Klar for å sette deg inn i en flyvende taxi? Flyprodusenten Airbus er en av flere aktører, deriblant Uber, som jobber med flyvende taxiløsninger på trafikk- og persontransportutfordringene verdens mange voksende byer står ovenfor i årene fremover.

Nylig gjennomførte Airbus en vellykket testflyvning i Oregon i USA med sitt såkalte Vahana-prosjekt, et ubemannet luftfartøy av typen VTOL (Vertical Take-Off and Landing).

Skjønt det var i svært kontrollerte omgivelser lang unna folk og skyskrapere, og selve flyturen varte i beskjedne 53 sekunder.

Vahana klar for test. Legg merke til hvordan de åtte propellene tiltes for å kunne ta av vertikalt som et helikopter. Foto: Airbus A3

– En milepæl

Ansvarlig for Vahana-prosjektet Zach Lovering, mener likevel prøveflyvningen er en stor milepæl for Vahana, så vel som den globale jakten på urban luftmobilitet.

– Vårt mål er å designe og bygge et singelpassasjer elektrisk VTOL selvflygende luftfartøy, som vil svare på det økende behovet for mobilitet i storbyene, skriver Lovering i et blogginnlegg.

Her gjøres Vahana klar til testdyst. Foto: Airbus A3

En milliard flytimer i året

På spørsmålet om hvorfor Vahana ikke har en pilot, skriver Vahanas sjef for autonome systemer, Arne Stoschek, i et blogginnlegg at det rett og slett handler om tilbud og etterspørsel:

«Vårt mål er å utvikle et system som kan levere mer enn én milliard flyturer hvert år. Å gjøre dette ville kreve mer enn en halv million piloter, men det totale antallet aktive kommersielle helikopterpiloter i USA i dag er kun ca. 24.000.»

«Selv med de mest optimistiske anslag vil vi ha mindre enn én prosent av pilotene vi trenger. Selvflyvning er derfor nøkkelen til skalerbarheten for Vahana og lignende lufttaxier.»

Er du klar for å sette deg inn i en selvflyvende taxi? Foto: Airbus A³

Nye utfordringer

En selvflygende utfordring som ifølge Stoschek krever at lufttaxien er i stand til å analysere, forstå og samhandle med omgivelsene under start, flyvning og landingsoperasjoner. I tillegg må sikkerheten til både passasjerer og alle som er i nærheten av det selvflygende luftfartøyet ivaretas.

Sentralt står en velfungerende «oppdage-og-unngå» funksjon («sense-and -voide»), skriver Stoschek. Et slikt system er avhengig av et bredt spekter av sensorer og programvare, hvorav mange utvikles for bilindustrien.

Det er imidlertid flere faktorer som skiller et luftbårent system fra selvkjørende biler på bakken, påpeker Stoschek:

– I motsetning til autonome biler hvor de fleste krav og hensyn et tuftet på et eksisterende transportsystem, utvikler vi et helt nytt transportsystem i et miljø som foreløpig er lite brukt.

Uber samarbeider blant andre med NASA om sitt såkalte Elevate-prosjekt, og håper å kunne starte testflyvninger med deres «flyvende bil» i 2020. Vel å merke med en pilot bak spakene:

Luftfartstilsynet: – Kan være mulig i 2023

Luftfartstilsynets seksjonssjef for Ubemannet luftfart, Bente Heggedal tror det vil ta tid for utviklere av teknologiske løsninger å vise overfor Luftfartstilsynet at «flyvende taxier» er trygt.

Luftfartstilsynets Bente Heggedal mener den teknologiske utviklingen har gått langt raskere enn man som regulatorisk myndighet hadde forutsett. Foto: Luftfartstilsynet

– Det skal flere omganger av testing og utprøving til for å være helt sikker på at løsningen er driftssikker. Standarden for hva som er sikkert nok vil også bli satt i et felleseuropeisk regelverk som kommer i to estimerte faser i henholdsvis 2021 og 2023 for sertifisert kategori.

Hun vil kan ikke gi et estimat på når vi har flyvende taxier i Oslo sentrum.

– Med tanke på regelverk kan det være mulig å få til autonome flighter med tyngre systemer etter 2023. Men dette er høyst usikkert.

Mellomfase

På spørsmål om bruk av piloter vs. autonome og selvflyvende taxier, mener Heggedal det går mot at mennesker blir byttet ut med driftssikre teknologiske løsninger.

– Det kan være vi får en «mellomfase» med optionally piloted vehicle (OPV), i alle fall på store systemer, til tilliten i befolkningen er stor nok til å benytte seg av luftfartøy som er autonome eller lar seg styre fra et avstandssenter.

– Kan ikke lukke øynene

Heggedal minner om at det er allerede i dag mulig å teste ulike ubemannede systemer i Norge.

– Vi kan også tillate autonom varetransport, men ikke i stor skala med tyngre fartøyer, slik enkelte droneselskaper har ønsket å få til.

Man kan ikke lukke øynene for at ubemannet teknologi og førerløse fly etter alt å dømme vil spille en stor rolle i fremtidens samfunn, sier Heggedal og hilser utviklingen velkommen.

– Den vil bidra til enda større sikkerhet i en allerede veldig trygg luftfart.