Nylig lanserte «Pokémon Go»-utgiverselskapet Niantic «Pokémon Go Plus» i samarbeid med Nintendo. Det er den første dingsen som kan kombineres med det ekstremt populære mobilspillet «Pokémon Go».

Dingsen ser ut som en blanding av en rød pokeball og gps-markørene i Google maps, og kan festes i en reim rundt håndleddet. Den vibrerer og lyser når man er i nærheten av et pokestop eller en pokemon, og man kan også bruke den til å hente gjenstander eller fange pokemon, uten å ta fram telefonen, skriver Aftenbladet.

På nettsidene sine skriver Niantic at spillet på denne måten kan innlemmes mer i dagligdagse aktiviteter, slik at man for eksempel kan løpe, gå tur, leke med ungene eller besøke biblioteket uten å måtte stirre på skjermen hele tiden, men også uten å gå glipp av nyttige gjenstander i spillet. Pris cirka 500 kroner.

350.000 spillere i Norge

350.000 nordmenn åpner denne mobilappen hver eneste dag. Foto: Pressefoto

NRK Kulturnytt meldte mandag at det nå er 350.000 personer som spiller «Pokémon Go» daglig i Norge, og at 60 prosent av disse er under 30 år. Det kom også fram at spillets popularitet er i ferd med å flate ut. Redaktør Jarle Hrafn Grindhaug i spillnettstedetPressfiretror imidlertid at nye spillelementer kan bidra til å blåse nytt liv i spillet igjen.– Det er vanskelig å si når sånne fenomener egentlig flater ut, fordi det kan plutselig bli attraktivt igjen med en oppdatering som introduserer nye spillelementer. Når det er sagt, vil jeg bli overrasket om interessen blir større enn den var på sitt største, sier Grindhaug.

Tør du?

Har skapt ny interesse for gamle spill

Han peker på ensformighet som en av faktorene som gjør at folk går lei av spillet.

– Interessen har nok dalt en del på grunn av de få spillelementene i spillet. Skal de puste nytt liv i «Pokémon Go», må de rett og slett introdusere mer spill. De fleste kom igjennom det aller meste av spillet ganske fort, og savner nok mer å gjøre. Det som er interessant er jo hvordan det har påvirket de tradisjonelle «Pokémon»-spillene, som plutselig har fått en renessanse på salgslistene i blant annet USA. Salget av Nintendos 2DS-konsoll økte med 500 prosent, noe som er spennende før de nye «Pokémon»-spillene lanseres i november, sier Grindhaug.

Han har imidlertid liten tro på at det nylanserte tilbehøret til spillet er det som skal til for å få folk til å kaste seg over mobilene igjen.

– Det utgjør nok en fin inntektkilde for Nintendo, men jeg anser den ellers for noe forbehold de spesielt interesserte, sier Grindhaug.

Irritert deg over hjem-knappen?