Eksplosjoner, angstfulle mennesker og en alien som flekker tenner. Det var noe av det ventende på Oslos T-banestasjoner fikk se når reklamevideoer for kinofilmen «Alien: Covenant» ble vist på Ruters storskjermer i mai.

Se reklamevideoen lenger ned i saken.

Så skremmende var reklamen, at tobarnsfar Per Kristian Sbertoli så seg nødt til å sende en klage til Forbrukerombudet. Filmen har aldersgrense 15 år.

– Jeg har to små barn, og datteren min på fire er veldig lettskremt. Heldigvis har ikke hun sett denne filmen, men vi tar ofte T-banen sammen, og da får man jo disse reklamevideoene i storformat rett foran ansiktet når man ruller inn på stasjonene.

REAGERER: Tobarnsfar Per Kristian Sbertoli sendte klage til Forbrukerombudet da han så reklamevideoene på T-banestasjonene i hovedstaden. Foto: Zero

– Kan skape frykt

For få uker siden sendte Sbertoli en klage til Forbrukerombudet, som konkluderer med at reklamen bryter med god markedsføringsskikk og dermed var ulovlig.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth skriver følgende i et brev til Ruter:

«Dette er bilder som helt klart kan skape frykt hos barn. Selve filmen er gitt aldersgrense 15 år, fordi den inneholder scener med angstskapende stemning og flere blodige skrekkeffekter. Denne typen reklame skal ikke vises i offentlige rom hvor barn ferdes.»

Se reklamevideoen her:

Video: Per Kristian Sbertoli

Strengere krav til reklame som barn kan se

Haugseth utdyper til oss:

KRITISK: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth har konkludert med at Ruter har brutt god markedsføringsskikk. Foto: Kimm Saatvedt

– Reklamefilmer i offentlig rom får en kraftigere virkning, og spesielt på barn. Du står vanligvis i ro og venter på T-banen, og slipper sånn sett ikke unna innholdet. Det er de skremmende og voldelige elementene i filmen vi reagerer på.

Hun understreker at Markedsføringsloven stiller strengere krav til reklame som også barn kan se.

– Barn har rett til ikke å bli utsatt for denne type voldsomme inntrykk uten å kunne beskytte seg mot det. Både produsenten, distributøren og den som ellers legger til rette for at reklamen vises, har ansvar for at barn ikke utsettes for reklame med blant annet skremmende innhold, sier forbrukerombudet.

Har du tips om lignende saker? Send oss en e-post!

Ruter beklager

Pressevakt i Ruter, Sofie Bruun, skriver følgende i en e-post til oss:

«Ruter beklager det inntrufne, som skyldes en svikt i rutinene. Vi har fulgt opp saken, og filmen ble vist sist i uke 20.

Vi vil ha et møte med de involverte parter for å sikre at dette ikke skjer igjen, og kommer blant annet til å se på rutinene rundt publisering av slikt reklamemateriell.»

– Bør forholde seg til samme regler som TV-kanaler

Småbarnsfar Sbertoli håper Ruter nå vil ta en ny gjennomgang av hva slags type innhold som er akseptabelt å sende på reklameflatene.

Han mener selskapet bør gjøre som TV-kanaler, og forholde seg til vannskilleprinsippene (regel om at program med innhold som kan være til skade for mindreårige seere, sendes etter klokken 21.00, journ.anm.).

– Jeg tenker Ruter bør forholde seg til samme type reglement som TV-kanaler. Kanskje burde det til og med være enda strengere. I det offentlige rom har ikke seerne noe valg, og jeg som forelder kan ikke skjerme mitt barn for dette når vi tar T-banen, avslutter Sbertoli.

Ønsker du å få med deg lignede saker? Vi har en egen Facebook-gruppe og Twitter-profil for Familie og oppvekst.