– Datatilsynet har gitt Gator AS pålegg om å stanse all behandling av personopplysninger om sine kunder da de ikke har sørget for god nok informasjonssikkerhet i smartklokkene de leverer.

Det opplyser Datatilsynet i en pressemelding tirsdag. Ettersom GPS-klokkenes funksjoner er avhengige av å behandle personopplysninger, innebærer dette at klokkene vil slutte å fungere.

Vi har tidligere skrevet om de alvorlige sikkerhetshullene i GPS-klokkene for barn, men det er rutinene i behandlingen av personopplysninger som gjør at Datatilsynet har fattet dette vedtaket.

– Gator har etter vår mening ikke kontroll på hvilke opplysninger som samles inn og hvem de brukes av, eller hvilke andre selskaper som har tilgang til opplysningene. Blant annet legger vi til grunn at data overføres til Kina uten at forbrukerne er informert om det, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

– Det må stilles svært høye krav til sikkerhet i slike produkter, og selskapene som selger disse klokkene, må ha full kontroll på datastrømmen og hele økosystemet som opplysningene beveger seg i, sier Thon.

Gator: – Vi jobber på spreng

Gator må stanse behandlingen av persondata innen 29. desember, med mindre de klarer å bevise at de har ryddet opp i alle problemene.

– Vi forstår vedtaket og erkjenner at rutinene rundt vår behandling av personopplysninger ikke er i henhold til kravene fra Datatilsynet, sier Morten Sæthre, markedssjef i Gator Norge.

– Vi er i ferd med å iverksette nye rutiner for å etterkomme kravene fra Datatilsynet, sier Sæthre.

Nå jobber de på spreng for å hindre at forbrukerne opplever at klokkene slutter å fungere.

– Vi legger ned masse arbeid og jobber døgnet rundt for å få til dette, sier Sæthre.

Oppfordrer kundene til å heve kjøpet

FLERE KLOKKER: Leverandørene som selger Xplora- (t.v.) og Viksjord-klokkene (i midten), har fått et varsel om lignende pålegg som Gator. Foto: Morten Uglum

I en pressemelding oppfordrer Datatilsynet folk som har kjøpt Gators produkter, til å kreve pengene tilbake.

– Datatilsynet vil i første omgang oppfordre forbrukerne til å henvende seg direkte til virksomheten der smartklokken ble kjøpt hvis de ønsker å heve kjøpet. Dersom de ikke når fram med kravene sine, kan de kontakte Forbrukerrådet som bistår med klagebehandlingen, heter det i pressemeldingen.

Også GPS for barn, som selger Viksfjord-klokken, og PepCall, som selger Xplora-klokken, har fått varsel om lignende vedtak. De to leverandørene har fått frist på seg til 15. desember med å komme med et svar. I disse tilfellene er det altså ikke fattet et endelig vedtak ennå.