Du har vært sammen med barnet ditt dag og natt i nærmere ett år. Ingen kjenner babyen din bedre enn deg.

Plutselig er tiden inne for barnehagestart, og du må overlate ansvaret for det kjæreste du har til noen andre. Det kan føles vanskelig å gi fra seg kontrollen og ha tillit til at barnet ditt blir ivaretatt på best mulig måte.

– Samarbeid mellom hjem og barnehage er helt avgjørende for at barn skal ha det bra. Barn tilbringer mange av sine våkne timer i barnehagen, og de trenger at foreldre og ansatte sammen tar ansvar for å skape helhet og sammenheng i deres liv, sier May Britt Drugli.

Drugli er professor i pedagogikk ved NTNU, underviser barnehagelærere og har skrevet bøker om foreldresamarbeid. I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver slås det fast at det er de ansatte som skal legge til rette for god dialog med foreldrene.

– Men foreldrene må også ta sin del av ansvaret for at samarbeidet skal fungere.

Anne Greve er professor i barnehagepedagogikk ved Oslo Met og har 17 års praksis fra barnehage. Hun er av samme oppfatning.

– For mange, særlig førstegangsforeldre, kan det være skummelt når barnet skal begynne i barnehage. Det aller viktigste er å få til et godt samarbeid. Det er barnehagens ansvar, men det forutsetter at foreldre er åpne om små og store bekymringer, sier hun.

Alt samarbeid bør ha barnet og barnets beste i fokus. Når foreldre og ansatte får det til, vil det også være mulig å jobbe sammen om vanskelige tema hvis det trengs, mener Anne Greve (til venstre) og May Britt Drugli. Foto: Oslo Met, privat

Her er syv punkter de mener kan bidra til å gjøre samarbeidet enklere:

1. Del informasjon om barnet ditt

For at barnehageansatte skal kunne forstå og møte barnet på en god måte, må foreldrene dele sin kunnskap med de ansatte.

– Fortell de ansatte det du mener er relevant om barnets erfaringer og liv utenfor barnehagen. Hvis det skjer noe spesielt i familien, vil de ansatte kunne bidra til å støtte barnet dersom de får informasjon om dette, sier Drugli.

2. Snakk om bekymringene og still spørsmål

Snakk med de ansatte om bekymringene dine i stedet for å tenke at du er til bry eller stiller for store krav, oppfordrer Greve.

– Jo tidligere du tar opp eventuelle problemer, desto enklere er de å løse. Foreldrene er eksperter på sine barn, barnehagelærerne er eksperter på barn i grupper. Alle foreldre kan ikke regne med å få gjennom sine krav eller ønsker, men man kan snakke om dem og finne gode løsninger.

Hvis det er noe du som forelder undrer deg over eller er uenig i, bør du ta dette opp med de ansatte så fort som mulig, råder Drugli.

– Det er viktig at du som forelder har god informasjon om det som foregår i barnehagen og at du kjenner deg trygg på at barnet har det bra. Det bør være lav terskel for å stille spørsmål til de ansatte.

Dette må også gå andre veien, påpeker hun.

– Noen ganger vil ansatte stille spørsmål til deg som forelder om forhold knyttet til barnet. Da bør du i utgangspunktet være innstilt på å delta i en dialog. Noen ganger trenger de mer informasjon fra deg for å kunne ta seg best mulig av barnet i barnehagen.

3. Vær løsningsorientert

Når barnehagepersonell tar opp ting med foreldre, er det som regel ikke ment som kritikk eller for å gi dårlig samvittighet, men for å finne gode løsninger som alle kan leve med, sier Greve.

– Vær lyttende og respektfull og unngå å være for bastant. Barnets beste må alltid være i fokus. Foreldre har krav på å bli møtt med respekt, men det har også barnehagepersonell.

Hun forteller at foreldre som til stadighet henter ungene for sent eller mangler bleier og utstyr til barnet, kan være et kjempeproblem.

4. Lag gode rutiner ved bringing og henting

For barn er det viktig med gode daglige overganger mellom hjem og barnehage. Forskning viser at foreldre ikke alltid er klar over hvordan de best kan støtte barnet sitt i disse situasjonene. Noen foreldre går for raskt og noen foreldre blir for lenge. Begge deler kan gjøre det vanskelig for barnet, forteller Drugli.

– Hvis foreldre føler seg usikre på hvordan støtte barn som for eksempel gråter når de går om morgenen eller hvordan håndtere at barnet avviser dem ved henting, kan du be om å få drøftet bringe- og henterutinene med de ansatte.

Greve fremhever viktigheten av å hjelpe barnet med å få oversikt over dagen. Rutiner gir barnet forutsigbarhet og følelsen av kontroll.

– Det kan være kaotisk å komme inn i barnehagen på morgenkvisten. Kanskje du og barnet ditt kan gjøre det til en vane å legge matboksen på et fast sted sammen, si ha det i vinduet eller vinke i døren, foreslår hun.

Hun advarer foreldre mot å bruke lengre tid enn nødvendig på å ta farvel med barnet. Det kan skape mer usikkerhet og bidra til at avskjeden blir tøffere.

– Det barnet vil mest av alt, er at foreldrene skal være sammen med dem hele dagen, men her må man være bestemt. Dersom du er bekymret for hvordan det går etter at du er dratt, kan du be om å få en tilbakemelding i løpet av dagen.

For å gjøre avskjeden enklere, kan det være en idé å avtale med en ansatt at en leke barnet liker godt, venter på ham eller henne når dere kommer om morgenen, foreslår Greve. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

5. Vis positiv interesse for barnets liv i barnehagen

Som forelder bør du være opptatt av barnets opplevelser i barnehagen. Når foreldrene viser interesse for det barnet driver med i barnehagen og snakker positivt om det som skjer der, er det lettere for barnet å finne seg til rette.

– Hvis de ansatte jobber med spesielle tema som for eksempel språk, følelser eller ulike fagområder, vil det være en fordel for barnet at du som forelder også følger opp noe av dette hjemme. Det vil i stor grad fremme barnets læring og utvikling, tipser Drugli.

6. Husk at de ansatte jobber med en gruppe barn, ikke bare ditt barn

Drugli forteller at enkelte foreldre kan komme med «bestillinger» til de ansatte om hvordan deres barn skal ha det i ulike situasjoner i barnehagen. Da er det viktig å huske at barn normalt svært raskt forstår at forholdene hjemme og i barnehagen er forskjellig og at det sjelden er noe problem for dem å forholde seg til det. Tvert imot vil ulike erfaringer berike barnas liv og gjøre dem mer fleksible og robuste, minner hun om.

– Det vil ikke være mulig for ansatte å følge hvert barn like tett som foreldre kan gjøre hjemme. I barnehagen er barnet en del av barnegruppen, med de styrker og begrensninger det har. Foreldre skal selvsagt si ifra hvis de mener oppfølgingen av barnet er mangelfull.

7. Gå i dialog om mat og søvn

Mange foreldre har i dag sterke meninger om hva deres barn skal spise og ikke spise. Som forelder må man være klar over at de ansatte ikke alltid har mulighet til å følge opp individuelle kostholdskrav for hvert enkelt barn, påpeker Drugli.

– Mange barnehager stiller derfor krav om legeattest på allergi eller lignende dersom barnet har spesielle behov når det gjelder kost. Dialog rundt mat i barnehagen og hva som er mulig å få til, er sentralt.

Barnets søvnbehov er også ofte opphav til misnøye og uenighet, erfarer hun.

– For de yngste barna gjelder at de trenger å få sove når de er trøtte og gjennom dyp søvnfase. Det fungerer sjelden særlig bra når foreldre ber ansatte om å regulere søvnen til små barn.

Noen ganger ønsker foreldre å korte ned eller droppe sovingen i barnehagen for å sikre at barnet sovner tidligere på kvelden.

– Det kommer ingenting godt ut av å holde et stuptrøtt barn våkent, men det å finne tilpasset opplegg for hvert enkelt barn, pleier å være uproblematisk. Barnehagepersonalet er ekstremt fleksible på dette området, forteller Greve.

En ekstra oppfordring:

Husk navnelapper på klær og utstyr

Det er fort gjort at luer og votter forsvinner i løpet av dagen, og noe av det mest slitsomme Greve husker fra sin tid som barnehagelærer var å lete etter eiendeler i en fullstappet garderobe med slitne barn og utålmodige foreldre.

– Dersom klær og utstyr er merket med navn, blir jobben med å finne riktig eier, mye enklere, sier hun.

Denne saken er inspirert av en artikkel fra The New York Times.

Har du tips til forbrukersaker som gjelder barn og familieliv? Send en e-post.