Julemarsipan, julemat og julebrus er allerede på plass i landets butikker – til manges frustrasjon.

– I Obs har vi over 300 ulike juleprodukter tilgjengelig. De færreste butikkene har tatt inn alle disse produktene, men nok julevarer til at man får en god smak av høytiden.

Kjededirektør i Obs, Knut Wellerop, viser frem noen av juleproduktene som Obs Alnabru har satt ut i butikken. Julebrus er spesielt populært. Foto: Kjetil Flygind

Én milliard i måneden

Julebrus, julemat og julegodteri er satt frem på Obs Alnabru i Oslo.

– Det er et marked for det. Ellers hadde vi ikke satt inn julevarene nå, sier kjededirektør Knut Wellerop i Obs Norge.

Obs dobler omsetningen i desember, forteller han. Totalt omsetter Obs for ni milliarder kroner i året. Den desidert viktigste perioden er tiden vi nå går inn i.

I tiden før jul omsetter butikkene hans for rundt én milliard kroner i måneden. Den siste uken før julaften er den med høyest omsetning gjennom hele året.

Wellerop viser til at de gjennom sitt kundeprogram får innsikt som viser at kundene vil ha juleprodukter allerede nå.

– For julebrusfansen kommer ikke julebrusen ett sekund for tidlig. Julebrus kunne vi nok solgt hele året. Men det er ikke noe kjøpepress, altså. Det er helt frivillig å handle disse varene nå, sier Wellerop og smiler.

Julehandel er god butikk. Det er også noe av grunnen til at juleproduktene er å finne i butikkene allerede nå. Foto: Erik Johansen, NTB scanpix

Ber kundene være obs

Minst like viktig som kroner og øre er posisjoneringen i markedet.

– Planleggingen av julen starter like over sommeren. Da har man for lengst evaluert julen i fjor, sier Wellerop.

– Er det varer som får ny innpakning til jul for at det skal selge mer?

– Nei, det er ikke mye vi pakker om til jul. Det er unike julevarer. Det sier seg nesten selv når jeg sier vi kommer med 500 varer.

Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel i Forbrukerrådet, ber likevel kundene være oppmerksomme.

– Dette bekrefter at butikkene tjener gode penger på sesongprodukter. Man utvider gjerne de ulike sesongene og strekker i sesongstarten. Noen forbrukere synes det er greit, andre synes det er litt tidlig. Men når butikkene øker inntjeningen, er det fordi forbrukerne ønsker det, sier Instefjord.

Det står sjelden på utvalget når butikkene setter inn støtet før jul. Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix

– Viktig for mange

– Å selge juleprodukter er ikke mer kynisk enn å selge andre produkter som folk vil ha. Å kjøpe et rimelig produkt i god tid, som du likevel trenger, er jo å være en god forbruker. Kjøper man i siste sekund, blir det naturligvis dyrere. Erfaring viser at slike produkter selger, så det er en helt vanlig kombinasjon av tilbud og etterspørsel, sier professor ved Høyskolen Kristiania og ekspert på forbrukeradferd, Runar Døving .

– Handelsstanden får ufortjent kritikk når de faktisk gir folk mulighet til å få tak i det de trenger for å arrangere jul.

En ribbetallerken klar til servering. Men du trenger ikke vente helt til jul med å smake. Allerede nå får du kjøpt ribbe, pølser, medisterkaker, pinnekjøtt og lutefisk i butikkene. Foto: Trygve Indrelid, Aftenposten

Må være lønnsomt

Marsipan er gjerne det første juleproduktet som finner veien til butikkhyllene.

Robert Rønning, kommunikasjonsdirektør i Orkla (Nidar, som produserer julemarsipan, er eid av Orkla), sier tidspunktet for når man får kjøpt julemarsipan, har vært det samme i 30 år.

– Vi er avhengig av en viss salgsperiode for at det skal være lønnsomt å produsere julemarsipan. Å komme med dette i desember vil ikke være økonomisk forsvarlig, og vi vil heller ikke rekke å få det ut til butikkene. Distribusjonen tar flere uker, sier Rønning.

– De butikkene som ønsker det, kan hente julemarsipan i månedsskiftet september/oktober og plassere det ut. Det er helt opp til butikkene selv, opplyser Rønning.

Det er enorme mengder marsipan som finner veien ut til butikkene i tiden før jul. Her fra Nidar i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

650 tonn marsipan

Det er ingen tvil om at nordmenn er glad i julegodt. Bare Orkla produserer 650 tonn julemarsipan. Blant annet 8,5 millioner marsipanpølser og flere millioner små og store julegriser.

Det betyr penger i kassen.

– Butikkene selger samlet sett julegodteri for cirka 250 millioner kroner i oktober, november og desember. Orkla-produsentenes andel av dette salget er rundt 120 millioner, sier Rønning i Orkla.

Julemarsipanen kom på markedet i 1915. Den blir nok værende i noen år til.