Forbrukerombudet mottok 12.757 skriftlige klager og tips om brudd på markedsføringsloven i 2016.

Rekordmange tok kontakt med Forbrukerombudet, ifølge forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

– De fleste klagene dreide seg om klager på telefonsalg. Det jobber vi jevnt og trutt med, og det skal vi ikke slutte med. Det ligger forslag til strengere regler for telefonsalg i Stortinget, det er vi veldig fornøyd med, sier Haugseth.

– Folk opplever at de blir kontaktet selv om de har reservert seg. De blir irriterte når de blir kontaktet på tidspunkter som absolutt ikke passer. De opplever det som veldig påtrengende å bli kontaktet av noen de ikke kjenner for å bli solgt et produkt. Noen svarer ja litt kjapt og føler seg overrumplet, sier Haugseth.

FORBRUKEROMBUDET: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth presenterte klagestatistikken torsdag morgen. Foto: Kimm Saatvedt

Forbrukerombudet får dessuten mange klager om eiendomsmeglere, spesielt om lokkepriser, men også markedsføring i form av uadressert reklame.

– Der hvor boligprisene stiger mest og boligmarkedet er hetest kommer det lettere klager på lokkepriser. Folk opplever at de har kastet bort tiden og blitt lurt til å gå på visning på boliger de ikke har råd til likevel. Boligkjøp er en av de største handlene man gjør i livet, og det er viktig at folk vet at de har råd til å kjøpe boligene de går å ser på, sier Haugseth.

Forbrukerombudet vil ta opp og følge opp enkeltsaker om eiendomsmeglere som blir klaget inn for lokkepris. De vil undersøke lokkepriser i forskjellige områder.

– Etter at vi gikk gjennom lokkepriser i fjor sommer og høst gikk bruken av lokkepriser ned. Det viser seg at det nytter å gjøre noe med lokkepriser, at man ikke kan skylde på et hett boligmarked, sier Haugseth.

Det kommer en del klager på mobilselskapenes kampanjer og TV-leverandørenes koblingssalg.

Folk kontaktet også Forbrukerombudet om flyselskaper, flypassasjeravgiften til Norwegian og annen markedsføring fra selskapene.

Svindel på nett og falske produkter

I tillegg dreier klagene seg om uadressert reklame, gratisaviser i postkassen, strømleverandører som vil rekruttere kunder, svindel på nett og falske produkter.

Det er få klager på finansmarkedet, men Haugseth tror det er vanskelig å klage på finansprodukter.

– Ofte er ikke folk klar over at det er lovbrudd eller at vilkårene er urimelige eller ulovlige, sier Haugseth.

Det siste året har Forbrukerombudet fått 30 prosent flere tips om netthandel. Folk har trodd at de handler designvarer på nett, og så får de varer som overhodet ikke ligner. Noen ganger dukker ikke varen opp i det hele tatt.

– Det er i veldig stor grad snakk om nettbutikker som er etablert i utlandet, og da har vi begrenset mulighet til å gjøre noe. Hovedaktiviteten vår er å informere og gi råd til forbrukerne før de gir seg i kast med handel på nettet. Sjekk at det er en seriøs nettbutikk og at man kan handle sikkert, sier Haugseth.