Orkla, Tine, Coca-Cola, Lerøy, Nortura, Nestle, Unilever og Q-Meieriene sier det samme: Mindre sukker, uten palmeolje, mindre salt og mindre fett. Og økologisk.

– Men smaken er alltid helten, sier konserndirektør for marketing og innovasjon Arve Heltne i Orkla, Norges største leverandør til dagligvaremarkedet til Aftenposten.

– Folk blir mer og mer bevisst på sunne valg. Det tar vi på alvor, både når det gjelder helt nye produkter og justeringer på de gode gamle slagerne, fortsetter han.

Internasjonalt lykkes kun tre av ti innovasjoner i dagligvaremarkedet. Orkla sier de lykkes med rundt syv av ti.

Nå står flere nylanseringer på rekke og rad i møterommet med det treffende navnet Grandiosa, som Aftenposten blir vist inn i.

Sunnhet

Men det er ikke pizzaene han trekker frem i dag. Som alle andre som lager mat til det norske folk, er det sunnhet som er gjennomgangsmelodien i de aller fleste produktene.

Stem selv

Orkla har to helt nye serier «Småsulten» og «Bare Bra». Begge skal være sunnere alternativer enn de nærmeste konkurrenter.

– Småsulten gir naturlig energi, basert på nøtter, og popcorn, enten i porsjonsposer, som vi kjenner fra før, eller barer og en litt større popcorn-pose, sier administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks.

De mener dette er alternativet til mer usunne varianter som chips og sjokolade.

Bare Bra-serien er ris, granola, müsli og grøt.

– Vi har jobbet hardt for å få den gode smaken. Eksempelvis er granolaen marinert i sunne ingredienser som eple og ikke sukker eller honning. Det gir en søt, men helt naturlig smak, sier Heltne.

Kjøttdeig med grønnsaker og vegetar

Kjedene har også sine nye varianter. I Norgesgruppen lanseres blant annet kjøttdeig med grønnsaker, Firstprice husholdningssaft med mindre sukker og sukkerfri brus.

Coop satser stort på vegetar-produkter og øker dem med 50 prosent.

Coop har også ryddet litt i saltinnholdet, etter at Aftenposten avslørte at knekkebrødet deres hadde så mye salt i seg at ernæringseksperten advarte mot å gi dette til barna hver dag.

Rema har kastet ut en rekke kjente merkevarer som Colgate, Palmolive, Lerum syltetøy og Hansa Borg, for å gi plass til andre varer. Blant annet får de inn mer økologisk pasta fra Italia, glutenfrie knekkebrød, cookies og müsli, samt en lunsj-serie med kakemikser, frosne rundstykker, kaffe og syltetøy fra Kolonihagen.

Også Rema satser på å lure inn grønnsakene i kostholdet. De lanserer både kjøttkaker, karbonader og pølser med grønnsaker. Kjøttkakene og karbonadene har 48 prosent grønnsaker.

Meieri-nytt

Tines konkurrenter Q-Meieriene og Synnøve Finden kommer begge med alternativer til meierigiganten. Q med Crème Fraîche, og Synnøve med Kefir. Dette er områder hvor Tine tidligere har vært alene.

Tine legger bredsiden til og kommer med nye smaker. Barneyoghurten Sprett kommer i en frukt- og grønnsaksversjon. Synnøve satser også på nye smaker, som gresk yoghurt med Aloe-Vera.

Ny Coca Zero

Sunt er det kanskje ikke, men sukkerfrie varianter av brus er alltid en slager. Coca-Colas største satsing i år er en ny variant av Coca-Cola Zero. Denne skal, ifølge Coca-Cola-sjefen i Norge, Stein Rømmerud, smake mye bedre enn den gamle varianten.

Dette er et ledd i kampen mot Pepsi Max og Coca-Cola kommer etter det Aftenposten kjenner til, å bruke et tosifret millionbeløp på å markedsføre denne sukkerfrie, svarte drikken.

Eksklusive varer til ulike kjeder

I år som i fjor er det noen varer som kun kommer i enkelte kjeder. Men i tiden fremover vil vi se enda mer av det, blant annet fordi dette er en del av Remas «bestevenn-strategi».

For dem betyr det at de kaster ut leverandører og varer for å gi plass til varer som produseres kun for Rema. Eksempler i høst er at Tine har produsert økologisk melk til Rema og Sørlandschips har laget økologiske varianter til samme kjede.

Nå i år kommer blant annet Totenflak fra Kims kun i Norgesgruppen. Det samme gjelder pizza fra Pizzabakeren.

Siden Hansa Borg er utelatt fra de aller fleste Rema-butikkene, vil du heller ikke finne nylanseringen deres, Hansa Pilsner Økologisk i butikkene i blått, hvitt og rødt.

Også Lerum syltetøy er ute i kulden hos Rema, så deres nye moste jordbærsyltetøy finner du i andre kjeder. Den nye solbær- og ingefær-drikken vil være tilgjengelig over alt.

Må jo kose oss litt ...

Men ikke alt er bare sunt, uten sukker og salt. Nye sjokolader, lakris, desserter, chips og kaker kommer også til å finne veien ut i hyllene.

Orkla forsøker seg med en blanding av sjokolade og lakris, etter at de kjøpte opp selskapet Lakrisgutta. Tine lanserer iskaffe med en dash karamell, Rema kommer med nye fryste kaker og Unilever leverer til iselskere nye versjoner av Ben & Jerry’s.

Freia, som eies av Mondelez, kommer blant annet med en melkesjokolade med Smil karamellfudge og et dryss havsalt, Daim-rull og en tynnere og sprøere versjon av den kjente kjeksen Oreo.