Har du opplevd problemer med WiFi-tale? Svar i pollen nederst i saken!

Telenor har som foreløpig eneste norske mobiloperatør innført såkalte Wi-Fi-tale. En teknologi som gjør det mulig å ringe og sende meldinger uten mobildekning. Kjekt når mobildekningen er dårlig innendørs.

Det eneste du trenger er tilgang til WiFi og en mobil som har støtte for, og er aktivert for WiFi-tale. Noe bare Iphone og utvalgte Samsung- og Sony-modeller enn så lenge har. Skjønt Iphone er Norges mest brukte mobil.

I praksis viser det seg at løsningen kan gi dårlig talekvalitet. WiFi-tale skiller nemlig ikke mellom signalstyrken og datakapasiteten i WiFi-nettverket.

Du kan med andre ord oppleve at talekvaliteten blir dårlig selv om WiFi-nettet har aldri så god signalstyrke.

Programvaren skiller ikke

Det bekrefter Telenors prosjektleder for WiFi-tale Sonam Rani:

– Programvaren tar ikke hensyn til metning på WiFi-nettet, den tar kun hensyn til signalstyrke på nettene. Så ja, du kan komme i en situasjon hvor man har god WiFi-dekning, men mye trafikk eller lite kapasitet gjør at samtalekvaliteten kan bli dårlig.

Han anbefaler at det benyttes WiFi-nett som har minst 2Mbps kapasitet.

– Selve samtalen tar rundt 200kbps, men rådet vårt er å dimensjonere for parallelle samtaler, surfing, Netflix og lignende, sier Rani, som understreker at Telenor ikke har fått noen tilbakemeldinger på dårlig talekvalitet.

Ifølge Rani prioriteter Telenor WiFi-taletrafikk fremfor annen trafikk i stt mobilkjernenett og på bredbåndsrutere levert av Telenor.