell studiekompetanse

  • Matte er interessant i seg selv og lukker ingen dører, og er dessuten kult

  • Matematikk er en skarp kniv for å skjære gjennom problemstillinger. Vil du ha en skarp kniv i din mentale verktøykasse – velg matte

I dag er metodene i matteundervisningen veldig annerledes enn da du gikk på skolen. Det er ikke lenger nok å bare pugge gangetabellen (selv om det er fortsatt veldig viktig), for det viser ikke nytteverdien av faget.

Jeg ønsker dere lykke til!

  • Les andre saker fra ekspertpanelet: