Av alle bransjene nordmenn irriterte seg over i 2017, lå strømbransjen helt i toppen.

Forbrukertilsynet mottok tilsammen 372 skriftlige klager på strømselskapene.

– Aktører i strømbransjen er svært aktive i telefonsalget, og ringer gjerne til folk selv om de har reservert seg, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug.

Fikk avtalevilkår på tekstmelding

En av dem som klaget på et slikt salg, var Pål Kværn fra Brandbu i Oppland. I mai i fjor ble han oppringt av Kraft1 med tilbud om billig strøm til sin bedrift.

Kværn er gårdbruker og står oppført som selvstendig næringsdrivende i Brønnøysundregistrene.

– Jeg spurte selgeren klart og tydelig om det var noen bindingstid på avtalen, og fikk beskjed om at det ikke var det, sier Kværn.

Det eneste han trengte å gjøre var å bekrefte avtalen ved å svare på en tekstmelding.

– Selger ville at jeg skulle svare på tekstmeldingen mens vi snakket på telefonen. Da ville han kunne starte strømavtalen med en gang, sier Kværn.

Pål Kværn fikk vilkår for strømavtalen tilsendt på tekstmelding. De inneholdt annen informasjon enn det selger oppga på telefon. Foto: Privat.

Lurte inn bindingstid

Det han dermed ikke fikk tid til å se gjennom, var avtalevilkårene som lå som ekstern lenke i tekstmeldingen.

Der sto det oppført 36 måneder bindingstid. Angrefristen for avtalen var satt til kun fem dager.

– Det gikk flere måneder før jeg oppdaget dette, da et annet strømselskap ringte og lurte på om jeg ville bytte leverandør, forteller Kværn.

Vurderer anmeldelse

Christophe Drouillet, daglig leder i Kraft1, skriver i en e-post til oss at de ble varslet i fjor høst om klager på en ekstern salgspartner de har jobbet med.

– Etter en omfattende gjennomgang har Kraft1 besluttet å stevne en av våre tidligere samarbeidspartnere, og våre advokater vurderer en anmeldelse mot styret i telefonsalgsselskapet, skriver han.

Drouillet skriver at Kraft1 er et sluttkundeselskap som alltid står ansvarlig for avtaleinngåelsen mot kunden.

– Kraft1 gir alltid kunden god tid til å vurdere vilkår og betingelser både under salgssamtalen og gjennom skriftlig informasjon etterpå.

Gjemmer bort informasjon

Elton Haug i Forbrukertilsynet bekrefter at telefonsalgene ofte er uryddige.

Juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, sier mange strømselskaper gjemmer bort sentral informasjon om avtalen ved telefonsalg. Foto: Foto: Kimm Saatvedt.

– Flere opplever at avtaler de har inngått over telefon har sett annerledes ut enn de trodde når fakturaen kommer i posten, sier han.

– Sentral informasjon om hvor mye strømmen vil koste blir ofte gjemt bort.

Har du tips om denne saken? Send oss en e-post

Får flere klager på leverandørene

Også Elklagenemnda så en betraktelig økning i skriftlige henvendelser i 2017, fra 398 i 2016 til 617 i 2017.

– Tidligere fikk vi hovedsakelig klager mot nettselskapene, gjerne i forbindelse med etterfakturering. Men nå ser vi at stadig flere henvender seg angående kraftleverandørene, sier sekretariatsleder Jasmin Abu Sagr i Elklagenemnda.

Hun sier økningen i stor grad dreier seg om klager på avtaleinngåelse og avtalevilkår.

– Det er eksempelvis snakk om forbrukere som ikke har fått tilstrekkelig god informasjon om avtalevilkår og angrerett når de har tegnet strømavtaler, sier Abu Sagr.

Se opp for kampanjepriser

Elton Haug i Forbrukertilsynet sier det har vært et problem at strømselskapene konkurrerer om nye kunder ved å tilby svært lave kampanjepriser de første månedene.

På Forbrukerrådets sammenligningstjeneste, strompris.no, er det ikke uvanlig å se starttilbud med null eller minustegn i strømprisen de første månedene – altså at kunden får betalt for å velge et selskap.

Sjekk alltid hva prisen for strømmen er også etter at kampanjeperioden har gått ut, sier Forbrukertilsynet. Foto: Faksimile fra strompris.no

– Det er god grunn til å være skeptisk til slike avtaler. Det følger gjerne en brå prisøkning etter at kampanjeperioden har gått ut, sier Elton Haug.

Skyhøye bruddgebyrer

Flere har også opplevd å bli møtt med bruddgebyrer på avtaler de ikke trodde hadde bindingstid. Spesielt personer som har inngått en bedriftsavtale gjennom enkeltmannsforetak, risikerer skyhøye utgifter.

Gårdbruker Pål Kværn fikk hjelp av Elklagenemnda som privat forbruker, fordi han kunne bevise at mesteparten av strømmen gikk til eget bruk på gården. Dermed slapp han å betale.

Bruddgebyret han måtte ha betalt som bedriftseier, lå på 10 øre pr. kWh de neste tre årene.

– Med et årlig forbruk på opp mot 40.000 kWh, kunne det blitt så mye som 12.000 kroner, sier han.

Elton Haug sier slike beløp heldigvis både er helt uvanlige og helt uakseptable i forbrukeravtaler.

Slik unngår du fellene

Den 1. januar i år kom det strengere regler for telefonsalg.

Elton Haug har likevel noen råd til de som leter etter strømleverandør:

  • Finn alltid avtaler på nettet. Unngå å inngå avtaler over telefon eller fra dørselgere. Avtaler du selv søker deg frem til på nett er som regel billigere og bedre tilpasset ditt behov.

  • Unngå forskuddsbetaling. Du bør alltid faktureres for forbruket ditt på etterskudd.

  • Sjekk totalprisen på strømmen. Også etter at kampanjeperioden er over.

Han minner også på angreretten på 14 dager, som også gjelder ved telefonavtaler.