For to år siden var det mange som rynket på nesen og likte dårlig at Facebook fjernet meldingsfunksjonen fra hovedappen, og isteden tvang mobilbrukerne til å laste ned Messenger-appen for å kunne fortsette å lese og sende meldinger.

Tungvint mente mange, og det ble satt spørsmålstegn ved personvernet og tilgangene Messenger-appen ber om.

Facebook på sin side argumenterte med at endringen ville gi en bedre brukeropplevelse. Det er også argumentet når Facebook stenger det siste smutthullet for dem som vil sende meldinger uten å gå veien om Messenger-appen, nemlig å bruke desktop-versjonen av Facebook på mobilens nettleser.

Dette avgjør om du klikker like eller ikke

Vil tvinge brukerne over

Nå vil Facebook tvinge brukerne bort fra nettleseren og over på appen, skriver blant andre The Independent.

I en kommentar sier en Facebook-talsmann at «Messenger-appen er raskere og muliggjør en rikere interaksjon, og vi vil fortsette å bringe gode brukeropplevelser til de 900 millioner Messenger-brukerne.»

**Det bør ikke komme som noen stor overraskelse at

, og mulighetene det gir for blant annet å hente ut mer informasjon om brukerne.**

Hvor mange av de 1,5 milliarder månedlige Facebook-brukerne på mobil som fortsatt tviholder på å sender meldinger via Facebook på nettleseren, vites ikke, men Facebook ser utvilsomt et vekstpotensial opp fra dagens 900 millioner Messenger-brukere.

Har du fått med deg?

Satser på meldingstjenester

Samtidig satser Facebook som eier både Messenger og Whatsapp, hardt på meldingstjenester.

På Facebooks utviklerkonferanse F8 som gikk av stabelen i April, introduserte Mark Zuckerberg betaversjonen av en helt ny Messenger-plattform hvor såkalte bot-er blir en sentral ingrediens i form av en egen Bot Store.

En bot, eller retter sagt en chatbot eller praterobot om du vil, er enkelt forklart automatiserte assistenter som kan levere deg for eksempel nyheter, banktjenester og værmeldinger, eller hjelpe deg med å bestille tjenester som taxi og blomster direkte i meldingstjenesten.

Det er ikke bare Facebook som tror bot-er i meldingstjenester

. Også Google og Mircrosoft har store planer.

Et eksempel som det gjerne vises til for å vise potensialet i bot-er i meldingstjenester, er at det ble gjort flere pengeoverføringer i Wechat i løpet av den kinesiske nyttårsfeiringen, enn Paypal kunne vise til i hele 2015.

Teknologimagasinet: Vil nye Facebook Messenger bli app-enes død?