Denne filmen har berørt og engasjert flere hundretusen dansker, nå har den også nådd oss her hjemme.

Filmen, som er en del av en kampanje laget på oppdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i Danmark, skal friste særlig menn til å velge pedagogyrket og jobbe med barn. Men det er først og fremst menneskemøtene i filmen som gjør inntrykk.

— Takk for at du har vært med å gjøre meg til den jeg er

En av dem, en eldre mann. Han jobbet tidligere som pedagog i en barnehage i Danmark. Han tror han skal bidra i en kampanje der han skal snakke om sitt arbeid med barn. Men den som kommer inn den ledige stolen foran kameraene er et «gammelt barnehagebarn» som han raskt drar kjensel på.

— Hei, Thomas! Hei gamle dreng!

— Kan du huske meg?

— Deg glemmer jeg da ikke, kan du huske meg?

— Ja, det kan jeg. Jeg vil gjerne si takk for at du har vært med å gjøre meg til den jeg er. Den ro du hadde, den ro jeg husker fra den gang. Jeg var alltid trygg når jeg var sammen med deg. Det har jeg tatt med meg videre i livet, sier Thomas.

Møtes du ofte av et «ikke no'» eller «husker ikke»? Det er deg det er «noe galt med», ikke barnet.

STERKE MØTER: Tidligere ansatte i barnehager blir lokket til en kampanje, men blir overrasket over hvem de møter, «gamle barnehagebarn» som overrøser dem med takk og godord. Foto: Fra kampanjen «Pædagoger gør en forskel for livet».

Tagger en pedagog— Vi ser på tilbakemeldingene at folk blir berørt av filmen, det er høy grad av gjenkjennelse. Det er mange voksne som tagger og omtaler sine gamle pedagoger, eller de berømmer de pedagogene som er eller har vært viktige i livene til barna, sier Nathalie C. Larsen i kommunikasjonsbyrået LEAD Agency som står bakkampanjen.

Filmen har etter to døgn over 600.000 visninger og nær 8000 delinger på kampanjesiden alene.

Kampanjen «Pædagoger gør en forskel for livet» setter fokus på pedagogers betydning i barnehagen og ønsker å vekke menn til å velge denne yrkesveien.

I Danmark, som i Norge, er det vesentlig færre menn sammenlignet med kvinner som velger jobb som pedagog.

KJENNER SEG IGJEN: - Vi ser på tilbakemeldingene at folk blir berørt av filmen, det er høy grad av gjenkjennelse. Det er mange voksne som tagger og omtaler sine gamle pedagoger, eller de berømmer de pedagogene som er eller har vært viktige i livene til barna, sier Nathalie C. Larsen i kommunikasjonsbyrået LEAD Agency som står bak kampanjen. Foto: LEAD Agency

— Det er sterkt og flott å se. Filmen vitner om at den enkelte i barnehage og skole har stor betydning for barn og unge. Den understreker at barnehage er mer enn pass, skole er mer enn fag. Uttrykket «it takes av village to raise a child» passer godt her, sier professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl. Hvor mange fagutdannede har barnehagene?

— Mange gode historier der ute

Han synes budskapet er en viktig påminnelse, det er mange gode historier der ute fra barnehage og skole.

— Barn, de fleste allerede fra ettårsalderen, tilbringer mye av sin våkne tid i barnehage og skole. Menneskene de omgir seg med der er ekstremt viktig, foreldre er selvsagt også svært vesentlige, men et barn trenger flere enn bare foreldrene for å utvikle seg godt, sier Nordahl.

- Det er i møte med et mangfold av gode mennesker og voksne at barnet utvikler en positiv og sterk identitet, det former deg i hvordan og hvem du blir på sikt , mener han.

KUNNE VÆRT SPILT INN I NORGE OGSÅ: - Det er mange barn og unge i barnehage og skole som har hatt denne type eksistensielle møter med barnehagelærere, grunnskolelærer og andre ansatte. En slik film kunne helt sikkert også ha vært spilt inn i Norge, mener professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl. Foto: Høgskolen i Hedmark

Nordahl mener det generelt er god voksentetthet i norske barnehager, det er derfor gode forutsetninger for at norske barnehagebarn skal få slike gode møter å se tilbake på. Strever barnet med å leke alene?

— Gyllen mulighet til å si noe gode ord

De som står bak kampanjen tror årsaken til at filmen berører og fenger til dels har å gjøre med at dette er en faggruppe som vi normalt ikke blir takket så mye.

— Kampanjen skal bidra til å fremsnakke pedagogenes arbeid, og samtidig lokke flere menn til å se mulighetene i en jobb som pedagog for de yngste. Det pedagogiske arbeidet er faglig utfordrende og attraktivt. I tillegg har det enorm betydning for barns utvikling og fremtid. Det er negativt at andelen menn i det pedagogiske personalet er så lav i barnehagene når vi vet at barn har behov for å speile seg i både mannlige og kvinnelige rollemodeller, sier Danmarks minister for børn, undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby.

LOKKE MENN: - Kampanjen skal bidra til å fremsnakke pedagogenes arbeid, og samtidig lokke flere menn til å se mulighetene i en jobb som pedagog for de yngste, sier Danmarks minister for børn, undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby. Foto: Flemming Leitorp

— For noen kan den gode pedagogen være forskjellen - Hva kan en god pedagog bety i livet til et barn?

— Mens en god pedagog gjør at enkeltbarnet føler seg sett og anerkjent, vil en dårlig pedagog dessverre kunne bety det motsatte. I barnet ligger det et potensiale som ikke blir forløst, en dårlig pedagog kan bidra til at barnet slutter å tro på seg selv,sier Nordahl.

- For noen kan den gode pedagogen være forskjellen mellom et liv med mange belastninger og et liv som blir rimelig bra. Det gjelder særlig sårbare barn, de vi kaller løvetannbarn som klarer seg på tross av , men også for barn uavhengig av forhold rundt kan en god pedagog ha eksistensiell betydning. Jeg husker Jan Kjærstad var raskt ute med å takke sin lærer i grunnskolen da hanfikk Nordisk Råds litteraturpris. Han takket for at læreren hadde bidratt til å skape en forfatter. Det handler om å bli peilet inn på evner og forutsetninger du har som menneske, men som du kanskje ikke ser eller tror selv, sier han.

Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst.