Vi er blitt vant til å ha tilgang til musikk og TV-serier overalt for en fast, månedlig pris. 2019 ser ut til å bli året da også dataspillene tar et viktig skritt i retning strømming.

Fordelene med strømming er i teorien mange: Spillerne kan slippe å kjøpe inn kostbare konsoller eller spill-PC-er stadig vekk. Utviklerne kan eksperimentere med helt nye prismodeller. Spotify og Netflix har vist oss hvor suksessrike abonnementer kan være.

Jeg var til stede og testet teknologien da den ble presentert for første gang i San Francisco – i 2009! Da ante jeg ikke at det skulle ta ti år før teknologien var klar for «prime time». Riktignok har lignende strømmetjenester vært tilgjengelig i andre land, og enkelte andre aktører har forsøkt seg også i Norge. Men det har aldri tatt av. Kvaliteten på spillopplevelsen har simpelthen vært for lav, spillbibliotekene for slappe.

Sony satser på abonnement med sin ferske Playstation Now-tjeneste. Den ble lansert tirsdag i Norge. For 85–145 kroner måneden (avhengig av om du betaler for et helt år eller en måned av gangen) kan du abonnere på fri bruk av hele 600 spill. Det snedige med tjenesten er at du også kan laste ned mange av spillene (ikke alle) til en Playstation 4. Da får du samme kvalitet som om du kjøper på vanlig måte. Det vil ta luven av kritikken fra en del av de mest kravstore kritikerne.

Utvalget er stort. Enkelte eldre storspill fra Playstation er med, men de nye titlene mangler. Foto: Sony

Førsteinntrykket

Jeg har testet noen timer. Førsteinntrykket av spillopplevelsen var ikke så bra. Selv om at jeg ikke fikk noen advarsel om dårlig nettforbindelse, opplevde jeg uakseptabelt mye hakking i både bilder og lyd. Playstation 4 sto rett ved siden av en topp moderne trådløs mesh-ruter med 1000 Mbit nettlinje, så det burde ikke være problemet. I tillegg var det tidvis ventetid for å slippe til på serveren. Det kan skyldes gratis prøveperiode og ekstra pågang i starten. Men det virker ikke helt moderne.

For å gi systemet en siste sjanse, prøvde jeg å koble en nettverkskabel rett i spillkonsollen. Det ga en helt annen opplevelse. Det aller meste av hakking var borte. Selv på spill som krevde svært kort reaksjonstid var det mulig å ha en god opplevelse.

Den store begrensningen ligger i at bildet fortsatt er litt synlig komprimert. For en som er opptatt av detaljer, vil det merkes at oppløsningen er litt dårligere. Men selve spillopplevelsen holder nok teknisk mål for mange av de mindre kravstore brukerne. Siden mange har kabeluttak rett ved TV-en, tror jeg ikke kravet om fysisk kabel vil være så problematisk. Har du modemet ditt et annet sted i huset, derimot, vil du slite.

Teknikk betyr ikke alt

Problemet ligger snarere i spillutvalget. En ting er at du plutselig må skru på familiekontroll dersom du har barn i huset, for nå kan alle brukere velge og vrake i et enormt bibliotek av til dels blodige spill med 18 års aldersgrense. Et større problem er det at så godt som ingen ferske stortitler er tilgjengelige. Men hvis du ikke er så nøye på at innholdet er nytt, er det en hel masse eldre spill av høy kvalitet du kan velge blant her. Nye skal legges til hver måned.

Også Microsoft har vist frem sitt strømmespillprosjekt kalt Xcloud denne uken. Windows-kjempen vil gi deg avanserte, ferske konsollspill med maks kvalitet på mobiltelefonen ved hjelp av strømming. Trolig har selskapet registrert at 5G-nettet er under utbygging. Når det er oppe og står, vil brukerne få langt mindre ventetid (latency) enn i 4G-nettet. Det åpner for krevende bruksområder som spillstrømming. I en demo viste de det ferske spillet Forza 4 på en mobil. Det gjenstår å se om de lykkes i praksis.

Nå kommer Google også

Sony og Microsoft er nok begge spent på hva Google skal lansere på tirsdag kveld i San Francisco. Ryktene vil ha det til at søkemotorkjempens første satsing i spillmarkedet blir en egen konsoll for strømming. Google ventes i hvert fall å satse på en lignende abonnementsmodell som Sony nå har.

Betatesting av Googles såkalte Project Stream tyder på at løsningen kan ha livets rett i hvert fall teknisk. Selskapet har en fordel gjennom å kunne koble seg tett inn i Chrome, selskapets egen nettleser. Det store spørsmålet er imidlertid ikke lenger om spillstrømming teknisk sett kan fungere godt nok. Dette funker nå.

Dataspill er uforholdsmessig dyre å kjøpe for å teste ut, men også uforholdsmessig billige for dem som velger å legge ned hundrevis av timer i en tittel. Det store spørsmålet er om noen av disse teknokjempene kan tilby oss abonnement med spill mange nok vil ha – til en pris vi er villig til å betale.