Facebook-muffins, emoijis på pinne, goodiebags og lykkelige entreprenører som forteller hvordan Facebook har gitt dem suksess.

Sjarmoffensiven til Facebook er til å ta å føle på under åpningsfesten av konsernets Norges-kontor tirsdag ettermiddag.

— Vårt tiårsperspektiv er å forandre verden. Vi har 3,2 millioner brukere i Norge, og det norske markedet er veldig spennende, sier Rune Paulseth, landssjef for Facebook Norge idet han ønsker 150 gjester velkommen.

Alle er direkteinvitert med utgangspunkt i at de er gode kunder for norgesavdelingen til Facebook.

Medieledere ser etter annonsekronene

FACEBOOK-MUFFINS. I dag har Facebook en markedsandel på fire prosent i Norge, der 70 prosent av inntektene kommer fra mobile enheter. De ønsker å ta en større del av kaka. Foto: Elin Stueland

Fire personer skal nå betjene salgsfunksjonene for det norske markedet til Facebook. I dag har Facebook en markedsandel på fire prosent i Norge, der 70 prosent av inntektene kommer fra mobile enheter. — Vi har definitivt en mulighet for å vokse her til lands. Det er begrenset antall brukerne i Norge, men inntektene ser vi store muligheter for, sier Paulseth entusiastisk.

Flere medieledere er på plass under åpningen, og nettsjef i NRK, Frank Gander, er blant de som ser at etableringen kan være en skjerping av konkurransen.

— Dette kan bety en tettere dialog rundt kommersielle muligheter og samarbeid med mediehusene, men samtidig innebærer det også en ytterligere skjerpelse av kampen om annonsekronene.

Gander tror likevel det kan finnes en fordel for norske medier.

— Nå har Facebook muligheter til å sikre seg en større innsikt i de utfordringene norsk mediebransje står overfor i et relativt lite norsksprålig marked.

Den ferske landssjefen for Facebook tror ikke det lokale kontoret vil endre situasjonen for mediebransjen.

SPESIELT INVITERTE. 150 personer var invitert til Facebooks åpning tirsdag. Foto: Elin Stueland

— Jeg er også bekymret for utviklingen i norske medier, men det er mange grunner til at de sliter. Bransjen har ikke sørget for å ta en så stor andel av mobilmarkedet som de burde sikret seg, dessuten har det nye, programmatiske salget også vært med på å ta bort noe av inntjeningen i Norge. Men jeg tror at dette vil rette seg opp over tid. Husk at Facebook bare har fire prosent av markedet - og jeg har tro på norske medier. - Hvordan vil en vanlig Facebook-bruker i Norge merke at dere er etablert i Oslo?

- Vi er en global plattform med faste støttefunksjoner, så dette handler mest om det kommersielle, vi kommer ikke til å bistå med brukerstøtte.

Facebook, Twitter m.fl. har inngått avtale med EU om å fjerne hatefulle ytringer på sosiale medier:

Statsministeren: — Verden er blitt mindre

Statsminister Erna Solberg åpner Norges-kontoret med å ytre litt misnøyd med algoritmene som kun serverer henne saker som passer for damer over 50. — Men jeg liker jo rap, det skjønner ikke Facebook, understreker Solberg. .

STATSMINISTEREN. Erna Solberg sto for den offisielle åpningen av kontoret. Foto: Elin Stueland

Hun er opptatt av entrprenørskap og lyttet til tre grundere som mener Facebook og Instagram har gjort grunderlivet enklere. — Verden er blitt mindre og mulighetene større med sosiale medier, jeg synes det er fint at Facebook etablerer seg i Norge, og ser frem til samarbeidet, sier statsminister Solberg.

Interessert i Facebooks rolle i samfunnet? Da anbefaler vi disse: