– Da vi bestemte oss for å bli samboere bodde jeg i Asker og Liv i Oslo. Vi klarte ikke helt å bli enige om hvor vi skulle bosette oss, men så kom Liv over denne villaen på finn.no, og vi fikk den ikke ut av hodet, forteller Kjell Arne Juul.

En iskald januardag i 2011 reiste de ut for å se på stedet.

– Jeg kjente med én gang vi kom hit at dette føltes riktig, forteller Liv Ingstad.

Da paret tok over Villa Ekelund i Holmsbu var det kun et tomt skall. Mens de gjennomførte en totalrenovasjon av villaen, som hadde vært ubebodd de siste årene, leide de et hus i nærheten. Ett år etter overtagelsen var det innflytningsklart.

Slik så huset ut ved overtakelse. Nærmest et tomt skall. Foto: Privat

Uvant stillhet

Utenfor kjøkkenvinduet underholder et lite ekorn sammen med småfuglene.

Juul har sin første dag som pensjonist denne kalde og klare vinterdagen, etter mange år som direktør i et oljefirma. Fremover skal det bli mer tid til å nyte stedet og huset.

Ingstad er anestesisykepleier. De siste årene har hun kjempet seg opp etter en tidligere kreftsykdom, som hun nå er friskmeldt fra.

Da Liv Ingstad og Kjell Arne Juul tok over Villa Ekelund var det kun et tomt skall. Innenfor den ærverdige fasaden er det fargerikt og moderne. Foto: Karen Gjermundrød

Hun er et prosjektmenneske og opptatt av design, form og farge. For å få utløp for kreativiteten har det gjort godt å ha et prosjekt som Villa Ekelund å fokusere på i en lang sykdomsperiode. Men hun innrømmer at det har vært en overgang å flytte fra bylivet hun var så glad i.

– Jeg har hatt mine dager der jeg er blitt litt frustrert over stillheten, sier Ingstad.

– Det er veldig todelt å bo her ute. Det er deilig at det er stille og ha muligheten til å gå ut og lytte til måker og sjøen. Samtidig har det vært en omstilling ikke å ha kafeer og kulturliv, og venner og familie i umiddelbar nærhet, påpeker hun.

Lysekronen fra 1911 er fra Piperviken kirke i Oslo som ble revet i 1959 og av ukjent grunn hadde havnet i Villa Ekelund. Der lå den og støvet ned i en krok inntil Juul og Ingstad overtok. Herdet glassgulv i tredje etasje gir lys og innsyn mellom hall og loft. Trappen opp til loftet ble fjernet og tettet igjen, og erstattet med en spesiallaget vindeltrapp til venstre i bildet. Foto: Karen Gjermundrød
Baderomsmøbler og speil av indiske jernbanesviller. Teksturen på gulvflisene er alligatorimitasjon og teksturen på veggflisene er elefantimitasjon. Foto: Karen Gjermundrød

Det lille idylliske tettstedet på Hurumlandet som ligger ved den søndre delen av Drammensfjorden, fikk status som ladested i 1847. Kanskje mest kjent for lyset, som har tiltrukket og vært tilholdssted for mange kunstnere, deriblant Henrik Sørensen.

Fra å være et lite stille tettsted om vinteren, med sine 300 fastboende, forvandles stedet totalt i sommerhalvåret. Da myldrer det av ferierende i de mange sommerhusene og hyttene i området, i tillegg til dagbesøk av motorsyklister og båtfolk.

Utsnitt av soverommet, med skjulte bokhyller fra franske Ibride på veggen. Foto: Karen Gjermundrød
Aviser/magasinsider funnet i veggene er i dag rammet inn. Foto: Karen Gjermundrød
Lounge i samspill med kjøkkenet. Foto: Karen Gjermundrød

Satt tilbake i opprinnelig stil

Villa Ekelund er en gammel sveitservilla oppført i Holmsbu i cirka 1880. En større ombygging ble gjennomført mellom 1934 og 1936 med fløyer på alle sider og heving av tak med full andreetasje, slik det fremstår i dag i senempirisk stil med mansard skifertak. Bygningen er i likhet med de to andre bygninger på eiendommen, verneverdig, som innebærer at fasaden må bevares i opprinnelig stil, men innvendig kan det foretas endringer.

Knallblå TV-stue. Foto: Karen Gjermundrød
Kjøkken i limpido farge og vindu med «grønne gardiner» Foto: Karen Gjermundrød
Grønn lounge og blå TV-stue vegg i vegg. Foto: Karen Gjermundrød

– Da vi tok over var det lekkasje i taket, så vi måtte ta ned hver eneste av de flere tusen skifersteinene fra taket. Vi vasket og impregnerte dem en og en, tettet undertaket og monterte skiferen opp igjen. På grunn av noe brekkasje fikk vi tak i mer skifer fra et tilsvarende tak fra 1936 i møretraktene, og fikk satt det skikkelig i stand, forteller Ingstad. Det var satt inn vinduer i nyere tid i helt feil stil til den ærverdige bygningen. Paret skiftet disse og tilbakeførte fasaden med nye vinduer i opprinnelig stil.

Uthusene på tomten er også vernet. Annekset hadde råte i konstruksjon, vegger og vinduer, og var helt falleferdig. Dette har paret fått tilskudd til fra Norsk kulturminnefond og fylkeskommunen for å renovere.

– Det var en stor jobb å rette opp hele konstruksjonen. Derfor var det fantastisk at vi fikk støtte til dette. Annekset er nå pusset opp utvendig og innvendig, og kan brukes til gjestehus, sier Juul.

Villa Ekelund hadde også historie i veggene, bokstavelig talt.

– Da vi renoverte åpnet vi veggene og fant gamle tidsskrifter fra 1936. Det var gøy! En vegg var isolert med gamle magasiner og Aftenposten. I sistnevnte kunne vi blant annet lese et intervju med Mussolini, forteller Ingstad.

Moderne på innsiden

Innvendig er Villa Ekelund moderne og fargerik, med mange morsomme objekter.

– Jeg synes det er gøy å blande gammelt og nytt, og dyrt og billig, forteller Ingstad.

Paret innrømmer å ha brukt uendelig mange timer sammen på å finne løsninger.

– Her ville vi ha det litt lounge-aktig, forteller Ingstad om den konjakkfargede sofaen som møter deg etter hallen, med en japansk inspirert sofaseksjon med lave bord.

– Vi har prøvd å lage ulike miljøer i ulike rom, og alt i alt synes jeg det er blitt et herlig hus å bo i!